Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Karadaş, Cemal" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Anne-babaların kullandıkları ödül-ceza yöntemlerinin çocuklarının akademik başarıları üzerindeki etkisi: Akademik erteleme ve ders çalışma süresinin aracılık rolü
    (İnönü Üniversitesi, 2020) Karadaş, Cemal
    Bu araştırmanın temel amacı, anne-babaların kullandıkları ödüllendirme ve cezalandırma yöntemleri ile çocuklarının akademik ertelemeleri, ders çalışma süreleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırma değişkenleri arasındaki ilişkiler yapısal eşitlik modellemelerinden, yol analizi kullanılarak test edilmiştir. Araştırma evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Malatya İlindeki devlet ortaokullarında öğrenim gören, 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 397'si kız (%48.17), 427'si erkek (%51.83), toplam 824 ergenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Anne-Baba Ödüllendirme ve Cezalandırma Yöntemleri Envanteri (Çocuk Formu), Akademik Erteleme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada önerilen hipotetik model test edilmeden önce kullanılacak ölçeklerin doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, ardından gözlenen değişkenlerin yapısal modelde kullanılabilecek yeterlikte olup olmadığı incelenmiştir. Bu nedenle Anne-Baba Ödüllendirme ve Cezalandırma Yöntemleri Envanteri (Çocuk Formu) ile Akademik Erteleme Ölçeğine ilişkin yapılar, ölçme modeli ile test edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ölçme modelinin kabul edilebilir uyum değerlerine sahip olduğu görülmüştür. Sonrasında ise hipotetik model test edilmiştir. Analiz sonucunda hipotetik modelde bir modifikasyon yapılarak modelin iyi uyum gösterdiği bulunmuştur. Hipotetik modele ilişkin uyum iyiliği değerleri mükemmel model-veri uyum değerlerini göstermektedir χ2= 17.592, sd= 6 ve χ2/sd= 2.932, IFI= .99, TLI (NNFI)= .95, CFI= .99, SRMR= .014, RMSEA= .048 ve PClose= .490 olarak hesaplanmıştır. Önerilen model, analiz sonucunda uyum indeks değerleri ile doğrulandıktan sonra; hipotezler, yol katsayıları (β) ve t değerleri aracılığıyla test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; anne-babaların kullandıkları ödüllerden sözel duygusal ödül ile izin verme ödülünün çocukların ders çalışma süresini pozitif yönde doğrudan etkilediği, çocukların akademik ertelemelerini ise negatif yönde doğrudan etkilediği bulunmuştur. Anne-babaların kullandıkları etkinlik temelli ödüller ile yasaklama cezaları, çocuklarının ders çalışma sürelerini negatif yönde doğrudan etkilemektedir. Anne-babaların kullandıkları etkinlik temelli ödüller ile fiziksel ceza, çocuklarının akademik ertelemelerini pozitif yönde doğrudan etkilemektedir. Anne-babaların kullandıkları sözel-duygusal ceza, çocuklarının ders çalışma sürelerini pozitif yönde doğrudan etkilemektedir. Anne-babaların kullandıkları somut ödül, çocuklarının akademik başarılarını negatif yönde doğrudan etkilemektedir. Çocukların akademik ertelemeleri ders çalışma sürelerini ve akademik başarılarını negatif yönde doğrudan etkilemektedir. Çocukların ders çalışma süresi ise akademik başarılarını pozitif yönde doğrudan etkilemektedir. Anne-babaların kullandıkları sözel-duygusal ve izin verme ödülleri, akademik erteleme ve ders çalışma süresinin aracılığıyla çocuklarının akademik başarılarını dolaylı olarak pozitif yönde; etkinlik temelli ödül ve fiziksel ceza ise akademik erteleme ve ders çalışma süresinin aracılığıyla çocuklarının akademik başarılarını dolaylı olarak negatif yönde etkilemektedir. Ayrıca araştırma kapsamında değişkenler arası dolaylı ve toplam etkiler incelenmiştir. Anne-babaların; çocuklarının süreç içerisindeki çabalarını da göz önünde tutarak, kendi kişisel memnuniyetlerini samimi bir biçimde ortaya koyan sarılma, takdir etme gibi davranışları göstermesi, "aferin, bravo" biçimindeki sözel-duygusal ödülleri kullanması çocuklarının akademik başarılarını pozitif yönde etkilediği için önerilmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Development of Perceived School Counselor Support Scale: Based on the ASCA Mindsets and Behaviors
    (2019) Karaman, Mehmet Akif; Karadaş, Cemal; Vela, Javier Cavazos
    Abstract: This study presents a culturally and psychometrically sound instrument of perceived school counselor support among Turkish high school students. The study has been framed using American School Counseling Association’s Mindsets and Behaviors for Students Success Model to create a valuable instrument that measures students’ perceptions of their school counselors’ support in a different culture, society, and education system. The results of this study supported the theoretical based Perceived School Counselor Support Scale long and short forms providing initial and strong evidence based on internal structure and relations to other variables. Internal consistency estimates on subscales ranged from good to strong.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Eş Seçiminde Aranan Özelliklerden Güven, Fiziksel Çekicilik ve Sosyal Statünün Yordayıcısı Olarak Evlilik İnançları
    (2021) Keldal, Gökay; Karadaş, Cemal
    Bu çalışmanın amacı beliren yetişkinlerin eş adaylarında önem verdikleri güven, fiziksel çekicilik ve sosyal statüyle evliliğe verilen önem ve evliliğin zamanlamasına yönelik inançlar arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 609 (435 kadın, 174 erkek) bekâr beliren yetişkin oluşturmuştur. Verilerin analizinde hiyerarşik regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre evliliğin önemine ve evliliğin zamanlamasına ilişkin inançlar güvenin anlamlı bir yordayıcısı değildir. Evliliğin önemine ilişkin inanç fiziksel çekicilik ve sosyal statünün pozitif yönlü anlamlı bir yordayıcısı olduğu evliliğin zamanlamasına ilişkin inancın ise fiziksel çekicilik ve sosyal statünün anlamlı bir yordayıcısı olmadığı belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre beliren yetişkinlerin evliliğin önemine ilişkin daha fazla inanca sahip olması eş seçiminde fiziksel çekicilik ve sosyal statüye daha fazla önem vermeleriyle ilişkilidir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Perceptions of self-efficacy regarding special education as a predictor of occupational burnout of school counselors
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2017) Kumcağız, Hatice; Demir, Yasin; Karadaş, Cemal
    Bu araştırmanın amacı, okul psikolojik danışmanlarının mesleki tükenmişliklerinin yordayıcısı olarak özel eğitime ilişkin öz-yeterlik algılarının incelenmesidir. Bu araştırmanın çalışma grubunu, 2015 yılında Malatya ve Samsun illerinde çeşitli kurumlarda görev yapan 192 kadın, 222 erkek olmak üzere toplam 414 okul psikolojik danışmanı oluşturmuştur. Çalışma grubunun yaş ortalaması 34,2’dir. Bu çalışmada veri toplama araçları olarak Rehber Öğretmen Özel Eğitim Öz-yeterlik Ölçeği, Tükenmişlik Ölçeği Kısa Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde t-testi, korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul psikolojik danışmanlarının mesleki tükenmişlik düzeylerinin kadınlar lehine anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği saptanmıştır. Okul psikolojik danışmanlarının, özel eğitime ilişkin öz-yeterlikleri ile mesleki tükenmişlikleri arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ve özel eğitime ilişkin öz-yeterliklerinin mesleki tükenmişliğin yaklaşık olarak %13’ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    REHBERLİK SERVİSİ İHTİYAÇ ANALİZİ ENVANTERİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
    (2020) Karadaş, Cemal
    Öz: Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin rehberlik servisi ihtiyaçlarını belirlemek için ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaçla yapılan çalışmada Türk kültüründe geliştirilmiş olan Rehberlik Servisi İhtiyaç Analizi Envanteri (RSİAE) tanıtılmıştır. RSİAE’ningeçerlilik ve güvenirlilik çalışmalarında, envanter 586 kız, 591 erkek toplam 1177 öğrenciye uygulanmıştır. RSİAE’ninyapı geçerliği için AçımlayıcıFaktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Güvenirlilik katsayılarının belirlenmesi amacıyla hesaplanan Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayıları .86 ile .94 arasında değişmektedir.Envanterin kararlılık düzeyleri iki hafta arayla yapılan test-tekrar test analizi sonucunda, alt boyutların ve envanterin tamamının kararlılık düzeylerinin .90 ile .95 arasında değiştiği görülmüştür. Envanterde yer alan maddelerin faktör yük değerleri .57 ile .76 arasında değişmektedir. RSİAEyedili Likert tipi bir formda (1=hiç katılmıyorum, 7=tamamen katılıyorum) hazırlanmıştır. RSİAE için, yapılan AFA sonucunda, üç faktör (eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal rehberlik) ve her bir faktörde 7 madde olmak üzere toplam 21 madde olarak belirlenmiştir. RSİAEtoplam varyansın %58.627'sini açıklamaktadır. Yapılan DFA’da; üç faktörlü model için beklenen ve gözlenen kovaryans matrisi arasında anlamlı bir farkın olduğu, diğer parametrelere bakıldığında da uyum iyiliği değerlerinin kabul edilebilir veya mükemmel sınırlar içerisinde olduğu ve ölçme modelinin üç faktörlü yapısının doğrulandığı görülmüştür.Bu çalışmada RSİAE; geçerliğine ve güvenirliğine ilişkin çalışmalar yapılmıştır. Sonuç olarak RSİAE’ninpsikometrik özellikleri bu örneklem grubu için oldukça yeterli bulunmuş, envanterin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu yönünde bulgular elde edilmiştir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Yatılı bölge ortaokulu öğrencilerinin atılganlık ve yalnızlık düzeyleri ile aralarındaki ilişkinin incelenmesi (Muş ili örneği)
    (İnönü Üniversitesi, 2014) Karadaş, Cemal
    Bu araştırmanın amacı, yatılı bölge ortaokulunda okuyan öğrencilerin yalnızlık ve atılganlık düzeyleri ile aralarındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma hem ilişkisel hem de tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Muş il merkezi ve ilçelerindeki yatılı bölge ortaokullarına devam eden 5. 6. 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Muş ilinin merkezi ve ilçeleri olan Bulanık, Hasköy, Korkut, Malazgirt ve Varto ilçelerinde bulunan 9 yatılı bölge ortaokulunda öğrenim gören 850'si kız, 489'u erkek olmak üzere toplam 1339 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak; Çocuklar İçin Okul Temelli Yalnızlık Ölçeği, Atılganlık Envanteri kullanılmıştır. Bağımsız değişkene ait veriler Kişisel Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde ise frekans (f), yüzde (%) ve verilerin homojen dağılıp dağılmadıklarına göre, Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA), Bağımsız Gruplar İçin t Testi, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H, Basit Doğrusal Regresyon, Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde, atılganlık ile yalnızlık toplam puanları arasında olumsuz, anlamlı ve orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur(R= -.46). Atılganlığın yalnızlığı .21 düzeyinde yordadığı görülmüştür. Yatılı Bölge Ortaokulu(YBO) öğrencilerinin atılganlık puan ortalamaları ve yalnızlık puan ortalamalarının bu öğrencilerin ölçekten alınabilecek maksimum ve minumum puanlar dikkate alındığında, puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Atılganlık düzeyi açısından YBO kız öğrencilerinin erkek öğrencilere göre daha atılgan olduğu bulunmuştur. YBO 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin 5. ve 6. sınıf öğrencilerine göre daha atılgan olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinden 1 yıl ve 3 ve fazla yıl YBO'da kalanlar, 2 yıl YBO'da kalanlara göre daha atılgan olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinin YBO'da kalan kardeşinin olup olmamasına, anne eğitim düzeylerine göre atılganlık düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. Babası okuma yazma bilmeyen YBO öğrencilerinin; babası ilkokul, ortaokul ve lise mezunu olan YBO öğrencilerinden daha atılgan olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinden aileleri ile kurduğu ilişkiden çok memnun olanların, biraz memnun olanlara göre daha atılgan olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinden arkadaşları ile kurduğu ilişkiden, okullarından memnun olanların, memnun olmayanlara göre daha atılgan olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinden Psikolojik Danışman(Rehber Öğretmen)'dan yardım alanların, yardım almayanlara göre daha atılgan olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinden aile bireylerinin yanına haftada bir veya ayda bir gidenlerin, iki haftada bir gidenlere göre daha atılgan olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinin arkadaş sayısı arttıkça daha atılgan olduğu bulunmuştur. Yalnızlık düzeyi açısından YBO erkek öğrencilerinin kız öğrencilere göre daha yalnız olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinin sınıf düzeyine, anne eğitim düzeylerine, YBO'da kalan kardeşinin olup olmamasına, YBO'da kalma yılına göre yalnızlık düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. Babası lise mezunu olan YBO öğrencileri; babası okuma-yazma bilmeyen ve okur-yazar olan YBO öğrencilerinden daha yalnız olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinden aileleri ile kurduğu ilişkiden biraz memnun olanların, çok memnun olanlara göre daha yalnız olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinden arkadaşları ile kurduğu ilişkiden, okullarından memnun olmayanların, memnun olanlara göre daha yalnız olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinden Psikolojik Danışman(Rehber Öğretmen)'dan yardım almayanların, yardım alanlara göre daha yalnız olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinden aile bireylerinin yanına hiç gitmeyenler ve daha az sık gidenlerin, daha sık gidenlere göre daha yalnız olduğu bulunmuştur. YBO öğrencilerinin arkadaş sayısı düştükçe daha yalnız olduğu bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    YETİŞTİRME YURTLARINDA KALAN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ DEĞERLERİNİN İNCELENMESİ
    (2015) Atlı, Abdullah; Korkut, Ali; Karadaş, Cemal; Keldal, Gökay; Balı, Onur
    [Abstract Not Available]

| İnönü Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


İnönü Üniversitesi, Battalgazi, Malatya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim