Yazar "ÇELEBİ, Emin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe DEĞER KAVRAMINA İLİŞKİN KÖKENSEL BİR ÇÖZÜMLEME DENEMESİ(2020) ÇELEBİ, Eminİnsan bir değer varlığıdır. İnsanın bilinç sahibi oluşu, bu tanıma yol vermektedir. Bir değer varlığı olan insanın bilinç edimlerinin doğasını çözümlemeye çalışmak oldukça güçtür çünkü bilinç, nesnesi ile olan edimselliğinde tebarüz ettiği gibi nesne de bilincin edimselliğinde varlık kazanır. İnsanın bilinç varlığı olmasıyla değer varlığı olmasının koşutluğu, aynı güçlüğün değer kavramı için de geçerli olduğu anlamına gelmektedir. Değer kavramını mutlak bilinç ile özdeşleştirecek olursak, bir nesneye ilişkin değeri ise bilincin nesnesi ile olan ilişkisi ile tanımlamak veya özdeşleştirmek gerekir. Dolayısıyla varlık ve değerin aynı zeminde buluştuklarını ileri sürmekteyiz. Bu makale, bilinç varlığı olan insanın, varlık ile ilişkisinin her daim değer biçme ve değer atfetme üzerine kurulu olduğunu ileri sürmektedir.Öğe KENDİNE YETME ERDEMİ OLARAK AYLAKLIK: KİNİKLER ÖRNEĞİ(2020) ÖNAL, Mehmet; ÇELEBİ, EminBu çalışmada öncelikle aylaklığın tanımına yönelik bazı değerlendirmeler yapılacak ve onun, asalaklık ve tembellik kavramları ile olan ilişkisi değerlendirilecektir. Böylece hem aylaklığın genel anlamı ve temel özellikleri ortaya çıkarılacak hem de onun dayanağı olan kendine yetme erdemi ana hatlarıyla araştırmaya konu edilecektir. Bu bağlamda kendine yetme erdemi, Sokrates öncesi doğa filozoflardan başlayarak başta Varoluşçular olmak üzere çağdaş filozoflara kadar gelen çizgide temel işlevi açısından ele alınacak, ancak ağırlıklı olarak Kinikler üzerinden örneklendirilecektir. Özellikle özgürlük ile kendine yetme erdemi ilişkisi bireysellik zemini üzerinden tartışılacaktır. Bu bağlamda Egzistansiyalist felsefede kendine yetme, benliğin inşasını mümkün kılan ve varoluşsal özü yaratan bir yaşama tercihi ve özgürlük anlayışı olarak ayrıca ele alınacaktır. Kısacası makalenin temel tezi, aylaklığın kavram olarak yanlış anlaşıldığı, felsefe ve sosyal hayata yaptığı katkıların göz ardı edildiği yönündedir. Böylece, makalede aylaklığın sadece tembellik olarak anlaşılan negatif anlamdan kurtulması ve kendine yetme, özgür ve bağımsız yaşama tarzı olarak sanat, felsefe ve pratik hayata yansımaları özellikle kendine yetme erdemi üzerinden temellendirilmiş olacaktır.Öğe MEVLÂNÂ’DA ZITLIK ONTOLOJİSİ: VARLIK VE YOKLUK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME(2021) ÇELEBİ, EminÖz Bu makalede şu iddialar iler sürülecek ve çözümlenmeye çalışılacaktır: (i) Mevlânâ ontolojisinin anahtar kavramlarından biri zıtlıktır. (ii) Zıtların birbirinin yerine geçmesini yokluk, aynı zamanda bu durumun bir Varlık tezahürü olduğunu dile getiren Mevlânâ, varlık ve yokluk çözümlemelerini hem duyusal âlem hem de varoluşsal hakikat olarak niteleyebileceğimiz aşkın âlem için aynı mantıksal ve dilsel düzlemde başarılı bir şekilde gerçekleştirmektedir. (iii) Bütün bu oluşu anlamlandıran özne olarak insan da aynı oluşa tabi bir varlık olarak söz konusu zıtlığın kendisinde tezahür ettiği bir mikro âlemdir. (iv) Bütün fenomenal var olanların gerçek ontolojik kimlikleri, Mutlak Varlık olan Tanrı dolayısıyladır.Öğe ONTOLOJİK SINIRLARIN BELİRSİZLİĞİ: YAPAY ZEKA, MİT VE HER (AŞK) FİLMİ ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME(2020) ÇELEBİ, Emin; GÜLTEKİN, AbdurrazakGerçek ve sanallık kategorisi günümüzde iç içe geçmiş durumdadır. Ontolojik sınırlarının belirsizliği olarak nitelediğimiz bu duruma yol açan en önemli etmenlerin başında kuşkusuz bilgisayar teknolojilerindeki gelişmeler gelmektedir. Daha spesifik olarak ifade etmek gerekirse yapay zeka alanında meydana gelen gelişmeler bu belirsizlik hattını gittikçe kalınlaştırmaktadır. Kuşkusuz bütün bunlar insanoğlunun tahayyül gücünden vareste değildir. Bu durumda mit, kurgu, anlam ve gerçeklik aynı zeminde buluşuvermektedir. Kuşkusuz insan tahayyülünün kurgu üretme gücünün sahnelendiği en önemli mecralardan biri ise sinemadır. Bu çalışmada mezkûr ontolojik belirsizliğin veya bulanıklığın Her (Aşk) filmi üzerinden felsefi bir değerlendirmesi yapılmaya çalışılacaktır. Anahtar Kelimeler: Yapay Zekâ, Mit, Anlam, Kurgu, Sinema, Her Filmi.