Yazar "Göktaş, Özlem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 4+4+4 UYGULAMASI İLE 5. SINIFIN ORTAOKUL KAPSAMINA ALINMASININ EĞİTSEL SONUÇLARININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ(2021) Göktaş, ÖzlemÖz: Bu araştırmanın amacı, 4+4+4 uygulaması ile 5. sınıfın ortaokul kapsamına alınmasının eğitsel sonuçlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırmada keşfedici karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerini toplamak amacı ile yarı yapılandırılmış görüşme formu, nicel verileri toplamak içinse araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu için 44 öğretmenle görüşme yapılmış, nicel boyutu için ise 637 öğretmene araştırmacı tarafından geliştirilen “4+4+4 Uygulaması ile 5. Sınıfın Ortaokul Kapsamına Alınmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda temalar ayrı ayrı değerlendirildiğinde öğretmenler açısından en olumlu sonuç “Öğretmenlik Alan Bilgisi”, en olumsuz sonuçlar ise “Öğrencilerin Çocuksu Davranışları” ve “Öğrenci Seviyesi”; öğrenciler açısından en olumlu sonuç “Öğrenci Mutluluğu”, en olumsuz sonuçlar “Branş Öğretmenine Alışamama” ve “Duygusal Boşluk” temaları olduğu görülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda ise, öğretmenlerin seçmeli dersleri olumsuz bulduğu, öğrenciler açısından ve öğretim programı açısından kararsız kaldıkları ve öğretmenler açısından eğitsel sonuçları olumlu buldukları sonucuna ulaşılmıştır.Öğe 4+4+4 uygulaması ile 5. sınıfın ortaokul kapsamına alınmasının eğitsel sonuçlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2018) Göktaş, ÖzlemBu araştırmanın amacı, 4+4+4 uygulaması ile 5. sınıfın ortaokul kapsamına alınmasının eğitsel sonuçlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırmada nitel ve nicel araştırma desenlerinin birlikte ele alındığı keşfedici karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, Malatya ilinin Yeşilyurt ve Battalgazi ilçelerinde ortaokullarda görev yapan Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler ve İngilizce öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verilerini toplamak amacı ile yarı yapılandırılmış görüşme formu, nicel verileri toplamak içinse araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu için toplam 44 öğretmenle görüşme yapılmış, nicel boyutu için ise 637 öğretmene araştırmacı tarafından geliştirilen "4+4+4 Uygulaması ile 5. Sınıfın Ortaokul Kapsamına Alınmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri Ölçeği" uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 17.0 paket programı kullanılmış; Frekans (f), Yüzde (%), Standart Sapma (SS), Aritmetik Ortalama ( ) ve verilerin homojen dağılıp dağılmadıklarına göre, t-test, Varyans Analizi (ANOVA) anlamlılık testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçları nitel ve nicel olarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda 4+4+4 uygulaması ile 5. sınıfın ortaokul kapsamına alınmasının öğretmenler, öğrenciler, öğretim programları ve seçmeli dersler açısından eğitsel sonuçları ayrı ayrı analiz edilip yorumlanmış ve öğretmenlerin bu uygulamaya ilişkin önerilerine yer verilmiştir. Nitel eğitsel sonuçlarda öğretmenlerin görüşlerinin, öğretmenler, öğrenciler ve seçmeli dersler açısından ağırlıklı olarak olumsuz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Temalar ayrı ayrı değerlendirildiğinde öğretmenler açısından en olumlu sonuç "Öğretmenlik Alan Bilgisi", en olumsuz sonuçlar ise "Öğrencilerin Çocuksu Davranışları" ve "Öğrenci Seviyesi"; öğrenciler açısından en olumlu sonuç "Öğrenci Mutluluğu", en olumsuz sonuçlar "Branş Öğretmenine Alışamama" ve "Duygusal Boşluk"; seçmeli dersler açısından en olumlu sonuç "Faydalı" olması, en olumsuz sonuçların ise "Ders Saatleri" ve "İlgi ve Yetenek" temaları olduğu görülmüştür. Öğretim programları açısından ise branşlara göre değişmekle beraber, programın kazanım, içerik, öğrenme öğretme süreci, ölçme değerlendirme boyutlarının olumlu ve olumsuz olarak değerlendirildiği görülmüştür. Kazanımlara ilişkin Fen Bilimleri ve Sosyal Bilgiler öğretmenleri kazanımları öğrenci seviyesinin üzerinde bulurken, Türkçe ve Matematik öğretmenleri kazanımların öğrenci seviyesinin altında olduğunu belirtmişlerdir. İçeriğe ilişkin Türkçe öğretmenlerinin 5. sınıfta hiç dilbilgisi konularına yer verilmeyişini olumsuz bulduğu, İngilizce ve Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin içeriğin 5. sınıf seviyesine göre çok yoğun bulduğu, Matematik ve Fen Bilimleri öğretmenlerinin ise içeriği çok basit ve yüzeysel buldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenme- öğretme sürecine ilişkin en fazla İngilizce öğretmenlerinin oyun türü etkinlikleri az bulduğu ve yeterli araç gerecin olmadığını ifade ettiği, bunun yanında en fazla Fen Bilimleri öğretmenlerinin öğrencilerin seviyesine uygun yöntem ve teknikleri kullanmada sıkıntı yaşadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ölçme değerlendirme boyutunda ise öğretmenlerden en fazla Türkçe ve Matematik öğretmenleri 5. sınıflarda kullanılan ölçme değerlendirme araçlarının yeterli olduğunu yine en fazla Fen Bilimleri ve İngilizce öğretmenleri kullandıkları ölçme değerlendirme araçlarının 5. sınıflara uygun olmadığını ifade ettikleri görülmüştür. Bunun yanında genel olarak bakıldığında programa ilişkin sonuçlarda ağırlıklı olarak en fazla olumlu görüşü Matematik, en fazla olumsuz görüşü İngilizce öğretmenlerinin dile getirdiği görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin uygulama ile ilgili önerileri belirlenmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda ise, öğretmenlerin "4+4+4 Uygulaması ile 5. Sınıfın Ortaokul Kapsamına Alınmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri Ölçeği" nin alt boyutlarından aldıkları puanlara bakıldığında "Seçmeli Dersler Açısından Sonuçlar" boyutunda öğretmenlerin seçmeli dersleri olumsuz bulduğu, "Öğretmenler Açısından Olumsuz Sonuçlar" boyutuna öğretmenlerin katılmadıkları, yani 4+4+4 uygulamasının öğretmenler açısından eğitsel sonuçlarını olumsuz bulmadıkları, "Öğrenciler Açısından Sonuçlar" ve "Öğretim Programı Açısından Sonuçlar" boyutlarında kararsız kaldıkları ve "Öğretmenler Açısından Olumlu Sonuçlar" boyutuna ise katıldıkları yani 4+4+4 uygulamasının öğretmenler açısından eğitsel sonuçlarını olumlu buldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin görüşlerinin, kıdemlerine, daha önce sınıf (ilkokul) öğretmenliği yapıp yapamama durumlarına ve mezun oldukları fakülte türüne göre farklılaşmadığı; branşlarına, görev yaptıkları okul türüne göre ise ölçeğin bazı alt boyutlarında farklılaştığı ancak küçük etki büyüklüğü dikkate alındığında öğretmenlerin görüşlerinin benzer olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Bunlardan bir kaçı yeni yapılacak değişikliklerde, başta öğretmenler olmak üzere eğitimin tüm paydaşlarının görüşleri dikkate alınarak değişiklik yapılması, 5. sınıflarda dil ağırlıklı bir kademe söz konusu ise 5. sınıfların ilkokul olarak kalması ve diğer branş derslerinden öğretmenlerin sınıf öğretmeniyle beraber yürütülebileceği bir model üzerinde çalışılabileceği olasılıklarının değerlendirilmesi, 5. sınıflarda okula giriş çıkış saatleri ikili eğitim veren kurumlarda tekrar düzenlenmesi, seçmeli derslere de bağlı olarak artan günlük ders saati azaltılması, özellikle İngilizce öğretim programı ve haftalık ders saati yeniden düzenlenmesi, yenilenen öğretim programlarının 5. sınıflardaki sıkıntıları ne ölçüde telafi ettiği yeni araştırmalarla ortaya konulması olarak belirlenmiştir.Öğe MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN 5. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ1(Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014) İzci, Eyüp; Göktaş, ÖzlemÖz: Bu araştırmanın amacı; 2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren 4+4+4 eğitim sistemindeki değişikliklerle branş öğretmenleri tarafından yürütülmeye başlanan 5. Sınıf Matematik dersi öğretim programına ilişkin matematik öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, maksimum çeşitlilik örneklemesine dayalı olarak belirlenen ve 8 farklı ilde görev yapmakta olan 13 ortaokul 5. sınıf matematik dersi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada, öğretmenlerin 5. sınıf matematik dersi öğretim programı hakkındaki görüşlerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nitel veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilerden bazıları şöyledir: Öğretmenlerin çoğu yeterli araç gereçlerinin olmaması nedeniyle konuları kavratmakta zorlandıklarını, ancak ders saatinin artmasının yeni sistemin çok olumlu bir yönü olarak gördüklerini ifade etmiş ve bazı öğretmenler bu durumun öğrencilerin ilgi ve motivasyonunu arttırdığını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin programın uygulamada daha etkili olmasına yönelik önerilerine ilişkin bulgularda ise öğretmenlerin tamamının hizmet- içi eğitime ihtiyaç duydukları sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında öğretmenler, öğretmen- veli- okul işbirliğini sağlamanın, yeterli araç- gereç ve materyal temin etmenin programı uygulamayı daha etkili bir hale getirebileceğini ifade etmişlerdir.Öğe MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINA İLİŞKİN ALGILARININ İNCELENMESİ(2021) Şad, Süleyman Nihat; Göktaş, ÖzlemBu araştırmanın temel amacı matematik öğretmenlerinin geleneksel ve çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlarına ilişkinalgılarını incelemektir. Araştırmaya Türkiye’nin yedi bölgesinden farklı öğretim kademelerinde görev yapan toplam 174matematik öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın verileri “Ölçme Değerlendirme Yaklaşımları Ölçeği” kullanılaraktoplanmıştır. Araştırma sonucunda matematik öğretmenlerinin geleneksel ölçme-değerlendirme yaklaşımlarıylakıyaslandığında çağdaş/tamamlayıcı ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını daha fazla benimsedikleri sonucuna ulaşılmıştır.Ayrıca matematik öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin algılarının, cinsiyetleri, mezun olduklarıfakülte, görev yaptıkları okul kademesi ve okul türü değişkenleri açısından anlamlı düzeyde farklılaşmadığı ve benzerdüzeyde olduğu gözlenmiştir. Son olarak matematik öğretmenlerinin benimsedikleri ölçme ve değerlendirme yaklaşımları ilehaftalık ders yükleri ve mesleki kıdemleri arasında da anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştırÖğe Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları(2014) İzci, Eyup; Göktaş, Özlem; Şad, Süleyman NihatÖz: Bu araştırmanın temel amacı öğretmen adaylarının alternatif ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelemesidir. Ayrıca, öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanma açısından kendilerini ne düzeyde yeterli algıladıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 2011 -2012 eğitim-öğretim yılında İnönü Ün iversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik, Fen Bilgisi, Türkçe, Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenliği programlarının son sınıflarında öğrenim gören 712 öğretmen adayından ölçüt örnekleme yoluyla ulaşılan 250 öğretmen adayına araştırmacılar tarafından geliştirilen Alternatif Ölçme Değerlendirme Tutum Ölçeği ve Ölçme Değerlendirme Yeterlilik Anketi uygulanmıştır. Alternatif Ölçme Değerlendirme Tutum Ölçeğinin güvenirliğine ilişkin yapılan analizde ölçeğin geneli için Cronbach Alpha iç tutarlılık gü venirlik kat sayısı 0.81 olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarının bazı sınırlılıklara sahip olmalarına rağmen öğrenme ve öğretme sürecini olumlu yönde desteklediklerini düşündükleri anlaşılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanma konusundaki algılanan yeterlilik düzeylerinin yeterli ile kısmen yeterli arasında değiştiği görülmüştür .Öğe Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi(İnönü Üniversitesi, 2010) Göktaş, ÖzlemBu araştırmanın amacı, Okuduğunu Anlama Becerisinin İlköğretim İkinci Kademe Matematik Dersindeki Akademik Başarıya Etkisi'ni belirlemektir. Bu nedenle tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Malatya il merkezinde bulunan ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 71 resmi ilköğretim okulunun 6. sınıf öğrencileri, örneklemini ise farklı sosyoekonomik çevrelerdeki okullardan ?sistematik tesadüfî (katmanlı) örnekleme? yoluyla alınan 300 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama amacıyla Okuduğunu Anlama Başarı Testi ile Matematik Başarı Testi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 16.0 paket programı kullanılmış; Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerisi ve Matematik başarısı arasındaki ilişkiyi tespit etmek için Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı hesaplanmış ayrıca Frekans (f), Yüzde (%) ve verilerin homojen dağılıp dağılmadıklarına göre, t test, Varyans Analizi (ANOVA), Mann-Whitney U, Kruskall Wallis H gibi anlamlılık testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri ile matematik başarıları arasında yükseğe yakın bir ilişki olduğu (R=0,68); Cinsiyetlerine ve kitap okuma sıklıklarına göre öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri arasında anlamlı bir farkın olmadığı, cinsiyetlerine ve kitap okuma sıklıklarına göre öğrencilerin matematik başarıları arasında anlamlı bir farkın olmadığı; öğrencilerin soru çözerken okuduğunu anlamada zorlanıp zorlanmama durumlarına ve okulun sosyo-ekonomik düzeyine göre okuduğunu anlama becerileri arasında anlamlı bir fark olduğu, yine öğrencilerin soru çözerken okuduğunu anlamada zorlanıp zorlanmama durumlarına ve okulun sosyo-ekonomik düzeyine göre matematik başarıları arasında anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Öğe Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersi Uygulama Öğretmenlerinin Seçim Süreci: Ölçütler, Sorunlar ve Öneriler(2014) Göktaş, Özlem; Şad, Süleyman NihatÖz: Bu çalışmada, Eğitim Fakültesi'nde Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerinde görev alacak uygulama öğretmenlerinin hangi ölçütlere göre seçildiğinin belirlenmesi, bu süreçte karşılaşılan sorunların tanımlanması ve seçim sürecinin daha nitelikli olması için önerilerin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, araştırma probleminin bir durum çalışması bağlamında incelenmesi uygun görülmüştür. Araştırmada incelenen durum 'Eğitim Fakültesi Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerinin uygulama öğretmenlerinin seçim süreci'dir. Çalışma kapsamında uygulama öğretmeninin seçiminde aktif rol oynayan mevcut üniversite koordinatörü ve üniversite koordinatör yardımcıları, 2005'ten bu yana bu uygulama öğretmenlerinin seçim sürecinde görev alan iki eski üniversite koordinatörü, mevcut İl Milli Eğitim Müdürlüğü koordinatörü ve uygulama öğretmenlerinin seçim sürecinde aktif rol alan 4 okul müdürü ve 7 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda uygulama öğretmenlerinin seçim sürecinde hangi ölçütlerin göz önünde bulundurulduğu (Öğrenci ve uygulama öğretim elemanının informal dönütleri, okul ve Üniversite kordinatörünün informal görüşleri vb.), bu süreçte hangi sorunlarla karşılaşıldığı (Seçimin okul yönetiminden bağımsız yapılması, öğretmenler arasında adaletsizlik algısının oluşması vb.) betimlenmiş ve katılımcıların seçim süreci ile ilgili önerilerine (Kurumlar arası [il, okul, bölümler ve üniversite koordinatörleri] iş birliği ve koordinasyon yapılması, öğretmen performansına dayalı seçim vb.) yer verilmiştir.Öğe Ortaokul matematik dersi öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirmeye yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri(2014) Arıbaş, Sebahattin; Göktaş, ÖzlemÖz: Bu araştırmanın amacı, ortaokul Matematik dersi öğretmenlerinin hizmet içi eğitime ve alternatif ölçme değerlendirmeye yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri belirlemektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışma, Malatya il merkezinde görev yapmakta olan, 9 ortaokul Matematik öğretmeninin katılımı ile gerç ekleşmiştir. Araştırmanın verileri bu öğretmenler ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Görüşülen öğretmenlerin hizmet içi eğitim ile ilgili, faydalı olmaması, mecburi olması, sıkıcı olması gibi bir takım sorunlar yaşadıkları , alternatif ölçme değerlendirme ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve bu konuda hizmet içi eğitime ihtiyaç duydukları sonucu ortaya çıkmıştır.