Yazar "Özdemir, İlda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Examining of acting on science and technology teacher’s professional burnout variables(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016) Özdemir, İlda; Polat, DilberThis study aims at investigating variables such as demographic, self-efficacy and competence that affect burnout of science and technology teachers; discovering relationship between these variables and revealing each other degree of explanation of these variables. Working group consists of 51 science teachers who work in Zonguldak. Survey model was used in the study. Single factor variance analysis (ANOVA), simple correlation and multiple linear regression were applied. In ANOVA application, although there isn’t a meaningful difference between “total burnout” means for “retirement”, “considerations concerning professional future” variables in terms of groups; there is a meaningful difference between “total burnout” means for reason of the teaching profession choosing variable. It was found that those who chose the profession for economic reasons exhausted more than who chose the teaching profession because of profession love; those who chose the profession for social reasons exhausted more than who chose the teaching profession because of profession love and those who chose the profession for economic reasons exhausted more than who chose teaching profession because he/she cannot find another job. There is intermediate level, negative and significant relationship between competence and total burnout; there is intermediate level, negative and significant relationship between confidence to performance and total burnout in correlation application. According to multiple linear regression analyze results, performance of regression is about 30% for “emotional exhaustion”, is about 38% for “depersonalization”, is about 29% for “personal success” and is about 58% for “competence”. Finally findings were discussed in the light of the related body of literature and some suggestions were made.Öğe Güneş-Dünya-Ay Modeli Geliştirilmesi ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi(2020) Özdemir, İlda; Ünal, İbrahimÖz: Bu çalışmanın iki amacı vardır ve iki bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde gerçek boyutlarından küçültülerek Güneş-Dünya-Ay modeli geliştirilmiş, ikinci bölümünde ise bu modelin öğretmen adaylarının astronomi başarıları üzerine etkisi araştırılmıştır. Öğretmen adaylarının astronomi başarılarındaki değişimi incelemek amacıyla Astronomi Başarı Testi geliştirilmiş, 60 öğretmen adayına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin yarısına ilgili konular, standart öğretim ile anlatılırken, kalan yarısına ise geliştirilen model kullanılarak anlatılmıştır. Araştırmanın sonucunda modelle öğretimin öğrenme ve anlama bakımından önemli etkilere yol açtığı görülmüştür.