Yazar "Kasapoğlu, Abdurrahman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe “Ağlama” olgusu modern psikoloji ve kur’an eksenli bir yaklaşım(2015) Kasapoğlu, AbdurrahmanKur’an’da ağlamanın fizyolojik ve psikolojik boyutlarına işaret edilmiştir. Bunun yanında dış dünyada ağlama olayını ortaya çıkaran faktörlerden bahsedilmiştir. Kur’an, psikoloji ve iletişim biliminden farklı olarak, ağlama mekanizmasının ve ağlamayla ilgili dış sebeplerin yaratılmasında Allah’ın kudret ve iradesine dikkat çekmiştir. Ağlamayla ilgili tecrübelerin sadece insan-dünya ilişkisiyle sınırlı almadığına, Allah-insan ilişkisinde ağlama tecrübesinin mevcudiyetine vurgu yapmıştır. Bu araştırmada Kur’an’ın ağlama olgusunu kendisine konu edindiği âyetler, yine Kur’an’ın amaçları doğrultusunda incelenmiştir. Bu âyetler, müfessirlerin yorumları doğrultusunda, yeri geldikçe günümüz psikolojisinin verilerinden istifade edilerek değerlendirilmiştir.Öğe Bir kişilik özelliği olarak kur’an’da “sadâkat”(İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010) Kasapoğlu, AbdurrahmanKur’an’da doğruluk karakterini anlatan sadakat kavramı, genellikle geniş anlamda kullanılmıştır. İnsanın inandığı değerlere uygun olarak konuşması, niyet taşıması ve davranması olarak izah edilmiştir. Bu anlamda sadakat bir bütün olarak kişiliğin elemanlarının birbirleriyle uyumlu bir şekilde işlemesini ifade eder. İnsanın eğilim ve ihtiyaçlarını ilâhî değerlere uygun bir şekilde kontrol etmesini dile getirir. Yalın olarak düşünüldüğünde sadakat insanlar arası ilişkilerin konusu olarak gözükür. Kur’an’ın öngör-düğü sadakat karakteri, insan ilişkilerini konu aldığı durumlarda bile, Allah’a karşı sadakatten bağımsız değildir. Müminin sadakate dair bütün yapıp etmeleri aynı zamanda Allah’a olan sadakatinin de bir göstergesidir.Öğe Kur’an’a göre inkâr ve bunalım -inkârcılığın ruh sağlığına olumsuz etkileri(İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010) Kasapoğlu, AbdurrahmanAllah’ı unutmak, inkâr etmek, mutsuzluğun, bütün buhranların, bunalımların, sıkıntıların, akıl hastalıklarının mühim sebeplerinden birisidir. İmandan yoksun olmak, ilâhî gerçeklikleri inkâr etmek, insanların ruhlarında önemli sarsıntılar meydana getirir; onları bunalıma götürür. Kur’an’da bu gerçek-liği ifade eden birçok âyet vardır.Öğe Kur’an’da bir dinî tecrübe olarak Allah’tan yardım dileme ve o’na muhtaçlık “istiâne” “istiğâse” ve “fakr ilâ’llâh”(2014) Kasapoğlu, AbdurrahmanBu araştırmanın ana muhtevasını “istiâne” “istiğâse” ve “fakr ilâ’llâh”, ifadelerinin geçtiği ve Allah-kul ilişkisinin anlatıldığı âyetler oluşturmaktadır. Bu âyetler, müfessirlerin yorumları doğrultusunda değerlendirilerek, “istiâne” “istiğâse” ve “fakr ilâ’llâh”, kelimeleri aracığıyla anlatılmak istenen dinî tecrübe türünün mahiyeti ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmada “istiâne” “istiğâse” ve “fakr” ifadeleri çerçevesinde tasavvuf literatüründe teşekkül eden kavramlara yer verilmiştir. “İstiâne” “istiğâse” ve “fakr ilâ’llâh”, ifadeleriyle Kur’an’da anlatılmak istenen dinî tecrübe türlerinin, din psikolojisinde karşılığı olan dinî duygu ve eğilimler incelenmiştir.Öğe Kur’an’da “Tenzîl” kavramına eğitim açısından bir yaklaşım(2014) Kasapoğlu, AbdurrahmanAraştırmanın anahtar kavramı olan “tenzîl”in Kur’an’da geçtiği âyetler ve bu âyetlere müfessirlerin getirdikleri yorumlar esas alınarak, Kur’an’ın oluşturmak istediği toplum modeli için uyguladığı eğitim sürecindeki tedricilik incelenmiştir. Günümüzde eğitim ilke ve yöntemleri üzerinde, eğitimde program geliştirme hakkında yapılmış araştırma verilerinin ışığında, Kur’an’ın “tenzîl” adıyla ortaya koyduğu vahiy indirme süreci değerlendirilmiştir. Kur’an’da geçen “tenzîl” kavramından ve vahyin indirilişi sürecinde yaşanan tenzîl hadisesinden hareketle, Kur’an’ın nasıl bir eğitim yöntemi izlediğini belirlenmeye çalışılmıştır.Öğe مصادر التفسير النفسي للقران الكريم(İnönü üniversitesi ilahiyat fakültesi, 2018) Kasapoğlu, AbdurrahmanKur’an ile ilgili herhangi bir konudan, meseleden bahsedildiğinde, o meselenin Kur’an ve sünnette dayanağının olup olmadığına bakılır. İlkesel planda bahsi geçen meselenin Kur’ânî olduğunu destekleyen her türlü delile başvurulur. Bu durum Kur’an’ı anlama ve yorumlama ile ilgili ortaya çıkan her türlü kavram ve mesele için geçerlidir. Kur’an’ın psikolojik tefsirinden söz edilebildiğinde de bunun başta Kur’an’da olmak üzere dayanağının olması zorunludur. Kur’an’da doğrudan ya da dolaylı olarak insan psikolojisini konu edinen bütün âyetler psikolojik tefsire dayanak oluşturdukları gibi, öncelikle, genel olarak insan psikolojisi üzerinde durmayı tavsiye eden “enfüs delili”yle ilgili âyetler (41/53; 51/20-21; 30/8) Kur’an psikolojisi çalışmalarının temelini oluştururlar. Psikolojik tefsirin Kur’an dışındaki bazı delillerini de tespit etmek mümkündür. Buna Hz. Peygamberin, sahabenin yaklaşımlarından deliller getirebiliriz. Yine ilâhî metnin psikolojik muhtevasının, onu derinlemesine ve doğru anlamak isteyenlere psikolojik okuma yükümlülüğü getirmesi, insan aklının varacağı sonuçlardan birisidir.