Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Battal, Ali" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    AKADEMİSYENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE ERİŞİMİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
    (2021) Battal, Ali; Kayaduman, Halil
    Bu çalışmanın amacı “Faculties’ Information and Communication Technology Access (FICTA)” isimli ölçeğin Türkçe ’ye uyarlanması ile birlikte geçerlik ve güvenirlik sonuçlarının sunulmasıdır. Orijinal formu İngilizce olan, 7 faktör ve 44 maddeden oluşan ölçeğin bazı boyutları bu uyarlama çalışması kapsamına alınmıştır. Öncelikle ölçeğin maddeleri uzmanlar tarafından titizlikle hedef dile çevrilmiş ve geri çeviri yöntemi ile kontrol edilmiştir. Dilsel geçerliliği tespit etmek için özgün ve uyarlanan formları belli aralıklarla hedef kitleye uygulanmıştır. Pozitif korelasyon ile dilsel geçerliliği sağlanan ölçeğin, faktör yapısını ortaya çıkarmak amacıyla 265 gönüllü akademisyenden toplanan veriler üzerinde açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda orijinalden farklı olarak Stratejik ve Bilgisel Beceri olarak ayrışan iki boyutu tek faktör altında birleşmiş ve Beceri olarak isimlendirilmiştir. Beceri, öğretimsel kullanım, dışsal motivasyon ve içsel motivasyon olarak isimlendirilen yapılardan birer madde çeşitli nedenler ile çıkartılmış ve sonuçta toplam 25 maddeden oluşan 4 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Faktör yükü dağılımlarının .87 ile .44 arasında değiştiği, açıklanan toplam varyansın % 66.03 olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca farklı bir çalışma grubundan oluşan 251 akademisyene uygulanan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda kabul edilebilir düzeyde uyum değerlerine ulaşılmıştır. Ölçeği oluşturan yapıların güvenirlik analizi sonuçlarının ise .95 ile .75 arasında değiştiği görülmüştür. Akademisyenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerine erişimini ölçmek için kullanılacak bu ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Assessment in online education during the COVID-19 pandemic: from the perspective of university instructors
    (2022) Polat, Hamza; Battal, Ali; Kayaduman, Halil
    Educational activities, including assessment have continued globally in the form of emergency remote education since the start of the COVID-19 pandemic. The purpose of this study is to explore university instructors’ opinions about assessment methods in online education during the COVID-19 pandemic. Case study design was employed in line with the research questions. Data were collected from 199 instructors working at different universities in Turkey via a questionnaire developed by the researchers. Content analysis was applied to analyze the data. The results revealed that instructors’ most frequently applied methods were homework, multiple-choice tests, presentations, open-ended questions, and projects. Instructors encountered problems such as inadequate level of ICT access, reliability issues, infrastructural inadequacy of institutions, institutional enforcement, requiring more effort for instructor, difficulties in applied courses, and rapid transition to online education. Instructors’ preferences toward assessment were to change the assessment methods and revert to traditional methods as well as increase student engagement and integrate ICT. The results of this study reveal the opinions of instructors about remote assessment and inform practitioners about the applied methods, possible problems, and preferences that may help others adapt quickly to remote assessment.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    The relationship between undergraduate students' digital literacy and self-regulation in online interaction
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Kayaduman, Halil; Battal, Ali; Polat, Hamza
    The present study explored the relationship between undergraduate students' digital literacy and self-regulation in online interaction (student-content, student-teacher, student-student). Investigating this relationship can facilitate identifying areas for improvement of support programmes and provide insights for effective online teaching and learning practices. The researchers collected data from 195 undergraduate students during the Covid-19 pandemic. Canonical correlation results indicated a significant and positive correlation (Rc = .41), meaning that having a positive attitude and high technical knowledge and skills regarding digital technologies can help students manage online teacher, peer, and content interactions. Moreover, the study identified that the digital literacy scale's technical variable contributes to the correlation more than the attitude variable. This result implies that developing technical knowledge and skills might be more critical to promoting self-regulation in online interaction. Based on these results, the implications for online education and recommendations for supporting self-regulation in student interactions are discussed.

| İnönü Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


İnönü Üniversitesi, Battalgazi, Malatya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim