Bu araştırmada; genel ve müzik içerikli televizyon yayını yapan kuruluşların haftalık yayın akışı içerisindeki müzik yayınlarının türlerine göre dağılım durumu, kitle iletişim kurumları televizyon yayınlarının Milli Eğitim Bakanlığı müzik dersi öğretim programının genel amaçları, temel becerileri ve değerleri ile ne derece örtüştüğü, kitle iletişim kurumları televizyon yayınlarının Türk müzik eğitimi açısından durumu incelenerek değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda televizyon yayın kuruluşlarının, Milli Eğitim Bakanlığı'nın hazırlamış olduğu müzik dersi öğretim programının genel amaçları, temel becerileri ve değerleri ilkelerinin birçoğuna uygun müzik yayını yapmadığı saptanarak Türk müzik eğitiminin daha verimli uygulanabilmesine yönelik çözüm önerileri getirilmiştir.
In this research; the case of dispersion according to music broadcasting among the weekly broadcasting of institution which makes television programmes contents with general items and music, the general aims of community communication instituations and music lessons teaching programs National Education Ministry, the cosistency between fundemental abilities and values and television programs of comunity communications institutions have been utilined in the pespection of Turkish music teaching methods. In this research; the institutions which makes television broadcasting and the speciens of television programs have been given in a scheme. The results of research have been arrived by comparing of the music programs of institutions which demonstrare televisions program including of general items music lessons teaching programs general aims, fundemental ağabeylitions. At the end of that research, it is analised that the, community communication institutions don?t demonstrate consistent television programmes whith music lessons teaching programmes general aims main ağabeylities, values and principles of National Education Ministry so recovering suggestiens have been offered applling more productive Turkish music lessons teaching methods.