Yazar "Kahraman, Sibel" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Trends of the last 20 years of Postgraduate Theses in the Field of Science Education related to Biotechnological concepts in Turkey: A Content Analysis(2022) Gürkan, Gülşah; Kahraman, SibelThis study presents a descriptive content analysis of the research trends of postgraduate theses conducted in the field of science education on biotechnological concepts in Turkey between 2000-2020. In line with the aim of the study, 65 postgraduate theses in total were examined by searching the database of the Council of Higher Education (CoHE) National Thesis Center. In this study using document analysis, one of the qualitative research designs, theses were analyzed according to years, universities, study subjects, concepts, methods, data collection tools, sampling, and sample size. The results showed that theses were predominantly master's theses, postgraduate theses conducted in the field of science education on biotechnological concepts were carried out in a total of 27 universities, and theses were mainly conducted at Gazi University, Inonu University, and Bolu Abant Izzet Baysal University. Regarding the subject distribution, it was seen that theses were mainly written on the attitudes, perceptions, and interests of middle school, high school, and university students and teachers concerning biotechnology and were teaching- and learning-oriented. Furthermore, it was concluded that quantitative approaches were mostly used in the examined theses, and experimental designs among quantitative research methods were preferred more than non- experimental designs. As data collection tools, mostly skill, attitude, perception, personality, etc. tests, achievement tests, Likert-type questionnaires, and semi-structured interviews were used, and it was observed that the most preferred sample group was university and high school students and the sample size was mostly between 101-300 and 31-100. Based on the study results, it can be suggested that researchers conduct more studies on biotechnology-related subjects using different samples and scales.Öğe The ınvestigation of preservice teachers’ perception about science and scientist via metaphoric analysis(İnönü Üniversitesi, 2018) Özgün, Bilgi Başak; Gürkan, Gülşah; Kahraman, SibelÖz Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının “bilim” ve “bilim insanı” kavramlarına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine göre tasarlanan çalışmada, içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Veriler, 62 fen bilgisi, 45 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 107 öğretmen adayının “Bilim/Bilim İnsanı …… gibidir. Çünkü ……” ifadelerini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Sonuçlarımıza göre, öğretmen adayları “Bilim” kavramı için 85, “bilim insanı” kavramı için 80 geçerli metafor üretmiştir. Öğretmen adaylarından elde edilen verilerde “bilim” kavramı için en çok “Kitap” (f=5), “bilim insanı” kavramı için ise “Güneş” (f=5) metaforu kullanılmıştır. Elde edilen metaforlar daha sonra ortak özellikleri ve benzerlikleri dikkate alınarak kategorileştirilmiş ve “bilim” kavramı için sekiz, “bilim insanı” kavramı için altı kategori elde edilmiştir. Öğretmen adayları “bilim” kavramını çoğunlukla “emek-çaba ve araştırmaya bağlı” (f=17) bir yapı, “bilim insanı” kavramını ise “araştıran, çabalayan, çalışkan bir kişi” (f=31) olarak görmektedir. Kavramsal kategoriler, öğretmen adaylarının cinsiyeti, sınıf düzeyleri ve bölüm türü bakımından da farklılaşmıştır. “Bilim” ve “bilim insanı” kavramlarına ilişkin oluşturulan metaforlar arasında olumsuz bir metafora rastlanmamıştır. Anahtar Kelimeler: Bilim, Bilim insanı, Metafor, Fen bilgisi öğretmeni adayı, Sınıf öğretmeni adayı