Yazar "Altuğ, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Alüminyum Tozu Katkılı Polipropilenin Ergiyik Akış İndeksi Özelliklerinin İncelenmesi(Politeknik Dergisi, 2017) Güldaş, Abdulmecit; Temel, Servet; Altuğ, MehmetÖz: Gerçekleştirilen bu çalışmada, üç farklı basınç, üç farklı sıcaklık, üç farklı katkı oranı ve üç farklı alüminyum tozu büyüklüğü kullanılarak polipropilen (PP) esaslı kompozit malzeme üretilmiş ve bunların Ergiyik Akış İndeks (EAİ) özellikleri incelenmiştir. Alüminyum (Al) tozlarını ilavesi sırasında PP ile uyum sağlanması için %0,2 oranında maleik anhidrit ve aynı oranda oksitlenmeyi önlemek için fenolik esaslı antioksidan (Songnox-1010) ilave edilmiştir. Çalışmanın deneysel sonuçlarına göre EAİ değeri kayma hızı ve kayma gerilmesi, basınç ve sıcaklık artışına bağlı olarak artmış ancak artan katkı oranı ve Al toz büyüklüğüne bağlı olarak azalmıştır. Bunun yanında, EAİ ile kayma hızı arasında yüksek EAİ değerleri elde edilen numunelerde basınç 1379 kPa, sıcaklık 250 oC katkı oranı %10 ve partikül boyutu olarak 44-100 µm olarak tespit edilmiştirÖğe Aluminyum Tozu Takviyeli Polipropilenin Viskozite Değerlerinin İncelenmesi(2016) Güldaş, Abdulmecit; Altuğ, Mehmet; Temel, ServetÖz: Gerçekleştirilen bu çalışmada alüminyum (Al) tozu takviyeli polipropilen (PP) esaslı kompozit malzeme üretilmiş ve bunların akış özelliğini belirlemek amacıyla viskozite değişimleri incelenmiştir. Deneysel çalışmada beş farklı basınç (298,2 kPa; 524 kPa, 689,5 kPa; 987,4 kPa, 1379 kPa), beş farklı sıcaklık (210 oC, 220 oC, 230 oC, 240 oC, 250 oC) üç farklı alüminyum tozu takviye oranı (%5, %10, %15) ve üç farklı alüminyum tozu büyüklüğü (44-100 µm, 100-210 µm, 210-300 µm) kullanılmıştır. Ayrıca, Al tozu katkılı kompozit granüllerinin üretimi sırasında oksitlenmeyi önlemek için % 0,2 oranında antioksidan ilave edilmiştir. Gerçekleştirilen bu çalışmaya göre, viskozite değeri artan sıcaklık, basınç ve kayma hızına bağlı olarak azaldığı ancak alüminyum tozu partikül büyüklüğü ve takviye oranına bağlı olarak ise arttığı belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre en düşük viskozite değerleri basıncın 1379 kPa, sıcaklığın 250 oC, takviye oranının ağırlıkça %5 ve partikül boyutunun ise 210-300 µm ve 44100 µm olduğu deneylerde elde edilmiştirÖğe Bir güneş arabası için farklı kanat profillerinin deneysel olarak değerlendirilmesi(2019) Onat, Cem; Daşkın, Mahmut; Altuğ, Mehmet; Turan, AbdullahÖz: Araba tasarımında önemli konulardan biri sürükleme kuvvetinin minimizasyonudur. Bir aracın geometrisine bağlı olarak elde edilen sürükleme katsayısını azaltmak, geometrik boyutları ve hızı bilinen aracın hava direnç kaybının düşürülmesiyle mümkündür. Cisim dış formundan dolayı hava akışında ne derece az bozuntuya neden olursa sürükleme katsayısı ve bununla birlikte sürükleme kuvveti de o derece düşük olur. Bu çalışmada bir güneş arabasının dış geometrisi için düşünülen 4 farklı kanat profilinin hava akışı içerisinde maruz kaldığı sürükleme kuvvetleri analiz edilmiştir. Bunun için geometrik olarak birbirinden farklı bu kanat modelleri 3D yazıcıda imal edilmiştir. Deneylerde hücum açısı ?=0° olarak kullanılmıştır. Deneylerde kullanılan hava akım hız değerleri güneş arabasının ortalama hız değerlerine karşılık gelmektedir. Deneysel olarak elde edilen veriler ile kullanılan profillerin sürükleme katsayısı (Cd) değerleri belirlenmiştir. Sürükleme katsayısının en düşük olduğu kanatçık Eppler 625 olurken, en yüksek değer ise Naca Munk M-4 kanat profilinde ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, sürükleme katsayıları, hacimleri, projeksiyon alanları ve yüzey alanları birlikte göz önüne alınarak profillerin genel değerlendirilmesi yapılarak güneş arabası dış kabuğu olarak kullanılabilirliği açısından optimum kanat profili belirlenmeye çalışılmıştır.Öğe Charpy Impact Test in 3D-FDM and Optimization with Artificial Intelligence(2024) Altuğ, MehmetIn the study, the rates of impact energy absorption of ABS fractures produced by the FDM method were examined. Charpy impact test results were determined using layer distribution, printing speed, support angle, build orientation, notch type, and unfill type. Box-behnken experimental design design in the study. Notch impact samples are produced on an ABS 3D printer. Then, charpy impact tests were performed on the impact test device. Data were evaluated using the Minitab 21 program. Later, DL and ELM file models were created based on this development. The best results were obtained as 0.844 kJ/m2 with a layer thickness of 0.09 mm. At 60 mm/s printing speed and 30° support angle, the impact energy absorption is 0.803 kJ/m2. The extinction edge of the highest impact energy is 0.841 kj/m2. The most effective impact absorption was obtained as 0.827 kJ/m2 in the U notch type. In the full infill type, impact energy absorption is obtained as 0.777 kJ/m2. In DL, man is the programming and tanh is the activation function. DL, MSE value was calculated as 0.000923, r2 was calculated as 0.97427. In ELM, the activation function is sigmoidal at the input and linear at the output.Öğe A Comparison Study in Terms of Dimensional Accuracy and Precision Of 3D Modeling(2022) Altuğ, MehmetIn this study, the differences in the dimensions of the 3D models produced by Polyjet and FDM (Fused Deposition Modeling) methods as Auto surface modeling (ASm) and Parametric modeling (Pm) were investigated. Here, our purpose is to demonstrate the effects of the modeling methods on the dimensional accuracy and precision. A component having cylindrical, plane and amorphous surfaces have been selected as a sample material. Polyjet and FDM methods have been used in 3D printer using the nominal data of this component. Then a 3D scanner have been used to scan those aforementioned parts. These scans have been remodeled with two different modeling methods, namely, ASm and Pm. After modeling, the measured (scan) data has been compared with the nominal data. Differences in terms of the size of the results were revealed mathematically. According to the results obtained, when we compare the parts produced by Polyjet by ASm and Pm methods, we observe that ASm gives better results all over the surface than Pm. Also the former one has less maximum error norm than the later one. On the other hand the samples produced by FDM using both ASm and Pm give better results all over the surface, butthe former one has relatively less maximum error norm than the later one.Öğe Elektrikli Araçlarda Batarya Yönetim Sistemleri Üzerine Bir Derleme Çalışması(2021) Menak, Ramazan; Karadağ, Teoman; Altuğ, Mehmet; Tan, NusretKüresel ısınma, fosil yakıtların çevreye verdiği zararlar ve sera gazı emisyonları ile ilgili endişeler nedeniyle elektrikli araçlar gün geçtikçe içten yanmalı motorlu araçların yerini almaktadır. Elektrikli araçlar için ana enerji kaynağı olan bataryaların, sürüş güvenliği için belirli bir çalışma sağlamak adına bazı sınırlamaları vardır. Batarya yönetim sistemleri (BYS’ler), bu sınırlamaların üstesinden gelmek, bataryayı korumak ve elektrikli araç için daha güvenilir sürüş sağlamak adına önemli bir rol oynamaktadır. Bu makalede BYS ve BYS’nin alt konuları olan bataryayı izleme, batarya güvenliği, araç iç-dış haberleşmesi, hücre dengelenmesi, durum kestirimleri, termal yönetimi ve topolojileri alanındaki çalışmalar derlenmiştir. Bu tür konularla ilgili yöntemlerin, avantaj-dezavantajları ve nitel faktörler açısından karşılaştırmaları yapılmıştır. Elektrikli araçlar geleceğin ulaşım aracı olacağı ve ülkemizde yerli üretime geçildiği için, elektrikli araçlar konusunda Türkçe literatürünün geliştirilmesi ve akademik çalışmaların yapılması gerektiği yazarlar tarafından düşünülmektedir. Yazarlar, bu çalışmanın Türkçe literatürüne katkı sağlayacağını ve batarya yönetim sistemi alanında çalışan tasarımcılara, araştırmacılara, üreticilere ve şirketlere bakış açısı kazandıracağını düşünmektedir.Öğe Elektrikli Araçlarda Kullanılan Pil Kimyasallarının Özellikleri ve Üstün Yönlerinin Kıyaslanması Üzerine Bir Derleme Çalışması(2021) Özcan, Ömer Faruk; Karadağ, Teoman; Altuğ, Mehmet; Özgüven, Ömerül FarukFosil yakıtların hızla tükenmesi ve temiz enerji kavramının yaygın olarak kullanılmaya başlanması ile birlikte elektrikli araçlar içten yanmalı motora sahip araçların yerini almaktadır. Devletler enerji politikalarını değiştirerek temiz enerji üzerine somut adımlar atmaya başladılar. Bu kapsamda içten yanmalı araçların kullanımını sınırlandırma, yakın gelecekte ise tamamen sonlandırma planları yapmaktadırlar. Elektrikli araçların istenilen seviyeye gelebilmesi için aşması gereken sorunlar vardır. Bu sorunlar az menzil ve yüksek batarya maliyeti olarak öne çıkmaktadır. Elektrikli araçların menzillerini ve tercih edilebilirliklerini etkileyen en önemli parametre batarya teknolojisidir. Bu sorunların çözümü batarya teknolojilerindeki gelişmelerle doğru orantılıdır. Elektrikli araçların menzilleri batarya kapasiteleri ile doğrudan ilişkili olup, bataryaların yüksek güç yoğunluğuna, yüksek enerji yoğunluğuna sahip olması, hızlı şarj-deşarj edilebilmesi ve uzun ömre sahip olması istenir. Dolayısıyla günümüz elektrikli araç araştırma geliştirme çalışmaları bu konu üzerine odaklanmıştır. Bu çalışmada geçmişten günümüze kadar olan batarya kimyaları hakkında detaylı bir çalışma yapılmıştır. Bataryalar için önemli olan kavramlar açıklanarak geçmişte kullanılan ve yeni geliştirilen bataryaların üstün ve zayıf olan yönleri belirlenmiştir. Bu çalışma sonucunda incelenmiş olan pil türlerinden elektrikli araçlarda en çok tercih edilen pil türleri lityum tabanlı piller olan NMC, NCA, LTO, LPF, LMO olarak karşımıza çıkmaktadır. Gelecek vadeden Li-S, Li-air, Zn-air pilleri ise henüz ticari olarak elektrikli araçlarda kullanılmamaktadır.Öğe Isıl işlem görmüş D2 Soğuk İş Takım Çeliğinin Tel Erozyonda İşlenmesinde Kesme Parametrelerinin Beyaz Tabaka kalınlığı ve Yüzey Sertliğine Etkisi(2021) Ballıkaya, Hasan; Altuğ, MehmetBu çalışmada tel erozyon (WEDM) yöntemi kullanılarak Sverker 21 soğuk iş takım çeliğinin kesme parametrelerinin işleme sonrası malzemede oluşan beyaz tabaka ve kesme yüzeyi sertliğine etkileri incelenmiştir. Yüksek alaşımlı çeliğin kullanılmasındaki amaç; içerdiği alaşım elementi ve karbon oranına bağlı olarak yüksek sertlik, aşınma dayanımı ve tokluk özelliklerinden dolayı kalıpçılık endüstrisinde yaygın olarak kullanılmasıdır. Deneysel çalışmalarda hem ticari hem de ısıl işleme tabi tutulmuş soğuk iş takım çeliği kullanılmıştır. Kesme parametreleri olarak ticari numune ve ısıl işlem görmüş numune, iki ark arası süre (µs), voltaj (V), sıvı basıncı (bar), tel gerginliği (g), tel ilerleme hızı (m/min) kullanılmıştır. Deney tasarımı için Taguchi deney tasarım planı ve L18 ortogonal dizini kullanılarak malzemeler kesilmiştir. Sonuç olarak işlenmiş yüzey sertliği ve yeniden oluşan beyaz tabaka kalınlığı incelenmiştir. ANOVA yöntemine göre beyaz tabaka kalınlığı üzerindeki en etkili parametre % 57.236 ile ticari ve ısıl işlem görmüş numune parametresidir. Kesilen yüzey sertlik değerlerinde ise en etkin parametre % 98.627 oranında numune parametresi olmuştur.Öğe NVESTIGATION OF MACHINABILITY OF WELDED JOINTED HARDOX STEEL IN WEDM(2019) Altuğ, MehmetAbstract: In this study machinibility of hardox steel plates (welded by plasma and Mag welding) was examined in WEDM. Twodifferent ampere values and two different feed rates were determined for the two different welding types. Depending on thesefactors ,micro structures, micro hardnesses and resistivity/conductivity values (varying according to heat output) wereobtained at the HAZ and WM zones. Then, each of the samples taken from both HAZ and WM zones were cut in theWEDM by using 2 levelled four different parameters. The purpose at this stage is to examine the cutting width (kerf) andsurface roughness (Ra) values at the HAZ and WM zones with respect to varying micro structure, micro hardness andconductivity values. At the end of the study, the lowest kerf was obtained with the plasma welded samples whereas thelowest Ra values were obtained with the Mag welded samples . The samples at WM zone are in general are the ones weldedby high conductivity sample Mag welding. Whereas in the HAZ zone the samples are the ones welded by high conductivityplasma welding.Öğe Plastik Parçalarda Federin Gerilmeler Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması(2021) Güldaş, Abdulmecit; Altuğ, Mehmet; Khakzad, FarnoudBu çalışma, federlerin polimer parçada oluşan gerilmeler üzerine etkilerini incelenmiştir. Feder parametresi olarak birbirinden farklı 3 federin açısı, birbirinden farklı 5 feder yüksekliği, birbirinden farklı 5 feder kalınlığı, ve birbirinden farklı 5 federlerin dip yarıçapı belirlenmiştir. Bu değerlerle tasarımı yapılan parçanın mukavemet analizi Ansys yazılımında yapılmıştır. Tasarlanan feder ile A yüzeyinden uygulanan basınçta en düşük gerilme 31,49 MPa ve parçanın gerilme oranının %10 azaldığı tespit edildi. B yüzeyinden uygulanan basınçta en düşük gerilme 26.3 MPa ve parçanın gerilme oranının %25 azaldığı tespit edildi. C yüzeyinden uygulanan basınçta en düşük gerilme 28,21 MPa ve parçanın gerilme oranının %18 azaldığı tespit edildi. D yüzeyinden uygulanan basınçta en düşük gerilme 21,57 MPa ve parçanın gerilme oranının %39 azaldığı tespit edildi.Öğe Polipropilen malzemeden üretilmiş plastik parçada federlerin deformasyon üzerindeki etkilerinin araştırılması(2019) Güldaş, Abdulmecit; Altuğ, Mehmet; Khakzad, FarnoudÖz: Bu çalışmada, federlerin plastik parçanın deformasyonuna etkileriincelenmiştir. Bu bağlamda, feder parametresi olarak feder kalınlığı,feder yüksekliği, federin açısı ve federlerin dip kısmındaki yarıçapıolmak üzere dört farklı feder parametresi belirlenmiştir. Plastikparçanın mekanik özeliklerini analiz edebilmek 5 farklı yükseklik, 5farklı kalınlık, 5 farklı yarıçap ve 3 farklı feder açısı belirlenerek tasarımyapılmıştır. Plastik parçanın belirlenen parametrelere göremukavemeti Ansys yazılımı ile analiz yapılarak tespit edilmiştir. Buçalışmaya göre, feder yüksekliğinin artması deformasyon oranınıyaklaşık %49 azaltmaktadır. Ayrıca, feder kalınlığı ise deformasyonmiktarını %44 oranında azalttığı tespit edilmiştir.Öğe Teğetsel Silindirik Taşlama Yönteminde İşleme Parametrelerinin Titreşim Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması(2018) Sağlam, Mehmet; Savaş, Vedat; Altuğ, Mehmet; Ballıkaya, Hasan; Özay, ÇetinÖz: Bu çalışmada Taguchi deney tasarım yöntemi kullanılarak sementasyon çeliğinin teğetsel silindirik taşlama yöntemi ile işlenmesinde kesme parametrelerinin titreşim üzerindeki etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Kesme parametreleri olarak talaş derinliği, ilerleme hızı, kesici takım devri ve iş parçası parametrelerinin farklı seviyeleri kullanılmıştır. Ayrıca yapılan deneysel çalışmalardan elde edilen sonuçlar, Minitab 15 paket programı kullanılarak ANOVA varyans analizi yöntemi ile istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Yapılan çalışmalar teğetsel silindirik taşlama yönteminin geleneksel silindirik taşlama yöntemine benzer sonuçlar verdiği ve daha pratik olduğu, dolaysıyla belirli üstünlükler getirdiği tespit edilmiştir