Yazar "Han, Ferhat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Geleneksel ve siber zorbalığa maruz kalmanın sınıf iklimi ve okula yabancılaşmayla ilişkisinin incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2020) Han, FerhatLise öğrencilerinin geleneksel ve siber zorbalığa maruz kalmasının, öğrencilerin sınıf iklimi algısı ve okula yabancılaşmasıyla arasındaki ilişkiyi tespit etmeyi amaçlayan bu araştırmada, karma araştırma yöntemlerinden nicel yaklaşımın baskın olduğu yakınsayan paralel-zenginleştirilmiş desen kullanılmıştır. İlişkisel tarama modeliyle desenlenen nicel boyutta, lise öğrencilerinin geleneksel ve siber zorbalığa maruz kalma sıklığını, sınıf iklimi algılarını ve okula yabancılaşma düzeylerini belirlemek için tarama araştırması yapılmıştır. Araştırma da öğrencilerin geleneksel ve siber zorbalığa maruz kalma sıklıkları, sınıf iklimi algıları ve okula yabancılaşma düzeylerinin bağımsız değişkenlerden cinsiyete ve sosyal medya kullanım sıklığına göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek için T-Testi, Varyans Analizi (ANOVA), Mann Whitney U-Testi, Kruskall Wallis H-Testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson ve Spearman Sıra Farkları Korelasyon katsayıları, nedenselliği ve yapısal özellikleri belirlemek için yapısal eşitlik modellerinden yol analizi modeli kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda, nicel boyutun verilerinin toplanması sırasında zorbalığa maruz kaldığını ifade eden öğrencilerden gönüllü olanlarla görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde zorbalığa maruz kalan öğrencilerin ne türde zorbalığa maruz kaldıkları, yaşanan mağduriyetin öğrenciler üzerinde oluşturduğu etkiler, öğrencilerin sınıf iklimine ilişkin görüşleri ve öğrencileri okula yabancılaştıran etkenler belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel boyutta elde edilen verilerin betimsel ve içerik analizleri yapılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunun evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Malatya'nın Battalgazi ve Yeşilyurt ilçelerindeki lise öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi oranlı küme örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini farklı lise türlerinden toplam 1367 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri, "Kişisel Bilgi Formu", "Ergen Akran İlişkileri Belirleme Ölçeği Mağdur Formu", "Siber Zorbalık Mağdur Ölçeği", "Öğrenciler Tarafından Algılanan Sınıf İklimi Ölçeği" ve "Okula Yabancılaşma Ölçeği" aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunun çalışma gurubunu, farklı lise türlerinde öğrenim görmekte olan 31 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel boyutunun katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmanın nitel verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin geleneksel mağduriyet düzeylerinin okullar açıldığından bu yana "asla ile ayda bir iki kere" şeklinde ve düşük düzeyde, siber mağduriyet düzeyleri ise bir hafta içerisinde "hiç ile bir kez" şeklinde ve düşük düzeydedir. Araştırmada öğrencilerin geleneksel ve siber mağduriyet düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Sosyal medya kullanım sıklığına açısından öğrencilerin siber mağduriyet düzeyin farklılaştığı ancak geleneksel mağduriyet düzeyinin anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda geleneksel veya siber zorbalığa maruz kaldıklarını ifade eden öğrencilerin geleneksel mağduriyet türlerinden sözel mağduriyet açısından en çok; dalga geçme, alay etme, lakap-isim takılması, duygusal mağduriyet açısından en çok; iftira - söylenti çıkarma, çekememezlik ve dedikodu, aşağılama, psikolojik baskı yapma, fiziksel mağduriyet açısından en çok; dövmekle tehdit etme ve dövme (tekme, tokat, yumruk atma) şeklinde mağduriyetler yaşamışlardır. Siber mağduriyet açısından öğrenciler sırasıyla en çok; tehdit etme, küfür ve hakaret etme, sahte hesaplardan arkadaşlık isteği gönderme ve rahatsız etme şeklinde mağduriyetler yaşamışlardır. Öğrencilerin sınıf iklimine ilişkin algıları"katılıyorum" şeklinde ortalamanın üzerinde ve olumludur. Öğrencilerin sınıf iklimi algıları cinsiyet ve sosyal medya kullanım sıklığı açısından anlamlı bir şekilde farklılık göstermemektedir. Öğrencilerin okula yabancılaşmaları"çok az katılıyorum" şeklinde ve düşük düzeydedir. Öğrencilerin okula yabancılaşmaları cinsiyete ve sosyal medya kullanım sıklığına bağlı olarak anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda geleneksel mağduriyet ile siber mağduriyet arasında orta düzeyde pozitif, geleneksel mağduriyet ile sınıf iklimi arasında düşük düzeyde negatif, geleneksel mağduriyet ile okula yabancılaşma arasında orta düzeyde pozitif, siber mağduriyet ile sınıf iklimi arasında düşük düzeyde negatif, siber mağduriyet ile okula yabancılaşma arasında düşük düzeyde pozitif ve sınıf iklimi ile okula yabancılaşma arasında orta düzeyde negatif yönde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Araştırmada geleneksel ve siber zorbalığa maruz kalma sıklığı, sınıf iklimi algısı ve okula yabancılaşma düzeyleri arasındaki nedenselliği ve yapısal özellikleri belirlemek için yapılan analizlere göre, geleneksel mağduriyetin öğrencilerin sınıf iklimi algısını olumsuz etkilediği ve öğrencilerin okula yabancılaşmalarına neden olduğu, siber mağduriyetin sınıf iklimi ve okula yabancılaşma üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür. Bu yönüyle araştırma kapsamında geliştirilen beş hipotezden üçü kabul ikisi ret edilmiştir. Sınıf ikliminin geleneksel mağduriyet ile okula yabancılaşma arasında kısmi aracılık rolünün olduğu saptanmıştır. Araştırmanın nitel bulgularında geleneksel veya siber zorbalığa maruz kalan öğrencilerin sınıf iklimine ilişkin görüşlerinin, sınıf ikliminin temalarına göre farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin sınıf iklimine ilişkin algıları bir temada olumlu iken bir başka temada olumsuz olabilmektedir. Geleneksel veya siber zorbalığa maruz kalan öğrencilerin güçsüzlük, kuralsızlık ve sosyal uzaklık temalarında okula yabancılaştıkları görülmüştür. Öğrencilerin sınıf iklimine ilişkin olumsuz görüşleri ile öğrencileri okula yabancılaştıran etkenlerin benzerlik gösterdiği görülmüştür.Öğe Geleneksel veya Siber Zorbalığa Maruz Kalmanın Okula Yabancılaşmaya İlişkin Etkileri(2020) Han, Ferhat; Demirtaş, HasanBu araştırmanın amacı öğrencilerinin okulda ve siber ortamda ne türdezorbalıklara maruz kaldıklarını ve zorbalığa maruz kalmanın okulayabancılaşmaya ilişkin etkilerini tespit etmektir. Araştırma da nitel araştırmadesenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarıfarklı okul türlerinde öğrenim gören 16 kadın 15 erkek olmak üzere toplam31 lise öğrencisidir. Araştırma verileri daha önce en az bir defa gelenekselveya siber zorbalığa maruz kalmış gönüllü öğrencilerden yarıyapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verileribetimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir.Öğrencilerin görüşleri frekans ve yüzde değerleri kullanılarak sıralanmıştır.Araştırma sonunda öğrencilerin geleneksel zorbalık türlerinden en çok,alayetme, küfür, hakaret, hakkında söylenti çıkarılması, iftiraya uğrama,aşağılama, itilme ve dövülmekle tehdit edilme şeklinde zorbalıklara maruzkaldıkları tespit edilmiştir. Araştırmada iki öğrencinin de cinsel zorbalığamaruz kaldığı tespit edilmiştir. Siber zorbalık açısından öğrencilerin en çok,tehdit edildiği, küfür ve hakarete uğradığı, sahte hesaplardan gelenarkadaşlık istekleriyle rahatsız edildikleri tespit edilmiştir. Araştırmasonunda okul ortamında yaşanan bazı olumsuzlukların siber ortama,benzer şekilde siber ortamda yaşanan bazı olumsuzlukların da okulortamına taşındığı görülmüştür. Geleneksel ve siber zorbalığa maruzkalmanın öğrencilerin psikolojilerini ve ders başarılarını olumsuzetkileyerek öğrencilerin güçsüzlük boyutunda okula yabancılaşmalarınaneden olduğu görülmüştür. Bazı öğrencilerin zorbalarla kavga ederekkuralsızlık boyutunda okula yabancılaştıkları görülmüştür. Zorbalıkmağduru bazı öğrencilerin okula gitmek istemedikleri, devamsızlıkyaptıkları, insanlarla konuşma çekindikleri ve buna bağlı olarak sosyaluzaklık boyutunda okula yabancılaştıkları tespit edilmiştir.Öğe Geleneksel veya Siber Zorbalığa Maruz Kalmanın Okula Yabancılaşmaya İlişkin Etkileri(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2020) Han, Ferhat; Demirtaş, HasanÖz Bu araştırmanın amacı öğrencilerinin okulda ve siber ortamda ne türde zorbalıklara maruz kaldıklarını ve zorbalığa maruz kalmanın okula yabancılaşmaya ilişkin etkilerini tespit etmektir. Araştırma da nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları farklı okul türlerinde öğrenim gören 16 kadın 15 erkek olmak üzere toplam 31 lise öğrencisidir. Araştırma verileri daha önce en az bir defa geleneksel veya siber zorbalığa maruz kalmış gönüllü öğrencilerden yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin görüşleri frekans ve yüzde değerleri kullanılarak sıralanmıştır. Araştırma sonunda öğrencilerin geleneksel zorbalık türlerinden en çok, alay etme, küfür, hakaret, hakkında söylenti çıkarılması, iftiraya uğrama, aşağılama, itilme ve dövülmekle tehdit edilme şeklinde zorbalıklara maruz kaldıkları tespit edilmiştir. Araştırmada iki öğrencinin de cinsel zorbalığa maruz kaldığı tespit edilmiştir. Siber zorbalık açısından öğrencilerin en çok, tehdit edildiği, küfür ve hakarete uğradığı, sahte hesaplardan gelen arkadaşlık istekleriyle rahatsız edildikleri tespit edilmiştir. Araştırma sonunda okul ortamında yaşanan bazı olumsuzlukların siber ortama, benzer şekilde siber ortamda yaşanan bazı olumsuzlukların da okul ortamına taşındığı görülmüştür. Geleneksel ve siber zorbalığa maruz kalmanın öğrencilerin psikolojilerini ve ders başarılarını olumsuz etkileyerek öğrencilerin güçsüzlük boyutunda okula yabancılaşmalarına neden olduğu görülmüştür. Bazı öğrencilerin zorbalarla kavga ederek kuralsızlık boyutunda okula yabancılaştıkları görülmüştür. Zorbalık mağduru bazı öğrencilerin okula gitmek istemedikleri, devamsızlık yaptıkları, insanlarla konuşma çekindikleri ve buna bağlı olarak sosyal uzaklık boyutunda okula yabancılaştıkları tespit edilmiştir.Öğe İlköğretim okullarının stratejik planlarında belirttikleri zayıf yönler ve bunların giderilmesine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri(İnönü Üniversitesi, 2013) Han, Ferhat; Üstüner, MehmetBu araştırmanın iki amacı vardır. Araştırmanın birinci amacı, ilköğretim okullarının stratejik planlarında belirttikleri zayıf yönleri ortaya çıkarmak; ikinci amacı, bu zayıf yönlerin giderilebilmesi için ilköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin çözüm önerilerini almaktır. Araştırmanın birinci aşamasında, Malatya Merkeze bağlı 39 ilköğretim okulunun stratejik planlarının GZFT(Güçlü, Zayıf, Fırsat, Tehdit) analizlerinde belirtilen zayıf yönler incelenmiştir. Bu okullar Malatya kent merkezindeki okulların %43?ünü oluşturmaktadır. Okulların stratejik planlarının incelenmesinde tarama yöntemi ve belge döküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Hazırlanan tarama listelerinde tekrar edilen maddeler ve bunların sıklığı tespit edilmiştir. Araştırmanın birinci aşamasının bulgularına göre; okul fiziki yapısının eski olması ve bakıma ihtiyaç duyması, okul fiziki yapısının ve bahçesinin yetersizliği, çok amaçlı salonun bulunmaması, okul kütüphanesinin yetersizliği, ders araç-gereç ve teknolojik cihazların yetersizliği, sosyal, kültürel, eğitsel ve sportif faaliyetlerin istenen seviyede olmaması, okul hizmetlisinin nicelik ve nitelik açısından yetersizliği, okul veli işbirliğinin istenen düzeyde olmaması en çok vurgulanan zayıf yönler olarak saptanmıştır.Araştırmanın ikinci aşamasında, alan yazın incelenerek ve uzman görüşleri alınarak tespit edilen zayıf yönler beş temaya ayrılmıştır. İlköğretim okullarının fiziki yapıları(1), ilköğretim okullarında kullanılan ders araç ve gereçleri(2), ilköğretim okullarında düzenlenen sosyal, kültürel, eğitsel ve sportif faaliyetler(3), ilköğretim okullarının insan kaynakları(4) ve ilköğretim okullarının okul çevre ilişkileri(5), başlıklı temalardan oluşan zayıf yönler soru haline getirilerek, yönetici ve öğretmenlere bu zayıf yönlerin, zayıf yönler olup olmadığı sorulmuş ve bu zayıf yönlerin giderilebilmesi için çözüm önerisi istenmiştir. 70 yönetici, 240 öğretmen olmak üzere, toplam 310 kişi açık uçlu anket sorularına çözüm önerilerini yazmıştır. Katılımcıların belirtmiş oldukları çözüm önerilerinde tekrar edilen maddeler ve bunların sıklığı tespit edilmiştir.Araştırmanın ikinci aşamasının bulgularına göre; ilköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu, stratejik planlarda belirtilen zayıf yönlerin, ilköğretim okullarının zayıf yönleri olduğunu doğrulamış ve bu zayıf yönlerin giderilmesi için çözüm önerisi belirtmiştir. Buna göre en çok tekrarlanan çözüm önerileri şöyledir; okul fiziki yapısının yeterli ve etkili olması için; okula ayrılan alan daha büyük olmalı, kapalı spor salonu yapılmalı, yeni bina ? ek bina yapılmalı, ders araç ve gereçlerinin yeterli ve etkili olması için; ders araç ve gereci ilgili kurumlar tarafından temin edilmeli - yeterli olmalı, okullara bütçe ayrılmalı, sosyal kültürel, eğitsel ve sportif faaliyetler için; fiziki alanlar uygun hale getirilmeli, velilere yönelik bilinçlendirme faaliyetleri düzenlenerek veli desteği sağlanmalı, öğrenciler motive edilerek başarılı öğrenciler ödüllendirilmeli, öğretmenler istekli, duyarlı olmalı ve faaliyetin önemine inanmalı, insan kaynağının yeterli ve etkili olması için; personel arasında işbirliği ve dayanışma olmalı, insan kaynağı ihtiyacı hizmet alımı yoluyla giderilmeli, ihtiyaç tespiti ve gerekli atamalar yapılmalı, görev dağılımı eşit ve adil yapılmalı, hizmet içi eğitimlerin sayısı ve niteliği artırılmalı, yönetici ve öğretmen atamalarında ölçme yöntemi etkili hale getirilmeli, amaca dönük ve donanımlı personel istihdam edilmeli, okul personeli işini sevmeli, özverili, sorumluluk sahibi, kendini geliştirme isteği ve fedakâr olmalı, okul çevre ilişkilerinin yeterli ve etkili olabilmesi için; velilere ve çevreye yönelik kurs, seminer vb. etkinlikler düzenlenmeli, çeşitli kurum ve kuruluşlar ziyaret edilmeli, ilişkiler güçlendirilmeli, okul veli işbirliği artırılmalı, ilişkiler planlı ve devamlı olmalıdır. Ülkemizde ve tüm dünyada ilköğretim okullarında ve eğitimin her kademesinde her zaman bir takım sorunlar ve eksiklikler olmuştur ve olmaya da devam edecektir. Burada önemli olan bu sorunları veya eksiklikleri nasıl algıladığımız ve bunların giderilebilmesi için yapabileceklerimizdir. Bu sorunların veya zayıf yönlerin farkında olmamız, bunların giderilebilmesi adına sahip olabileceğimiz en önemli güçtür. Böyle bir farkındalığın olması ve bu amaçla stratejiler geliştirilmesi zayıf yönlerin ileride örgütün güçlü yönleri olarak ortaya çıkmasını sağlayabilir. Bu sorunları veya zayıf yönleri algılayış biçimlerimiz ve bu nedenle çözüm önerilerimiz farklı olabilir. Birimizin ak dediğine bir diğeri kara diyebilir. Sorunların veya zayıf yönlerin giderilebilmesi adına aynı şeyleri söylememiz mümkün değildir. Ancak eğitim alanında çalışan yönetici ve öğretmenlerin çoğunluğun bu konularda neler söylediğine ve yapılan bilimsel çalışmaların önerilerine kulak vermek gerekmektedir.Öğe Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Bakış Açısıyla Uzaktan Öğretim Kavramı(2021) Demirbilek, Nesip; Atila, Fulya; Demirtaş, Hasan; Han, FerhatÖz Bu araştırmanın amacı okul yöneticisi ve öğretmenler tarafından uzaktan öğretim olgusunun nasıl algılandığını metaforlar aracılığı ile belirleyebilmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomonolojik) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Bingöl ilinde görev yapan 179 okul yöneticisi ve öğretmen gönüllü olarak yer almıştır. Araştırmada, metafor cümlesi ve kişisel bilgileri içeren form Google formda hazırlanmıştır. Hazırlanan form, okul yöneticisi ve öğretmenlere mail, What Sapp, Facebook gibi sosyal medya araçları ile gönderilmiştir. Katılımcılardan “Uzaktan öğretim… gibidir/benzemektedir. Çünkü …” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde “içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda kadın ve erkek katılımcıların uzaktan öğretim kavramına yönelik oluşturdukları metaforlar analiz edildiğinde büyük çoğunluğunda uzaktan öğretimin yetersiz, etkisiz, etkileşimsiz, imkâna bağlı bir öğretim şekli olduğuna vurgu yapıldığı tespit edilmiştir. Kategorilere ait örnek açıklamalar incelendiğinde çoğunluğun olumsuz nitelik taşıdığı görülmüştür. Katılımcıların uzaktan öğretime ilişkin algılarını ifade ettikleri metaforların cinsiyet açısından dağılımları incelendiğinde ise, kadın katılımcıların genel olarak uzaktan öğretimi yetersiz olarak, erkek katılımcıların ise etkisiz olarak algıladıkları bulgusuna rastlanmıştır. Bulgulara bakıldığında katılımcıların uzaktan öğretime ilişkin algılarını belirttikleri metaforlar arasında cinsiyet açısından önemli bir farklılığın olmadığı ifade edilebilir. Politika geliştiriciler tarafından öncelikle negatif metaforlara değinilen konular üzerinde durulması ve bu konularda başka uygulamalar geliştirilerek iyileştirmeler yapılması önerilmektedir.Öğe Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Bakış Açısıyla Uzaktan Öğretim Kavramı(2021) Demirbilek, Nesip; Demirtaş, Hasan; Han, Ferhat; Atila, FulyaBu araştırmanın amacı okul yöneticisi ve öğretmenler tarafından uzaktan öğretim olgusunun nasıl algılandığını metaforlar aracılığı ile belirleyebilmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomonolojik) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Bingöl ilinde görev yapan 28 okul yöneticisi ve 151 öğretmen gönüllü olarak yer almıştır. Araştırmada, metafor cümlesi ve kişisel bilgileri içeren form Google formda hazırlanmıştır. Hazırlanan form, okul yöneticisi ve öğretmenlere mail, What Sapp, Facebook gibi sosyal medya araçları ile gönderilmiştir. Katılımcılardan “Uzaktan öğretim... gibidir/benzemektedir. Çünkü ...” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde “içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda kadın ve erkek katılımcıların uzaktan öğretim kavramına yönelik oluşturdukları metaforlar analiz edildiğinde büyük çoğunluğunda uzaktan öğretimin yetersiz, etkisiz, etkileşimsiz, imkâna bağlı bir öğretim şekli olduğuna vurgu yapıldığı tespit edilmiştir. Kategorilere ait örnek açıklamalar incelendiğinde çoğunluğun olumsuz nitelik taşıdığı görülmüştür. Katılımcıların uzaktan öğretime ilişkin algılarını ifade ettikleri metaforların cinsiyet açısından dağılımları incelendiğinde ise, kadın katılımcıların genel olarak uzaktan öğretimi yetersiz olarak, erkek katılımcıların ise etkisiz olarak algıladıkları bulgusuna rastlanmıştır. Bulgulara bakıldığında katılımcıların uzaktan öğretime ilişkin algılarını belirttikleri metaforlar arasında cinsiyet açısından önemli bir farklılığın olmadığı ifade edilebilir. Politika geliştiriciler tarafından öncelikle negatif metaforlara değinilen konular üzerinde durulması ve bu konularda başka uygulamalar geliştirilerek iyileştirmeler yapılması önerilmektedir.Öğe Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri(2021) Han, Ferhat; Demirbilek, Nesip; Demirtaş, HasanÖz: Bu çalışmanın amacı koronavirüs salgını nedeniyle acil ve zorunluolarak yürütülen uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yönlerinitespit etmektir. Bu amaçla okul yöneticileri ve öğretmenlerinuzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmadanitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılı ikincidöneminde Bingöl ilindeki devlet okullarında görev yapan okulyöneticileri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışma grubundafarklı eğitim kademelerinde görev yapan 187 gönüllü katılımcı yeralmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış form iletoplanmıştır. Çevrimiçi olarak toplanan araştırma verilerininbetimsel analizi ve içerik analizi birlikte yapılmıştır. Analizsonrasında uzaktan eğitimin olumsuz yönlerine ilişkin sekiz,olumlu yönlerine ilişkin altı tema oluşturulmuştur. Araştırmasonuçlarına göre, salgın döneminde yürütülen uzaktan eğitimeilişkin en çok tekrarlanan olumsuz görüş, internet erişimine veteknolojiye bağlı yaşanan sorunlardır. Bu süreçte birçok öğretmenve öğrenci EBA’ya bağlanmakta güçlük çekmiştir. Birçok öğrenciuzaktan eğitim için gerekli olan teknolojik cihazlara sahipolmadığından uzaktan eğitim alamamaktadır. Uzaktan eğitimsürecinde, eğitimde fırsat eşitsizliği artmıştır. Özellikle uygulamagerektiren dersler verimsiz geçmektedir. Motivasyon kaybıyaşayan öğrencilerin uzaktan eğitim derslerine katılım düzeyidüşüktür. Bununla birlikte, virüs bulaşma riskini azaltarak salgınınönlenmesine katkı sağlaması, eğitimin kesintiye uğramaması,eğitim teknolojilerinin kullanılmasının yaygınlaşması, zaman vemekan açısından esneklik sağlaması vb., etkenler ise zorunluuzaktan eğitimin olumlu yönleri olarak görülmektedir.Öğe Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime İlişkin GörüşleriCumhuriyet Uluslararası Eğitim Der(2021) Han, Ferhat; Demirbilek, Nesip; Demirtaş, HasanÖz: Bu çalışmanın amacı koronavirüs salgını nedeniyle acil ve zorunluolarak yürütülen uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yönlerinitespit etmektir. Bu amaçla okul yöneticileri ve öğretmenlerinuzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmadanitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılı ikincidöneminde Bingöl ilindeki devlet okullarında görev yapan okulyöneticileri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışma grubundafarklı eğitim kademelerinde görev yapan 187 gönüllü katılımcı yeralmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış form iletoplanmıştır. Çevrimiçi olarak toplanan araştırma verilerininbetimsel analizi ve içerik analizi birlikte yapılmıştır. Analizsonrasında uzaktan eğitimin olumsuz yönlerine ilişkin sekiz,olumlu yönlerine ilişkin altı tema oluşturulmuştur. Araştırmasonuçlarına göre, salgın döneminde yürütülen uzaktan eğitimeilişkin en çok tekrarlanan olumsuz görüş, internet erişimine veteknolojiye bağlı yaşanan sorunlardır. Bu süreçte birçok öğretmenve öğrenci EBA’ya bağlanmakta güçlük çekmiştir. Birçok öğrenciuzaktan eğitim için gerekli olan teknolojik cihazlara sahipolmadığından uzaktan eğitim alamamaktadır. Uzaktan eğitimsürecinde, eğitimde fırsat eşitsizliği artmıştır. Özellikle uygulamagerektiren dersler verimsiz geçmektedir. Motivasyon kaybıyaşayan öğrencilerin uzaktan eğitim derslerine katılım düzeyidüşüktür. Bununla birlikte, virüs bulaşma riskini azaltarak salgınınönlenmesine katkı sağlaması, eğitimin kesintiye uğramaması,eğitim teknolojilerinin kullanılmasının yaygınlaşması, zaman vemekan açısından esneklik sağlaması vb., etkenler ise zorunluuzaktan eğitimin olumlu yönleri olarak görülmektedir.Öğe Zorbalığa Maruz Kalmanın Sınıf İklimine ve Okula Yabancılaşmaya Etkisi(2021) Han, Ferhat; Demirtaş, HasanBu araştırmanın amacı geleneksel ve siber zorbalığa maruz kalmanın, sınıf iklimi ve okula yabancılaşma üzerindeki etkilerini tespit etmektir. Araştırmada ayrıca, öğrencilerin sınıf iklimi algılarının; öğrencilerin geleneksel ve siber zorbalığa maruz kalma sıklıkları ile okula yabancılaşmaları arasındaki aracılık rolü ve okula yabancılaşmaya etkisi tespit edilmiştir. Araştırmanın örneklemini 1367 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Ergen Akran İlişkileri Belirleme Ölçeği Mağdur Formu”, “Siber Mağduriyet Ölçeği”, “Öğrenciler Tarafından Algılanan Sınıf İklimi Ölçeği” ve “Okula Yabancılaşma Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon katsayıları kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki nedenselliği ve yapısal özellikleri belirlemek için yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Araştırma sonunda araştırmacılar tarafından oluşturulan hipotezlerden dört tanesi kabul üç tanesi ret edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, geleneksel mağduriyet ile siber mağduriyet arasında orta düzeyde pozitif ilişki vardır. Geleneksel mağduriyetin sınıf iklimi üzerinde negatif yönde ve okula yabancılaşma üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkisi vardır. Sınıf ikliminin okula yabancılaşma üzerinde negatif yönde anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin sınıf iklimi algısının geleneksel mağduriyet ile okula yabancılaşma arasında kısmi aracılık rolü vardır. Siber mağduriyetin sınıf iklimi ve okula yabancılaşma üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir.