Yazar "Atli, Abdullah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 27
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Beliefs of Turkish University Students in COVID-19 Conspiracy Theories: The Role of Fear of COVID-19 and Political Orientation(2023) Akyol, Ender; Atli, AbdullahThe main purpose of the study is to determine the level of Turkish university students' belief in the COVID-19 conspiracy theories. The study involves 676 university students from 52 cities in Turkey who are 18 to 36 years old (M = 22.21 years, SD = 2.65). The research is structured in two stages: Study 1 and Study 2. In Study 1, a valid and reliable measuring tool called the COVID-19 Conspiracy Theories Scale (CTCV-19S) is developed to determine the extent to which students believe in COVID-19 conspiracy theories. In Study 2, on the other hand, the level of Turkish university students' belief in COVID-19 conspiracy theories is examined using the CTCV-19S within the framework of the role of fear of COVID-19 fear and political orientation. As a result, it is found that Turkish university students believed in COVID-19 conspiracy theories at a higher rate than the general population, and there is a positive relationship between COVID-19 fear and COVID-19 conspiracy theories. It is also found that students with right-wing political views are more prone to believe in COVID-19 conspiracy theories.Öğe Children who changed schools due to their parents' relocation for employment: Where do we go now?(Wiley, 2021) Canpolat, Murat; Atli, AbdullahApproximately 300,000 people change provinces in Turkey every year due to relocation for employment. Among them are school-age children who need to change schools due to the relocation of their parents. This qualitative research aims to understand what students, who have to change schools due to the relocation of their parents to another city, experience in the process of school adaptation. All participants had to change schools at least once due to relocation for the employment of their parents. As a result of the thematic analysis of the qualitative interviews with 25 participants between the ages of 11 and 18, the following five main themes were identified: Receiving news of the employment relocation, Effects on academic success, Influences on friendships, Sources of support, and Suggestions to novices. Within the framework of the findings obtained, practical recommendations are presented to professionals who provide psychological assistance services on this subject.Öğe Çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtlarında çalışan personelin empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2008) Atli, AbdullahBu araştırmada çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtlarında çalışan personelin empatik eğilim düzeyleri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, Güneydoğu Anadolu Bölgesinden Diyarbakır, Adıyaman, Gaziantep ve Şanlıurfa; Doğu Anadolu Bölgesinden Van, Elazığ, Bingöl ve Malatya illerinde bulunan 11 çocuk yuvası ve 8 yetiştirme yurdunda çalışan 243 personelden oluşmuştur. Araştırmada çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtlarında çalışan personelin empatik eğilim düzeyi Dökmen (1988) tarafından geliştirilen ? Empatik Eğilim Ölçeği? ile çeşitli kişisel niteliklerine ilişkin bilgiler ise ?Kişisel Bilgi Formu? ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler, grupların ikili olmaları durumunda bağımsız gruplar için kullanılan t-testi, ikiden fazla olması durumunda Tek Yönlü Varyans Analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Varyans analizi sonucunda elde edilen F değerinin anlamlı çıkması durumunda gruplar LSD testi ile karşılaştırılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtlarında çalışan personelin cinsiyet, eğitim düzeyi, kendini algılama biçimi ve aldıkları maaşa göre empatik eğilim düzeylerinde anlamlı fark bulunmuştur. Ayrıca, çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtlarında çalışan personelin çalıştıkları kurum, yaş, medeni durum ve çocuk sahibi olup-olmamalarına göre empatik eğilim düzeylerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır.Öğe Development of a Problematic Mobile Phone Use Scale for University Students: Validity and Reliability Study(Kare Publ, 2016) Pamuk, Mustafa; Atli, AbdullahObjective: This study aims to develop a Problematic Mobile Phone Use Scale (PMPUS) to determine the problematic mobile phone use by university students. Method: Study participants for exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were 725 university students, for test-retest 126 university students. The psychometric characteristics of the scale were investigated using test-retest, internal consistency (Cronbach's alpha), item analysis, EFA, CFA, and criterion-related validity methods. Results: According to results obtained from exploratory factor analysis, it was determined that PMPUS had four subdimensions. Confirmatory factor analysis confirmed this four-subdimension structure. Reliability data for the PMPUS found Cronbach's Alpha coefficients of 0.92 for EFA and 0.93 for CFA, respectively. Test-retest coefficient for PMPUS was 0.85. Furthermore, a positive, high correlation (r=0.75) was found between PMPUS and Mobile Phone Problem Use Scale (MPPUS). Subscales of PMPUS also showed the required values for validity and reliability. Conclusion: According to the results, PMPUS is a reliable and valid scale with 26 items in four subdimensions.Öğe Dinamik Yönelimli Kısa-Yoğun-Acil Bireysel Psikolojik Danışma Oturumlarının Etkisi(Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2016) Atli, Abdullah; Yıldırım, Taşkın; Çitil, CananÖz: Bu araştırmanın amacı, Dinamik Yönelimli Kısa-Yoğun Acil Bireysel Psikolojik Danışma oturumlarının etkisini incelemektir. Araştırmada, yarı deneysel desenlerden "ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desen" kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılında bireysel psikolojik danışma yardımı almak isteyen deney grubu (n=17) ve kontrol grubu (n=17) toplam 34 kişi ile oluşturmuştur. Araştırmada deney grubuna Dinamik Yönelimli Kısa-Yoğun Acil Bireysel Psikolojik Danışma oturumları uygulanmıştır. Kontrol grubunda bulunan bireylere herhangi bir müdahale programı uygulanmamıştır. Bireysel danışma programının etkililiğini test etmek, deney ve kontrol grubunu karşılaştırmak amacıyla t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler incelendiğinde Dinamik Yönelimli Kısa-Yoğun-Acil Psikolojik Danışma alan (deney grubu) bireylerin somatizasyon, obsesyon, depresyon, paranoid düşünceler, öfke-düşmanlık, psikotizm, anksiyete, kişilerarası duyarlılık, fobik anksiyete ve ek skala son-test puan ortalamalarının anlamlı düzeyde düştüğü görülmüştür. Başlık (İngilizce): The Effects of Dynamic-Oriented Short-Intensive-Emergency Individual Psychological Counseling Sessions Öz (İngilizce): The purpose of this study is to determine the effects of DynamicOriented Short-Intensive-Emergency Individual Psychological Counselling sessions. Pre-test and post-test experiment-control group quasi-experimental design was used in this study. The study was carried out with the experimental group (N=17) and control group (N=17), which, in total, makes 34 people who wanted to recieve psychological counselling in the 2013-2014 academic year. The experimental group was treated with the Dynamic-Oriented Short-Intensive-Emergency Individual Psychological Counselling sessions. The control group didn't receive an intervation program. t-test was used to evaluate the effectiveness of the individual counselling program and to compare experimental and control groups. When the data was examined at the end of the study, somatization, obsession, depression, paranoid thoughts, anger-hostility, psychoticism, anxiety, interpersonal sensitiveness, phobic anxiety and additional scale post-test averages of the individuals who received Dynamic-Oriented Short-IntensiveEmergency Individual Psychological Counselling counselling (experimental group) showed a meaningful decrease.Öğe Empathy Based on Gender in Dissertations Submitted in Turkey: A Meta-Analysis Study(Ani Yayincilik, 2016) Demir, Yasin; Atli, Abdullah; Kis, AliProblem Statement: Today, where the relationships among people have increased and concentrated, maintaining powerful communication channels with the individual(s) is significant for conducting healthy and sustainable relationships with others. Social roles assigned to gender and physiological differences determine the understanding of individuals of the emotions and thoughts of their counterparts. Empathy is among the precursor factors in the initiation and maintenance of healthy interpersonal relationships; reduction of conflicts and resolution of problems; and gratification in relationships. Thus, a study to review the dissertations on empathy and investigate the variances on gender is of utmost importance to clarify the differences between the empathic behaviors of males and females. Purpose of Study: This meta-study aimed to use the data collected from the dissertations submitted in Turkey to answer the following research questions on empathy: Does empathy differ based on gender?; Do the levels of education of the students affect the differentiation of empathic tendencies based on gender?; and What is the difference between empathic tendencies based on gender in the dissertations submitted before 2009 and in 2010 and later? Method: A meta-analysis method was used in the study. The widely accepted purpose of a meta-analysis is to reach the most accurate results by combining the findings from numerous independent studies on a subject. The main data sources of the study are the dissertations and masters' theses on empathy submitted in Turkish universities. The studies scanned in the study were conducted between 2005 and 2014, of which 87.67% (f=64) were masters' theses and 12.33% (f=9) were dissertations. The Board of Higher Education (YOK) Thesis Survey database was used for the thesis survey by using keywords empathy and empathic (both in Turkish and in English). The search revealed that certain theses on empathy, which could be included in the meta-analysis, were not available in the system or had limited availability. To access these studies, their authors or advisors were reached by e-mail. Finally, 73 studies out of the 218 obtained were included in the meta-analysis. Findings and Results: As a result of the combination process conducted within the random effects model, a positive and statistically significant effect size was observed favoring the females by 0.31 [0.25-0.38]. Recommendations: This study was limited to the theses submitted in Turkey; further studies could be conducted to include all research conducted on empathy. This study scrutinized only the gender variable; further studies could use different variables. Future studies would be more appropriate if different variables were used.Öğe Eş Seçme Stratejileri Envanteri Geliştirilmesi(Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015) Altuntaş, Serkan; Atli, AbdullahÖz: Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin eş seçme stratejilerinin belirlenmesinde kullanılmak üzere geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Geliştirilen ölçme aracı, üniversitede öğrenim gören 708 (388 kız, 320 erkek) öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin faktör analizine uygunluğunu kontrol etmek için yapılan KaiserMeyer-Olkin (KMO) ve Bartlett testi sonucunda; KMO değeri .78 ve Bartlett's Test of Sphericity değeri 3238.32 olarak bulunmuştur (p<0.001). Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen yapının ?2/sd oranı, GFI, RMSEA, CFI, TLI uyum indeksleri değerlendirilmiş ve indeks değerlerinin model uyumu için yeterli düzeyde oldukları belirlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda ölçme aracının yedi alt boyutunun (Aile Kurumu ve Güven, Sosyo-Ekonomik Durum, Dini ve Siyasi Benzerlik, Fiziksel Özellik, Bekaret, Çocuk Bakımı, Aşk) olduğu ortaya çıkmıştır.Güvenirliğe ilişkin bulgulara göre ölçme aracının alt boyutlarına ilişkin iç tutarlılık katsayıları, .58 ile .84 arasında test tekrar test değerleri .65 ile .92 arasında değişmektedir. Bu sonuçlar geliştirilen "Eş Seçme Stratejileri Envanteri"nin, üniversite öğrencilerinin eş seçme stratejilerini ölçebilecek, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olabileceğini göstermektedir. Başlık (İngilizce): THE DEVELOPMENT OF CHOOSING PARTNER STRATEGIES INVENTORY Öz (İngilizce): The purpose of this study was to develop a valid and reliable measurement tool to use in the determining of choosing partner strategies of university students. The developed measurement tool was applied to 708 students (388 girls,320 boys) get university education. As a result of Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) and Bartlett tests were done to control the suitability of data for factor analysis, KMO value was found as .78 and Bartlett's Test of Sphericity value was found as 3238.32 (p<0.001). As a result of confirmatory factor analysis was done, fit indexes of inventory were calculated as ?2/sd, GFI, CFI, TLI, RMSEA. In the direction of obtained findings,it was determined that the measurement tool was a seven subscale structure (Family and Reliance, Socio-Economic Status, Religious and Political Similarity, Physical Feature, Virginity, Child Care, Love). According to findings relating to reliability, internal coefficient of consistence of measurement tool relating to its sub dimensions differ from .58 to .84, test-retest values differ from .65-.92. It shows that the choosing partner strategies inventory which was developed these findings is a valid and reliable measurement tool which can measure the choosing partner strategies of university students.Öğe How Do High School Adolescents Define a Good Friend versus a Bad Friend?(2021) Öztürk, Nilgün; Atli, Abdullah; Şad, Süleyman NihatAbstract: This qualitative study aimed to examine the perceptions of adolescents at high schools about “good friends” and “bad friends”, and to classify their perceptions under inclusive themes. Data were collected from 126 high school students. As a result of the inductive thematic analyses of the interviews, three major binary themes emerged: “Reliable versus Unreliable”, “Foul-weather friend” versus “Fair-weather friend”, and “Empathetic versus Callous”. Based on the results of the analysis, it was asserted that a good friend is characterized by reliability in not lying to you and keeping you away from dangers, a sound support when you are in need, and finally a feeling of emotional intimacy. A bad friend is characterized by unreliability in lying to you and a potential risk of endangering you, no support when you are in need, and a feeling of emotional distance from you. Practical suggestions were given to practitioners within the framework of the findings.Öğe İlköğretim II. Kademe öğrencilerinin boyun eğici davranış düzeylerinin incelenmesi(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2010) Atli, Abdullah; Kaya, Alim; Bölükbaşı Macit, ZerrinThis study examined the submissive behaviors of second level of elementary school students at with respect to some variables. Participants were 430 students, 172 (42,6 %) girls and 231 (57,4 %) boys. Among these participants, 156 (38,6 %) were 6th graders, 104 (26%) were 7th graders, and 143 (35,4%) were 8th graders. The data were collected using Student Personal Information Form developed by researchers and Submissive Behaviors Scale. The data collected were analyzed using t-test, One-way ANOVA, Tukey Test, and Mann–Whitney U test. The findings revealed that students’ levels of submissive behaviors significantly differed by the variables including school type, gender, school class level, achievement, residence, economic level, mother’s and father’s education level, violence by mother and father.Öğe Illiterate Mothers and Their Daughters: My daughter should be educated, not be like me(Wiley, 2021) Atli, AbdullahObjective The primary purpose of this qualitative study was to develop a detailed understanding and an insight into the experiences and roles of illiterate mothers on the educational experiences of their daughters from the perspective of both mothers and the daughters in Turkey. Background Although there are various studies about the effects of mothers on their children, there is not a large body of research examining the experiences of illiterate mothers' daughters and how they perceive these experiences. Method To this end, 21 illiterate mothers and their 21 daughters were interviewed. As a result of the thematic analyses of these interviews, four major themes emerged based on in vivo codes: Mother, let me change, Mother, I will not leave you, My daughter, I wish I could do better, and My daughter should be educated, and not be like me. It was understood that participating mothers made sacrifices for their daughters to attend school despite some conflicts and insufficiencies. Expecting their daughters not to be dependent on their husbands and to stand on their own feet in the future was the greatest aspiration of participating illiterate mothers. Conclusion This study shows that illiterate mothers are at the forefront of a difficult struggle to change social beliefs and expectations that prevent women from obtaining education. Implications Illiteracy is at the heart of the problem that some mothers face. An effective policy would be to open literacy centers in areas where women's literacy rates are low. Because these mothers are illiterate, recruiting them to programs should be done in ways that do not include written advertisement. Courses based on human rights, and on women's and children's rights, should be included in the curriculum at schools, offering examples of their implementation and achievements.Öğe KEŞFEDİCİ KARMA DESEN KULLANILARAK ÖĞRENCİ POPÜLERLİK ALGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ(2021) Atli, Abdullah; Canpolat, MuratBu araştırmanın amacı keşfedici karma deseni kullanarak lise öğrencilerinin okuldaki popülerlik algılarının düzeylerini belirleyen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu araştırma nitel ve nicel olmak üzere iki aşamada gerçekleştirildi. Araştırmanın nitel aşamasında 48 lise öğrencisi ile liselerdeki popüler öğrencilerin özellikleri üzerine yarı yapılandırılmış görüşmeler yapıldı. Bu görüşmeler sonrasında öğrenci popülerlik algılarına ilişkin altı ana tema (arkadaşlık ilişkileri, öğretmenlerle ilişkiler, özgüven, kıyafet ve moda, fiziksel çekicilik, spor ve sanatsal etkinlikler) belirlendi ve bu temalar çerçevesinde ölçek maddeleri hazırlandı. Araştırmanın nicel aşamasında ilk olarak hazırlanan ölçek maddeleri 282 lise öğrencisine uygulanarak Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), ardından 148 kişiden oluşan farklı lise öğrencisine uygulanarak Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapıldı. Daha sonra geliştirilen Öğrenci Popülerlik Algısı (ÖPAÖ) ile yaşam doyumu, yalnızlık ve benlik saygısı arasındaki korelasyon kanıtları birleşme-ayrılma (convergent-divergent lidity) geçerliği için kullanıldı. Sonuç olarak nitel aşamada keşfedilen boyutların nicel aşamada doğrulandığı ve bu boyutların ölçek maddeleri üzerinden evrene genellenebileceği görüldü.Öğe Lise Öğrencilerinde Algılanan Akademik Destek, Akademik Akış ve Tükenmişlik Arasındaki İlişkiler(2024) Ağar, Büşra Acar; Atli, AbdullahBu çalışmada, algılanan akademik destek ve öğrenci tükenmişliği arasındaki ilişkide akademik akışın aracılık rolü incelenmiştir. Korelasyonel (ilişkisel) desenin kullanıldığı çalışmanın örneklemini 342 lise öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmada, kişisel bilgi formu, Akademik Destek Ölçeği (ADÖ), Akademik Bağlamda Akış Ölçeği (ABAÖ) ve Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF) kullanılarak veriler yüz yüze toplanmıştır. Algılanan akademik destek, akademik akış ve tükenmişlik arasındaki ilişkileri incelemek için Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Sonuçlar, akademik akışın algılanan akademik destek (anne-baba, öğretmen ve arkadaş) ile pozitif; öğrenci tükenmişliği ile negatif yönde ilişkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca algılanan akademik destek ile öğrenci tükenmişliği arasında negatif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Son olarak algılanan akademik destek ile öğrenci tükenmişliği arasındaki ilişkide, akademik akışın aracılık rolüne sahip olduğu görülmüştür. Araştırmanın dikkat çekici bulgusu ise anne-baba ve öğretmen akademik desteği öğrenci tükenmişliği üzerinde anlamlı bir toplam etkiye sahip iken arkadaş akademik desteğinin öğrenci tükenmişliği üzerinde anlamlı bir etkisinin olmamasıdır. Özellikle öğretmen-öğrenci ilişkisinin önemini ortaya koyan araştırma sonucu, öğretmenlerin destekleyici tutumlarıyla öğrencilerin akademik bağlamda daha sık akış deneyimleyerek tükenmişlik riskinin azaltılabileceğini göstermektedir.Öğe Lise Öğrencilerinin Meslek Tercihlerinin Yetenek, İlgi ve Mesleki Değerlerine Göre İncelenmesi(Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016) Atli, AbdullahÖz: Bu araştırmada amaç, lise öğrencilerinin meslek tercihlerini ortaya koymak ve öğrencilerin yetenek, ilgi ve mesleki değerlerini ileride seçmek istedikleri meslek alanları açısından incelemektir. Veriler Malatya merkezinde farklı türdeki liselerde öğrenim gören 529 kız ve 427 erkek olmak üzere 956 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Kendini Değerlendirme Envanteri" ve "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Veri analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) tekniği kullanılmıştır. Grup varyanslarının eşit dağıldığı durumlarda, ortalama puanların çoklu karşılaştırılmasında "Scheffe" testi, grup varyanslarının eşit olmadığı durumlarda ise "Dunnet-C" testi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; lise öğrencilerini yetenek, ilgi ve meslek değerleri ileride seçilmek istenen meslek değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar gösterdiği bulgusu elde edilmiştir. Ayrıca lise öğrencilerinin meslek tercihlerinin yetenek, ilgi ve meslek değerlerine uygun olduğu görülmüştürÖğe Lise öğrencilerinin mesleki değerlerinin incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2012) Atli, Abdullah; Kaya, AlimBu araştırmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birincisi lise öğrencilerinin mesleki değerlerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir envanter geliştirmektir. İkincisi ise, lise öğrencilerinin mesleki değerlerinin çeşitli değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Malatya il merkez sınırları içerisinde yer alan toplam 1292 lise öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın birinci aşaması olan mesleki değer envanteri geliştirme süreci için 474 lise öğrencisine uygulama yapılmıştır. Araştırmanın ikinci aşaması olan lise öğrencilerinin mesleki değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi için 818 lise öğrencisine uygulama yapılmıştır. Araştırma kapsamında geliştirilen Mesleki Değer Envanteri'nin geçerlik ve güvenirliğine yönelik elde edilen bulgular sunulmuştur. Envanterin kapsam geçerliğine yönelik olarak, çeşitli üniversitelerdeki ilgili mesleki alanda görev yapan akademisyenlerden alt boyutların kapsam geçerliğine ilişkin görüşleri alınmıştır. Envanterin yapı geçerliğini belirlemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi ile ortaya çıkan dokuz boyuta ilişkin en yüksek düzeyde uyum gösteren maddeler seçilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi ile elde edilen dokuz faktörlü modelinin veriye uyumunun sağlanıp sağlanmadığını test etmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Dokuz faktörlü model için gizil değişkenlerin gözlenen değişkenleri açıklama durumuna ilişkin t değerlerinin .01 düzeyinde manidar olduğu ve gözlenen değişkenlerin hata varyanslarının çok yüksek olmadığı (.27 - .71) görülmüştür. Envanterin nihai formunda 35 madde yer almıştır. Envanter dokuz alt faktörden oluşmaktadır. Bu dokuz faktör; ?Maddi Kazanç?, ?Liderlik?, ?Özgürlük? , ?Yardım?, ?Fiziksel Özelliklerin Kullanımı?, ?İş Sağlığı?, ?Yaratıcılık?, Arkadaşlık? ve ?Ekip Çalışması? olarak adlandırılmıştır. Envanterde her alt boyutu için iç tutarlılık katsayısı olarak Cronbach alfa değerleri hesaplanmıştır. Bunun yanı sıra test tekrar test güvenirlik değerleri bir başka güvenirlik göstergesi olarak hesaplanmıştır. Envanterin Cronbach alfa değerleri 0,70 ile 0,83 arasında değerler almıştır. Nihai envanterin test tekrar test güvenirlik değerleri alt boyutlar için 0,61 ? 0,82 arasında hesaplanmıştır. Bulgular, bu araştırma kapsamında geliştirilen Mesleki Değer Envanteri'nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır. Bu araştırmanın ikinci aşamasını oluşturan lise öğrencilerinin mesleki değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesinde veriler analiz edilirken envanterden alınan puanlar üzerinden betimsel istatistik hesaplamaları yapılmıştır. Gruplar arasındaki farkların belirlenmesi amacıyla t-testi ve tek yönlü varyans analizi (One-Way ANOVA) yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda bazı değişkenlerin bazı boyutlarda bağımlı değişkene ilişkin varyaslarda her bir grup için eşit olmadığı görülmüştür. Bu nedenle varyansları homojen olmadığı durumlarda, ortalamalar arası karşılaştırmaları yapmak için ANOVA testinde ortalamalar arası karşılaştırmaları yapmak için ?Brown-Forsythe? testi yapılmış ve bu test sonucunda elde edilen ?F? değerleri kullanılmıştır. ANOVA testi sonucunda anlamlı farkın belirlendiği gruplarda, farkın hangi grup ya da gruplar arasında olduğunu tespit etmek amacıyla çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Grup varyanslarının eşit dağıldığı durumlarda, ortalama puanların çoklu karşılaştırılmasında ?Scheffe? testi, grup varyanslarının eşit olmadığı durumlarda ise ?Dunnet-C? testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin para, özgürlük, yardım, fiziksel özelliklerin kullanımı, iş sağlığı, yaratıcılık ve arkadaşlık mesleki değerlerinde çeşitli değişkenler açısından anlamlı farklılık göstermektedir.Öğe The Mediation Role Of Empathy In The Relationship Between Parents’ Attitudes And Altruism(2021) Özmen, Mustafa; Atli, AbdullahPurpose: This study aims to test the models established for the mediating role of empathy in the relationship between parentalattitudes and altruism in high school students. Design/Methodology/Approach: The study was carried out with 401 participants [224 (55.9%) girls and 177 (44.1%) boys, age range: = 14-20, Mage = 16.46 years] who are students from various Anatolian/Science High Schools in Elazığ. As a measurementtool, the “Empathy Tendency Scale,” “Parenting Attitude Scale,” and “Altruism Scale” were used. The data of the study wereanalyzed with structural equation modeling (SEM). In addition, the bootstrapping process was used to test the significance of the indirect effect.Findings: Two models were determined within the framework of the structural equation model. It is determined that themodel which states empathy as the partial mediation role between democratic, full mediation role between protective,authoritarian, attitudes of parents and altruism is the best model. After bootstrapping process, the indirect effects were seenas significant. The findings were discussed in the related literature, and suggestions were made for future researchers andeducators.Öğe Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi(Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2017) Atli, Abdullah; Keldal, GökayÖz: Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin mesleki kişilik tiplerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma, 1129 (kız=650, erkek=479) lise öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Envanterin yapı geçerliğinin belirlenmesi için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Envanterinin alt boyutlarına ilişkin güvenirlik katsayılarının belirlenmesi amacıyla iç tutarlılık katsayıları hesaplanmıştır. Envanterin kararlılık düzeyinin belirlenmesi amacıyla test-tekrar test analizi yapılmıştır. Sonuç olarak elde edilen bulgular, Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin lise öğrencilerinin mesleki kişilik tiplerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır. Başlık (İngilizce): Development of Occupational Personality Types Inventory Öz (İngilizce): The purpose of this research is to develop a valid and reliable measuring tool that can be used in identifying the occupational personality types of high school students. The research was conducted with 1129 (female=650, male=479) high school students. Exploratory and confirmatory factor analysis were performed to determine the structure validity of the inventory. The internal consistency coefficients were calculated to determine the reliability coefficients concerning inventory's subdimensions. For the stability level of the inventory, a test-retest analysis was performed. As a result, all these procedures show that the Occupational Personality Types Inventory is a valid and reliable measuring tool that can be used in identifying the occupational personality types of high school students.Öğe Öğrenci, Öğretmen Ve Veli Gözüyle İlköğretim Ve Ortaöğretim Okullarında Grup Çalışmaları İhtiyaç Analizi(Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 2015) Atli, AbdullahÖz: Bu araştırmanın amacı öğrencilerin, öğretmenlerin ve velilerin algıları çerçevesinde öğrenciler için hangi grup çalışmaları etkinliklerine ihtiyaçları olduğunu belirlemektir. Araştırmanın çalışma gurubunu Malatya il merkezinde bulunan farklı ilköğretim ve ortaöğretim okulları öğrencileri (n=369), öğretmenleri (n=143) ve velileri (n=150) olmak üzere toplam 662 kişi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrenci, öğretmen ve veliler için ayrı ayrı hazırlanmış "okul grup çalışmaları ihtiyaç analizi" anket formları kullanılmıştır. Elde edilen bulguların, istatistiksel analizlerinde SPSS-17 Windows programı kullanılmıştır. Değişkenler arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı Ki-kare bağımsızlık analiz tekniği ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin tüm sorun alanlarına ilişkin grup çalışmaları ihtiyaç düzeylerinin sırasıyla veli ve öğrencilerinkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştürÖğe Ortaokul öğrencileri arasındaki zorbalık olaylarının bazı değişkenler açısından incelenmesi(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2014) Öztürk, Nilgün; Kutlu, Mustafa; Atli, AbdullahIn this study, middle school students' tendencies of bullying and victimisation in terms of their gender, grade and the violent events taking place at and around the school were examined. The study group consists of 429 students, 210 (49%) of whom are female and 219 (51%) are male. Students with different socio-economic status were attending to 6th, 7th and 8th grades. Data were collected through the latest form of "Traditional Peer Bullying Scale" and "Personal Information Form" developed by the researchers. The data were analyzed through t-test, one-way analysis of variance and "Tukey’s Test". The levels of bullying with respect to the grade level showed no significant difference. On the other hand, significant differences were observed with regard to gender and violence in and around the school. In addition, the variance of being a victim of violence in and around the schools makes a significant difference in their level of being victims. Whereas, it has been found out that the variances of grade level and gender didn’t make any differences.Öğe POPÜLER DİZİ-FİLM KARAKTERLERİNİN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ROL MODEL ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ‘ONUN GİBİ OLSAM’(2022) Türk, Nuri; Atli, AbdullahYapılan araştırmalar dizi-filmlerin lise öğrencileri üzerinde önemli etkilerinin olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte dizi-filmlerin lise öğrencilerinin rol model alma davranışı üzerindeki etkisini inceleyen sınırlı sayıda araştırma mevcuttur. Bu nitel araştırmanın amacı lise öğrencilerinin dizi-film karakterleri hakkındaki düşüncelerini derinlemesine inceleyerek bu karakterlerinin rol model alma davranışları üzerindeki etkilerinin keşfedilmesidir. Siirt ilinde üç farklı liseden 30 öğrenciyle yapılan nitel görüşmelerin içerik analizi sonucunda lise öğrencilerinin dizi-film karakterlerini şu ana temalar çerçevesinde rol model aldıkları görüldü: “Konuşma tarzı”, “Fiziksel görünüm ve kıyafet”, “Motivasyon sağlama”, “Kişiler arası ilişkiler” ve son olarak “Kariyer edinme”. Sonuç olarak, lise öğrencilerinin takip ettikleri dizi-filmlerdeki karakterlerin birçok özelliğini örnek alarak onlar gibi davranmaya çalıştıkları görüldü. Elde edilen bulgular çerçevesinde çeşitli öneriler sunuldu.Öğe Predictors of Turkish University students' marital attitudes(Springer, 2020) Keldal, Gokay; Atli, AbdullahIn Turkey, it has been observed that marital attitudes have changed in recent years. In this study, it is aimed to examine the relationship between university students' marital attitudes and mate selection strategies, gender roles, sex, relationship status and age variables. The sample of the study is made up of 706 (412 females, 294 males) university students. As the data collection instruments, Inonu Marital Attitude Scale, Mate Selection Strategies Inventory and Bem Sex Role Inventory were used in the study. The data analysis was performed using hierarchical regression technique. According to the study findings, virginity and physical attributes mate selection strategies, feminine gender role, age, sex and relationship status variables are significant predictors of university students' marital attitudes. It was found that importance given to physical attributes and virginity were associated with more positive attitudes towards marriage. Having a higher level of feminine characteristics was associated with more positive attitudes towards marriage.