Yazar "Aksoy, Numan Durak" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 20. Yüzyıl Gaziantep tarihi ve günümüz inanç coğrafyası(İnönü Üniversitesi, 1998) Aksoy, Numan Durak[Abtsract Not Available]Öğe Afgan Devleti'nin kuruluşunda Türk kültürünün tesirleri(Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2010) Yazıcı, Orhan; Aksoy, Numan DurakÖz: Afgan devletinin üzerinde yükseldiği topraklar, geçmişte Saka, Yüe-çi, Kuşan, Akhun (/Eftalit), Gazneli, Selçuklu, Harizmşah, İlhanlı, Timurlu, Baburlu, Safevî ve Afşarlı gibi pek çok Türk boy ve devletine vatan olduğundan, bölgede Türk hâkimiyeti kesintiye uğramadan Abdalîler (/Dürrani) dönemine kadar ulaşmıştı. O sebeple Herat, Kandahar, Gazne, Kâbil gibi önemli vilâyetlerde Türk nüfusu ve nüfûzu hiçbir zaman eksik olmamış, siyasî üstünlük sayesinde kültürel devamlılık da kesintiye uğramadan sürmüştü. XVIII. yüzyılın ortalarına doğru İran ve Hindistan’daki siyasî gelişmeler neticesinde meydana gelen otorite boşluğundan faydalanan Afgan aşiretleri bir araya gelerek Kandahar’da yeni bir devlet kurdular. Ahmed Şah Abdalî liderliğinde kurulan bu yeni siyasî güç, kısa sürede sınırlarını batıda Horasan’dan, güneydoğuda Dekken yaylasına kadar genişletti. Ahmed Şah’ın 1747’de kurduğu bu devlet, coğrafyaya atfen “Afgan Devleti ya da Afganistan” olarak tarihe geçmiştir. Oysa hem kurucu boyların menşei, hem de hâkimiyet alametleriyle devlet idaresinde kullanılan idarî ve askerî ünvanlar, bu devletin kendinden önceki Türk devletlerinin bir devamı olduğunu ve Türk kültürünün yeni kurulan bu devlet üzerinde çok önemli tesirler yaptığını göstermektedir. Başlık (İngilizce): The effects of the Turkish culture in foundation of the Afghan state Öz (İngilizce): In the lands where the Afghan state was founded, the Turkish domination continued without interruption by the Abdalis (/Durranis) period due to the living of the Skyth, Yue-chi, Kushan, Akhuns (/Ephtalit), Ghaznavid, Seljukid, Khwarezmshah, Ilhanid, Timurid, Baburid, Safavid ana Afsharid in the same lands in the past. Fort his reason, Turkish population ana domination was never missed in important cities such as Herat, Qandahar, Ghazni, Kabul and with their political superiority, The cultural activations continued without interruption. The Afghan tribes that ussed the lack of authority occured in the end of political developments in India ana Persia in middle of XVIIIth century, founded a new state in Qandahar joining together. This new political force that was founded in the leadership of Ahmad Shah Abdali, expanted its borders at the short time from Khurasan in west to Deccan plateau in southeast. This state that was founded by Ahmad Shah in 1747, however went down to history as “Afghan State or Afghanistan” due to its geography, when considered to ancestors of the founders, the symbols of domination and the military and administrative titles in state goverment, it has been showing that this state was a pursuance of the previous Turkish states and the Turkish culture had very important effects on this new state.Öğe Devlet ve Yurttaşlığın Fonksiyonel Değişimi(Türklük Bilimi Araştırmaları, 2009) Aksoy, Numan Durak; Arslantaş, Halis AdnanÖz: Tarihsel süreç göz önüne alındığı zaman devlet kurgusunun genel anlamda kabul gören haliyle üç öğesinin var olduğu görülmektedir. Bunlar sırasıyla toprak, ulus ve egemenliktir. Bu öğelerin eksik olduğu bir yerde devletten söz edilemez. Bunun en önemli göstergesi sömürge tanımında ve onların politik örgütlenmelerindeki egemenlik anlayışlarında aranabilir. Modern zamanın devlet kurgusu ve bu kurgunun kabul görmüş yurttaşlık dinamiğinde meydana getirilmeye çalışılan değişimin liberal yorumu bu nedenle önemlidir. Söz konusu bu önem, bu çalışmada betimleyici metodun kullanılmasıyla ortaya konulmaya çalışılmıştır. Başlık (İngilizce): The Functional Chance of the State and Citizenship Öz (İngilizce): Considering the historical process, the formation of a state has three generally accepted prerequisites. These are, respectively, the land, nation and hegemony. The lack of these elements makes it possible to speak of a state. The most significant indication of this may be found in the definition of colonization and in the concept changes in contemporary state formation and its accepted dynamics of citizenship is a significant issue. This study deals whit the issue by using a descriptive methodology.Öğe Eğitim Fakültesi öğrencilerinin demokratik tutumlarının bazı değişkenlerle ilişkisi: malatya örneği(Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010) Aydemir, Hasan; Aksoy, Numan DurakÖz: Bu çalışmanın amacı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin demokratik tutumlarının bazı değişkenlerle ilişkisini belirlemektir. Bunun için öğrencilerin; Okudukları Program / Bölümleri, Cinsiyetleri, Mezun Oldukları Lise Türü, Mezun Oldukları Lisenin Bulunduğu Yer ve Bölgenin, Annesinin Eğitim Durumu ve Mesleği, Babasının Eğitim Durumu ve Mesleği, Kardeş Sayısı, Aile Yapısı, Girişteki Puan Türü ve Ailelerinin Aylık Gelir Durumu öğrencilerin demokratik tutumlarıyla ilişkili olup olmadığına bakılmıştır. Çalışmamız sonucunda, elde edilen veriler ışığında yaptığımız analizlerde, öğrencilerin demokratik tutumları; cinsiyete, annelerinin mesleklerine, mezun olduğu lise türüne, programa girişteki puan türüne ve okuduğu programlara göre farklılık gösterdiği sonucuna varılmıştır. Sosyal bilimler kapsamında okuyan öğrencilerin demokratik tutumlara sahiplik oranı, sayısal nitelikli programlarda okuyan öğrencilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bunun için sayısal nitelikli programlarda demokratik tutum/davranışlar içerikli daha etkin bir program uygulanmalıdır.Öğe Eski türk toplumunda kadının sosyal statüsü(2010) Aksoy, Numan DurakÖz: Birçok tarihi toplum, kadına kendi kültürel yapısına bağlı olarak bir statü belirlemiştir. Özellikle ilk çağlardan ortaçağın bitimine kadar ki tarihi süreç içerisinde, bu statü çoğu toplumda pek de olumlu manada değildir ve kadın erkeğin tahakkümü altındadır. Bu makalede, eski Türk toplumunda kadının, aileden başlayarak toplam içerisindeki statüsü genel hatlarıyla ortaya konulması amaçlanmıştır.Öğe Küreselleşme-yerelleşme çerçevesinde Türk aleviliği(2009) Aksoy, Numan Durak; Talas, MustafaÖz: Küreselleşme ve yerelleşme eş zamanlı olarak ortaya çıkmış olan ve toplumları çok yönlü olarak etkileyen olgulardır. Bu iki realite dünya üzerinde güçlü bir etkiye sahiptir. Bu durum doğal olarak Türkiye için de geçerlidir. Küreselleşen dünyada toplumlar ve kültürler hızla değişmektedir. Bu değişimden dolayı, toplumların bünyelerinde altkültürler şekillenmektedir. Altkültürel farklılıklar bazı toplumlarda derinleşmektedir. Bazı toplumlarda, altkültürler aynı oranda bir derinliğe sahip değildir. Türk Aleviliği de bu altkültürel gruplardan biridir. Aslında Türk Aleviliği İslâm inancı ve Türk kültürünün sentezine dayanmaktadır. Bu gerçekliğin yanı sıra Türk Aleviliği Türk kültürünün göçebelik döneminin izlerini taşımaktadır. Küreselleşmenin yaşandığı günümüzde Alevîlik popülaritesini devam ettirmektedir. Onun bu güncelliği küreselleşmenin içerdiği çokkültürlülük tezi ile bağlantılıdır. Küresel güçler Alevîliği çokkültürlülüğün bir aracı olarak kullanmak istemektedirler. Bu sebeple Alevîlik Türk Toplumunun en önemli mesellerinden biridir. Bu çalışmada, bu gerekçelerle biz bu problemi küreselleşme ve yerellikle bağlantılı olarak analiz etmek istedik.Öğe Self-efficacy of teacher candidates intended teaching profession(Elsevier Science Bv, 2014) Aydemir, Hasan; Duran, Munise; Kapidere, Metin; Kaleci, Devkan; Aksoy, Numan DurakThis research purposes to determine self-efficacy perceptions of teacher candidates studying in Inonu University, Faculty of Education and associate self-efficacy perceptions with gender and section type variables. Research has been done on 387 teacher candidates totally, which are studying in 4th grade of Inonu University Faculty of Education, in Departments of Classroom Teaching, Preschool Teaching, Computer Teaching and Education and Training of the Mentally Retarded. In this research the data obtained from Teachers' Self Efficacy Scale (Ogretmen Ozyeterlik olcegi), which developed by Tcshannen-Moran and Woolfolk-Hoy (2001) and Turkish validity and reliability study done by Capa, Cakiroglu and Sarikaya (2005). In data solving average (X-), t-test and One-Way Variance Analyse (ANOVA) test was provided. At the result of research, based approached findings, determined that the teacher candidates' self-efficacy subscales differentiated significantly according to gender and education type variables, but according to total score it wasn't differentiated significantly. (C) 2014 The Authors. Published by Elsevier Ltd.Öğe TURKISH ALEVISM IN CONTEXT GLOBALISATION AND LOCALIZATION(Gazi Univ, Turk Kulturu Ve Haci Bektas Veli, 2009) Talas, Mustafa; Aksoy, Numan DurakGlobalisation and glocalisation are the fact that they emerge simultaneoussly and affect as multi-facetet. This two realities have an impact effect on the world. This condition is naturally valid for Turkey. On the globalizing world, societies and cultures have been changing quickly. For that quick changing, subcultures have been formed on the structures of the societies. Alawism is also subcultural group in Turkey. Subcultural differences have been getting deep in some societies However Turkish Alwism has not got this character. Subcultural differences have not got deepness the same measure in some societies. Turkish Alawism is also one of these subcultural groups. Indeed Turkish Alawism depends on the synthesis of Islamic belief and the Turkish culture. In addition to this reality, Turkish Alawism has been conveyed the signs of the migratory era of the Turkish culture. Alawism keeps its popularity going that it has been lived globalisation now. This actaulity of its has been connected the thesis of the multiculturalism which globalisation has included. The global forces want to make use of Alewism as an instument of multiculturalism for Turkish society. For thet reason Alawism is one of the most important problems of Turkish society. In this study, we wanted to analyze this problem accordingly globalisation and localness with these grounds.Öğe Ulus, ulusçuluk ve ulus-devlet(Türklük Bilimi Araştırmaları, 2010) Aksoy, Numan Durak; Arslantaş, Halis AdnanÖz: Ulus-devlet içinde meydana gelmesi gereken ulusal özdeş leşme ulusal dayanışma ideolojisiyle sıkı bir iliki içerir. Ulusal dayanı ma ideolojisi de yazı, matbaa, tarihsel yerleşmişik aracılığıyla sosyal dü zenin devlet otoritesi tarafından tanımlandığı haliyle sürdürülür. Ulusal dayanışma ideolojisi ulusal aidiyeti kurgularken ulusal aidiyet de ulusal dayanışma ideolojisinin kitleselleşmesini sağlayarak onun ulus-devletle arasındaki ilişkiyi sergiler. Söz konusu ilişki ağı, ulus-devlet kurgusunu ve bu kurgunun dinamiklerini harekete geçiren nedenleri bulma ve bu ne denlere ilişkin çözümler üretmeyi gerektirir. Bu çalışma için söz konusu çözümlerin elde edilmesinde betimleyici metot kullanılmıştır. Başlık (İngilizce): Nation, nationality and nation-state Öz (İngilizce): National identification that should be found in a na tion-state has a close relations whit the ideology of national solidarity. This ideology of national solidarity is kept alive in the form of social or der as defined by the state authority by means of writings, printings pres and historical settlement. National solidarity ideology creates a state of national belonging and this state of national belonging, in turn, popular izes this ideology displaying its relations whit the nation-state. This net work of relations requires finding the reasons that stimulate dynamics of this nation-state formation and producing solutions. A descriptive method is used in this study for pointing out to solutions.Öğe XX. Yüzyıl Gaziantep tarihi ve günümüz inanç coğrafyası(İnönü Üniversitesi, 1998) Aksoy, Numan Durak[Abtsract Not Available]