Yazar "Boyraz, Arzu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Koroner Arter Baypas Grefti Yapılan Hastaların Taburculuk Sonrası Öğrenim Gereksinimleri(2018) Sarıtaş, Serdar; Erci, Behice; Boyraz, ArzuAmaç: Araştırmanın amacı, koroner arter baypas greft(KABG) ameliyatı olan hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimlerini belirlemektir.Yöntem: Bu tanımlayıcı ve kesitsel çalışmaya bir üniversite hastanesinin Kalp Damar Cerrahisi Kliniğinde Haziran2014-Aralık 2015 tarihleri arasında toplam 171 hastadahil edildi. Araştırmanın yürütülebilmesi için MalatyaKlinik Araştırmaları Etik Kurulundan (Karar No: 2013/75)etik onay alındı. Araştırmanın verileri “Hasta TanıtımFormu” ve “Hasta Öğrenim Gereksinim Ölçeği” ile toplandı. İstatistiksel analizler için SPSS 17.0 kullanıldı.Bulgular: Hastaların %42,7’si 43-55 yaş (en düşük 43, enyüksek 72) aralığında ve %56,1’i erkek idi. Hastalar enfazla yaşam aktiviteleri alanında (32,14±7,56, önemdüzeyi=3,57) en az ise duruma ilişkin duygular alanında(15,03±4,27, önem düzeyi=3,00) öğrenim gereksinimi bildirdi. Hastalardan, 30-42 yaş grubunda olanlarının, erkeklerin, bekar olanların, üniversite mezunlarının, gelirigiderinden fazla olanların ve eşinden bakım alanlarıntaburculuk sırasındaki öğrenim gereksinimlerinin, diğerhasta gruplarına göre daha fazla olduğu görüldü. Ancakyalnızca yaş, medeni durum ve bakım veren kişiye göreyapılan karşılaştırmalarda görülen farklılıklar istatistikselaçıdan anlamlı görüldü (p<0,05).Sonuç: Koroner arter baypas grefti sonrası hastalarınbakım gereksinimlerinin karşılanabilmesi için sosyodemografik özellikler dikkate alınarak taburculuk eğitimiuygulanması önerilebilir.Öğe Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri(İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014) Boyraz, ArzuBu çalışmanın amacı, tanımlayıcı bir metod ile Koroner Arter Bypass Greft (KABG) ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimlerini belirlemektir. Bu araştırma Haziran–Aralık 2013 tarihleri arasında ameliyat olan 18 yaş ve üzerinde olan 171 hasta ile yapılmıştır. Araştırmanın evreni; İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Kalp Damar Cerrahisi Kliniğinde KABG ameliyatı geçirmiş, taburculuğu planlanmış hastalardan oluşmaktadır. Örneklemi ise; yapılan güç analizinde; küçük etki büyüklüğünde (0.25), 0.95 evreni temsil etme gücüne sahip 276 KABG ameliyatı olan hastalardan oluşmuştur. Araştırma toplam 171 hasta ile tamamlanmıştır. Verilerin toplamasında araştırmacı tarafından oluşturulan Hasta Bilgi Formu (EK-1), Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği ( (HÖGÖ) (EK-2) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 17 paket programı ve verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, t-testi, tek yönlü varyans analizi, kruskal wallis varyans analizi, testleri kullanılmıştır. Hastaların öğrenim gereksinimleri toplam puan ortalaması 168.00±25.00, önemlilik düzeyi 3.66 olarak önemli olduğu bulundu. 30-42 yaş grubundaki hastaların öğrenim gereksinimleri puan ortalamaları ileri yaştaki hastalardan, bekar olan hastaların ise boşanmış hastalardan daha yüksekti ve aralarındaki fark önemliydi (sırası ile; p<0.05,p<0.001). Eşi tarafından bakım verilen hastalar, diğer bakım veren kişilerden, bakım verenin taburculuk sırasında eğitim alanların, almayanlara göre öğrenim gereksinimleri daha yüksek ve aradaki fark istatistiksel olarak önemlidir (sırası ile p<0.05, p<0.05 ) . Bu çalışmada KABG ameliyatı geçiren hastaların iyileşme döneminin büyük bir bölümünün evde olması nedeniyle taburculuk eğitimi önem kazanmıştır. Hemşire hastanın taburculuk öncesi ve sonrası öğrenim gereksinimlerini belirleyerek, hasta ve yakınlarına eğitim yaparak öğrenim gereksiniminlerini azaltabilir.