Yazar "Koçoğlu, Erol" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 17 / 17
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 6. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABININ FARKLI OKUNABİLİRLİK FORMÜLLERİNE GÖRE İNCELENMESİ(2017) Ulu Kalın, Özlem; Koçoğlu, ErolÖz: Okunabilirlik formülleri metnin gözlenebilen dilsel özelliklerinden yola çıkarak metinleri okuma zorluklarına veya kolaylıklarına göre aşamalı olarak sınıflandırmayı amaçlayan kestirim araçlarıdır. Ders kitabının okunabilirliğinin seviyeye uygun olması, konuların öğrenciler açısından kolay anlaşılmasını sağlayacaktır. Çalışmada yedi farklı yayınevine ait ortaokul 6 sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının okunabilirliği ölçümü ve hedef yaş kitlesine uygun olup olmadığı saptanmıştır. Araştırmanın modeli doküman incelemesine dayalı betimsel bir çalışmadır. MEB Yayınevi ve özel yayınevleri tarafından hazırlanan ders kitaplarından seçilen metinler üzerinde Felsch Okuma Kolaylığı Okunabilirlik Formülü, Smog Okunabilirlik Formülü, Gunning Zorluk Göstergesi, Fry Grafik okunabilirlik formülü, Ateşman tarafından Türkçe için geliştirilen Okunabilirlik Formülü uygulanmıştır. Bu formüllerin yanı sıra 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarının okunabilirliğinin araştırılmasında uluslararası geçerliliğe sahip Cloze test prosedürü kullanılmıştır. Araştırmanın Cloze test örneklemini Artvin merkez ilçedeki tüm okulların 6. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın sonucunda Ateşman tarafından Türkçe için geliştirilen okunabilirlik formülü dışında diğer formüllerden elde edilen sonuçlar ders kitaplarının hedef kitleye uygun olmadığını ortaya çıkarmıştır. Ateşman tarafından Türkçe için geliştirilen okunabilirlik formülü sonuçlarına göre ise 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarının orta güçlük düzeyinde olduğu saptanmıştırÖğe Eğitimde Konsültasyon Hizmetlerine İlişkin Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Algıları(Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016) Koçoğlu, Erol; Akman, ÖzkanÖz: Rehberlik hizmetlerinin önemli bir parçası olan konsültasyon hizmetleri, öğretmenlere okulda öğrenme çevrelerini geliştirmeye olanak tanıması açısından oldukça önemlidir. Bu hizmet sayesinde, öğrencinin eğitsel gelişimi başta olmak üzere fiziksel, zihinsel, sosyal ve duygusal gelişimine yönelik, öğrenci aileleriyle işbirliği yapılmaktadır. Bu işbirliğinin oluşumunu sağlayan konsültasyon hizmetlerinin öğrencinin gelişimi üzerinde belirleyici bir etkiye sahip olduğu söylenebilir. Bu çalışmanın amacı da, sosyal bilgiler öğretmenlerinin, öğrenciyi tanıma ve öğrencinin gelişimini sağlamaya ilişkin öğrenci aileleriyle doğrudan etkileşimi ve iletişimi temele alan konsültasyon hizmetlerine yönelik algılarını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, Malatya, Sivas ve Elazığda çeşitli ortaokullarda görev yapan 50 sosyal bilgiler öğretmeniyle nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla veriler elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik ve betimsel çözümleme teknikleri kullanılmış olup elde edilen veriler sayısallaştırılarak sunulmuştur.Öğe EĞİTSEL MEKÂNLARDA YAPILAN FAALİYETLERİN SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNE KATKISI: HALKEVLERİ ÖRNEĞİ(2019) Koçoğlu, Erol; Kalın, Özlem UluÖz: Sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanı içerisinde yer alan disiplin, öğrenme alanı, kazanım, beceri ve değer çeşitliliği bu alana yönelik olarak yapılmış veya yapılacak çalışmaların çeşitliliğini arttırmıştır. Türkiye’de bu alana yönelik olarak yapılan çalışmalar, cumhuriyetin ilanından günümüze kadar farklı öğrenme ortamlarında gerçekleştiği söylenebilir. Bu öğrenme ortamlarının farklılık göstermesinin temel sebebi, program ve müfredat uygulamasının süreç içerindeki değişkenliklerinden kaynaklanmıştır. Kaynaklanan bu değişkenliklerin ortaya çıkardığı vizyonunun programlara yansıması farklılıklar göstermiştir. Bu farklıklar eğitimin birçok alanında etkisini göstermiştir. Bu farklılık aynı zamanda çalışma alanı, disiplin, öğrenme alanı ve öğrenme ortamlarına göre değişkenlik göstermektedir. Birbirinden farklı disiplinlerden oluşan sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanı, içerdiği kazanım ve temalar doğrultusunda farklı mekânsal öğrenme ortamlarını ön plana çıkarmaktadır. Bu öğrenme ortamlarının her birinde, kazanımlara ilişkin birbirinden farklı etkinlikler uygulanmaktadır. Yapılan bu çalışmada da, bu etkilerin gerçekleştiği faktörlerden biri olan eğitsel öğrenme ortamı olarak halkevlerindeki yapılan çalışmaların sosyal bilgiler eğitimi açısından analizi temele alınmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada, birçok akademik eser incelenmiştir. Konuya ilişkin yapılan çalışmalara ulaşma, bu çalışmaları kontrol edip anlama, çalışmalardaki verileri analiz edip yorumlama ve kullanmada doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen verilere bakıldığında, öğrenme ortamı olarak Halkevlerinde yapılan etkinlikler sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanının farklı disiplin ve öğrenme alanlarına yönelik uygulamalarını kapsadığı gözlemlenmiştir.Öğe Grasha-Reichmann Ölçeğine Göre Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerinin Değerlendirilmesi(Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 2016) Aydemir, Hasan; Koçoğlu, Erol; Karalı, YalçınÖz: Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının öğrenme stillerini ve öğrenme stillerinin alt boyutlarına dağılımlarının ne düzeyde olduğunu belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesinde öğrenim gören 479 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Sarıtaş ve Süral (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan Grasha-Reichmann Öğrenme Stili Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20. istatistik programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının öğrenme stillerine dağılımını belirlemek için tek örneklem kay-kare testi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ölçeğinin alt ölçeklerinden aldıkları puanlara bağlı olarak rekabetçi öğrenme stili yüksek düzeyde bulunurken; bağımsız, bağımlı, katılımcı, çekingen ve işbirlikli öğrenme stilleri orta düzeyde bulunmuşturÖğe Kolb’un Yaşantısal Öğrenme Modeline Göre Sosyal Bilgiler Eğitimi Çalışma Alanının Analizi(Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 2017) Koçoğlu, Erol; Kalın, Özlem UluÖz: Bireyin geçmiş deneyimlerini unutmadan bugünü yaşaması ve bugün ile gelecek arasında bağ kurmasını temele alan sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanı, içerdiği disiplinlerden dolayı, kazanım ve içerik olarak çeşitlilik göstermektedir. Bundan dolayı bu çalışma alanının aktarımında, geçmişten günümüze kadar değişen ihtiyaçlardan dolayı birçok modelin etkili olduğunu söyleyebiliriz. Bu araştırmada da, bu modellerden biri olan Kolb'un yaşantısal öğrenme modelinin, sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanında kullanımının alan uzmanlarının algılarına göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler nitel veri analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla görüşleri alınan çalışma grubunu; İnönü, Fırat, Dicle, Kilis, Akdeniz, Gazi, Atatürk, Gazi Osman Paşa, Siirt ve İbrahim Çeçen Üniversitelerine bağlı Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Ana Bilim Dalında görev yapan öğretim üyesi ve elemanları oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde, çalışma grubunu oluşturan alan uzmanlarının sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanında yaşantısal öğrenme modelinin kullanımına ilişkin, birbirinden farklı algılara sahip oldukları ve bu durumu da birbirinden farklı şekilde gerekçelendirdiklerini söyleyebiliriz. Alan uzmanlarının görüşme formunda yer alan sorulara verdikleri yanıtların analizinde ve modellerin oluşturulmasında NVivo 11 programından yararlanılmıştır. Kodlamalar araştırmacıların ortak görüşleri doğrultusunda oluşturulmuştur. Araştırmada çalışma grubunu oluşturan alan uzmanlarının yaşantısal öğrenme modelinin sosyal bilgiler eğitimi çalışma alanında kullanımına yönelik algılara bağlı olarak, ortak temalar ve farklılaşan temaları oluşturan bulgulara ulaşılmıştırÖğe ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ(Turkish Studies (Elektronik), 2016) Koçoğlu, Erol; Akman, ÖzkanÖz: Sosyal bilgiler dersi, içerisinde barındırdığı birçok disipline ait bilgi, beceri ve değerlerin bir arada kaynaştırılarak verildiği birbirinden farklı kazanımları, öğrenme öğretmen sürecinde öğrenciye anlamlandırarak aktarmayı temele alan bir çalışma alanıdır. Bu çalışma alanın kazanımları belirlenirken, kazanım ait olduğu disiplinin temel amaçları ve kazanıma yönelik olarak hazırlanan içerik, öğrenciye görelilik ilkesi çerçevesinde düzenlenerek öğrenciye sunulmalıdır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının perspektifinde sosyal bilgiler dersinin kazanımlar açısından değerlendirilmesidir. Araştırma grubunu, İnönü ve Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi sosyal bilgiler öğretmenliği ana bilim dalında eğitim hayatına devam eden 100 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Sosyal bilgiler o?g?retmen adaylarının go?ru?s?leri, ac?ık uc?lu sorulardan olus?an yarı yapılandırılmıs? görüşme formu ile alınmıs?tır. Elde edilen veriler, nitel veri analizi teknig?inden yararlanılarak c?o?zu?mlenmis?tir. incelendiğinde sosyal bilgiler öğretmenliği ana bilim dalında öğrenim gören o?g?retmen adaylarının sosyal bilgiler dersinin kazanımlarına ilişkin, birbirinden farklı algılara sahip olduklarını ve bu durumu birbirinden farklı adaylarının görüşme formunda yer alan sorulara verdiği yanıtlar analizinde ve modellerin oluşturulmasında NVivo 11 programından yararlanılmıştır. doğrultusunda oluşturulmuştur. Yapılan çalışmada çalışma grubunu oluşturan öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersi öğrenme ürünlerine (kazanım) yönelik algılarının, genel amaç, değer ve beceriye ilişkin çeşitli temalarla ifade ettiklerini gösteren bulgulara ulaşılmıştırÖğe SOSYAL BEĞENİRLİK ÖLÇEĞİ’NİN GELİŞTİRİLMESİ GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(2021) Erzen, Evren; Yurtçu, Meltem; Ulu Kalın, Özlem; Koçoğlu, ErolÖz: Bu çalı?ma bireylerin sosyal beğenirlik düzeylerinin belirlenebilmesine yönelik bir ölçeğin geli?tirilmesiniamaçlamaktadır. Katılımcılar ya?ları 17 ile 45 arasında deği?en (Ortya?=21.33, Ss=2.32) 527’si kadın (%62),325’i erkek (%38) toplamda 852 öğrenciden olu?maktadır. Ara?tırma kapsamında ölçek maddelerinin dil, anlamve kapsam geçerliği sağlanmı?, pilot uygulama ardından formun nihai hali 426 öğrenciye uygulanarak açımlayıcıfaktör analizi yapılmı?tır. Analiz sonucunda elde edilen faktör yapısının toplam varyansın %52.29’unu açıkladığıbelirlenmi?tir. Iki faktörlü ve 15 maddeden olu?an yapının doğrulayıcı faktör analizi 426 ki?ilik farklı birörnekleme uygulanmı? elde edilen sonuçlar faktörlerin yapısal uyum gösterdiğini ortaya koymu?tur (?2/df= 2.50,GFI= .93, CFI= .92, AGFI= .91, RMSEA= .06). Güvenirlik analizi için Cronbach Alpha ?ç Tutarlılıkkatsayısından faydalanılmı?tır. Analizler ölçeğin bütününün ait güvenirlik katsayısının .84, kabul görme altboyutunun .85 ve dikkat çekme al boyutunun .75 olduğunu göstermektedir. Çalı?ma sonucunda, ortaya çıkan 15maddeli ölçeğin bireylerin sosyal beğenirlik düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilirbir ölçme aracı olduğu görülmü?tür.Öğe Sosyal Bilgiler Dersi Kazanımlarının Kültürel Yaşam Üzerindeki Etkilerine İlişkin ÖğretmenAlgıları(Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 2014) Koçoğlu, ErolÖz: İlk insanın yaradılışına kadar uzun bir geçmişe sahip olan kültür, bireyin yaşadığı ortamda geçirdiği yaşamsal evrelerle beraber sürekli bir değişim halindedir. Bu değişim kültürünü oluşturan maddi ve manevi unsurların farklılaşmasını beraberinde getirmektedir. Farklılaşan bu unsurlara ayak uydurmak gayreti içerisinde olan birey, bir takım yaşamsal tercihlerini yeniden gözden geçirmek zorunda kalmaktadır. Bireyin kültürel yaşamının belirleyiciliği üzerinde etkili olan birçok disiplin ve bu disiplinlere ait kazanımlar vardır. Bu çalışma alanlarından biri de sosyal bilgilerdir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgi- ler öğretmenlerinin görüşlerine göre, sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan kazanımların kültürel yaşam üzerindeki etkilerini belirlemektir. Araştırma grubunu Diyarbakır, Mardin, Muş ve Erzurum da ortaokullarda görev yapan 100 sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri, açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış anket formu ile alınmıştır. Elde edilen veriler, nitel veri analizi tekniğinden yararlanılara çözümlenmiştir. Araştırma bulguları, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde yer alan kazanımların kültürel yaşam üzerindeki etkilerine ilişkin farklı algılara sahip olduklarını, bu durumu birbirinden farklı şekilde gerekçelendirdiklerini göstermektedir.Öğe SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KARİKATÜR KULLANIMININ(Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2016) Koçoğlu, ErolÖz: Görsellerin insan hayatında etkisinin artmasıyla görsel okuryazarlık, eğitim-öğretim ortamlarında kazandırılması gereken en önemli becerilerden biri olarak kabul edilmiştir. Görsellerin eğitimöğretim ortamına sağladığı birçok katkı vardır. Bunların en önemlileri ön bilgileri harekete geçirme, bilgileri bütünleştirme; anlamayı, zihinde yapılandırmayı ve öğrenilenin hatırlanmasını kolaylaştırma gibi katkılardır. Bu nedenle, görsel okuma ve görsel, sunu yapılandırmacı yaklaşımın da etkisiyle, 'Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'nda yerini almıştır. Özellikle karikatür gibi mizaha dayalı görseller, akademik başarının yanında tutumu da olumlu yönde etkileyebilmektedir. Bu durum; dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma becerileriyle Sosyal Bilgiler dersi öğrenme alanının karikatür gibi görsellerle desteklenmesini gerekli kılmaktadır. Çalışmada, Sosyal Bilgiler dersinde karikatür kullanılmasının akademik başarıya, derse karşı tutuma ve öğrenilenin kalıcılığına etkisi incelenmektedir. Yapılan çalışmada da Sosyal Bilgiler derslerinde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve tutumlarına olan etkileri tespit edilmiştir.Öğe SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE, SOSYOLOJİ EĞİTİMİNE İLİŞKİN YER ALAN KONULARA YÖNELİK ÖĞRETMEN ALGILARI(2015) Yıldız, M. Cengiz; Koçoğlu, ErolÖz: Sosyal Bilgiler, içerisinde birbirinden farklı disiplinlere ilişkin kazanımları barındıran, geniş alan tasarımı ile hazırlanmış bir programda yer alan kazanımları öğrenciye aktarmayı amaçlayan ve bunları, öğrencinin gelişim seviyesini, hazır bulunuşluk düzeyini dikkate alarak aktaran bir derstir. Bu farklı kazanımlar, Sosyal Bilgilerin birçok disiplinle sürekli etkileşim içerisinde olmasının sonucudur. Sosyal Bilgilerin bu süreçte, etkileşim halinde olduğu disiplinlerden biri de Sosyolojidir. Sosyoloji disiplinine ilişkin kazanımlara sosyal bilgiler dersi programlarında yer verilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde yer alan Sosyoloji eğitimine ilişkin konuların, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda, Sosyal Bilgiler dersinde Sosyoloji eğitimine ilişkin yer alan konuların değerlendirilmesi, çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz teknikleri ile analiz edilip, elde edilen veriler sayısallaştırılarak sunulmuştur. Sosyoloji eğitimine ilişkin Sosyal Bilgiler dersinde yer alan konuların değerlendirilmesine yönelik olan bu çalışmada, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşleri, dört maddelik yapılandırılmış görüşme formuyla belirlenmiştir. Görüşme formunda yer alan açık uçlu sorular, uzman görüşü alınarak hazırlanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulardan hareketle, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler dersinde Sosyoloji eğitimine ilişkin olarak yer verilen konuların dağılımına, bu konuların öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve tekniklere ilişkin olarak farklılaştıkları belirlenmiştir.Öğe Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi(2015) Ünlü, İhsan; Koçoğlu, Erol; Ay, AlpaslanÖz: Öz: Sosyal bilgiler lisans programlarında yer alan uygulama dersleri, öğretmen adaylarının bilişsel ve devinişsel gelişimini temele alan derslerdir. Bu dersler öğretmen adaylarının mesleki yeterlilik gelişimine katkı sağladığı gibi, alan bilgisi yeterliliği üzerinde de oldukça etkili olduğu söylenebilir. Bu yüzden farklı alan uzmanları tarafından bu dersler yürütülmektedir. Bu çalışma, sosyal bilgiler dersi öğretmen adaylarının görüşlerine göre sosyal bilgiler lisans programında uygulamalı derslerde yaşanan sorunların tespiti ve bu sorunların mesleki yeterlik üzerine etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma nitel araştırma yönteminin, durum çalışması deseni kullanılarak dizayn edilmiştir. Araştırmaya sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programında öğrenim gören 10 öğretmen adayı katılmıştır. Amaçlı örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmada veriler odak grup görüşmesi tekniğiyle elde edilmiştir. Veriler içerik analizi yolu kullanılarak bulgulara dönüştürülmüştür. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının uygulamalı derslerle ilgili kredi uyumsuzluğu, uygulamalı derslerin içeriği, programın yapısı ve öğretim üyesinden kaynaklanan sorunlar yaşadığı görülmüştür. Öğretmen adayları bu sorunların giderilebilmesi için çözüm önerilerinde bulunmuşlardır.Öğe Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bağımsızlık Değerine Karşı Metaforik Algıları(2017) Ulu Kalın, Özlem; Koçoğlu, ErolÖz: Metafor, bir kişinin bir kavramı ya da olguyu algıladığı biçimde, benzetmeler kullanarak ifade etmesidir. Bu çalışma Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının "Bağımsızlık" kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri (metaforları) ortaya çıkarma amacına yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların her birinin "Bağımsızlık ................ gibidir, çünkü .......................... " ibaresini tamamlamasıyla elde edilen ham veriler hem nicel hem de nitel veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz yapılmıştır. Araştırmanın ulaşılabilir evrenini 122Sosyal Bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre katılımcılar Bağımsızlık kavramına ilişkin olarak 35 adet geçerli metafor üretmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri bakımından irdelenerek 7 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Sosyal Bilgiler öğretmen adayları bağımsızlık kavramını en çok özgür olma durumu olarak açıklamıştır. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının etkili yurttaş yetiştirmek için bağımsızlık değerini doğru algıladıkları saptanmıştırÖğe Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler kavramına ilişkin imgesel algıları(Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014) Koçoğlu, ErolÖz: Sosyal bilimler alanında meydana gelen her türlü değişimi öğrenciye aktarmakla yükümlü olan sosyal bilgiler, bireyin yaşamsal değişiminde ortaya çıkan ihtiyaçlarına cevap vermek amacı ile birçok disiplini ya da öğrenme alanını kapsayan bir kavramdır. Bu araştırmanın temel amacı da, devlet okulu ve özel okulda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul türüne göre, "sosyal bilgiler" kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Diyarbakır, Erzurum, Gaziantep, Malatya ve Elazığ illerinde 2013 -2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 110 u devlet okulunda, 50 si özel okulda görev yapmakta olan toplam 160 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Araştırma kapsamında yer alan sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler benzer; çünkü cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir.Öğe TÜRKİYE’DE ORTAOKUL 8.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SINAV KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK FARKINDALIKLARI(Turkish Studies (Elektronik), 2016) Kaya, Fatih; Koçoğlu, ErolÖz: Eğitimde hedeflenen davranış, yetenek, bilgilerin ölçüm ve değerlendirmesi sınavlar yoluyla yapılmaktadır. Öğrenme öğretme sürecinde ölçme aracı olarak betimlenen sınavların sahip temel amacı, öğrencinin kazanımlara ulaşma düzeyini belirlemektir. Öğrencinin kazanımlara ulaşma düzeyi belirlenirken, öğrenciye uygulanacak olan sınavın öğrencilerin gelişim seviyelerine uygun olarak hazırlanması oldukça önemlidir. Öğrencilerin gelişim seviyesi dikkate alınarak hazırlanan bir sınav, öğrencinin kazanımlara ilişkin öğrenme düzeyini belirlemede öğretmen açısından daha güvenilir sonuçlara ulaşmada oldukça önemli bir yere sahiptir. Öğrencilerin seviyelerini ölçmek için gerçekleştirilen bu sınavlar, öğrencinin yaşamında önemli bir aşamadır. Çünkü sınavların sonuçları, öğrenme öğretme sürecinin etkili devamlılığı açısından önemlidir. Sınavlar, aynı zamanda öğrenciyi ders çalışmaya güdülemede etkili olmaktadır. Sınav; öğretmen ve öğrenci için dönüt sağlamakla birlikte eksik ve yanlış öğrenmeleri ortaya çıkartır. Bu araştırmanın temel amacı da, devlet okulu ve özel okula devam etmekte olan ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin "sınav" kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri metaforlar aracılığı ile ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubu Ankara, İzmir, Malatya, Şanlıurfa, Adana, Trabzon ve Bursa illerinde 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde 150'si kadın ve 140'ı erkek öğrenci olmak üzere toplam 290 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırma kapsamında görüşlerine başvurulan ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin "Sınav ............. benzer, çünkü ............." cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda öğrencilerin ürettikleri zihinsel imgelerle onların sınav kaygısı da ortaya çıkmıştır Başlık (İngilizce): METAPHORICAL REALIZATION OF THE 8TH GRADERS ABOUT EXAM CONCEPT IN TURKEY Öz (İngilizce): The targeted behavior, ability and knowledge in education are measured and evaluated through examinations. The main aim of the exams described as a measurement tool in the learning teaching process is to determine the level of achievement of the learners. When determining the level of attainment of the achievement a student, it is very important that the exam to be applied to the student is prepared in accordance with the development levels of the students. An examination, which takes into account the level of development of the pupils, is very important for achieving more reliable results in terms of the teacher in determining the learning level of the pupil's achievements. These exams are designed to measure students' levels and are an important step in the student's life. Because the results of the exams are important for effective continuity of the learning and teaching process. The exams are also effective in motivating students to study at the same time. Exam; Providing feedback for the teacher and the student together with incomplete and incorrect learning. The main purpose of this research is to reveal the mental imagery of the "exam" concept of middle school 8th grade students attending state and private schools through metaphors. The study group consists of a total of 290 students in the fall semester of 2016-2017 academic years in Ankara, İzmir, Malatya, Şanlıurfa, Adana, Trabzon and Bursa, of which 150 are women and 140 are male students. The data of the study, the students in the 8th grade students of the secondary school who are consulted within the scope of the research "Exam ............. Similar to, because ............. "Is achieved by completing the census. As a result of the research done, the mental imagery that the students have produced has caused their test anxietyÖğe TÜRKİYE’DE PİLOT UYGULAMA SÜRECİNDE OLAN HAREZMİ EĞİTİM MODELİNİN ALAN UZMANLARININ GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA ANALİZİ(Turkish Studies (Elektronik), 2018) Koçoğlu, ErolÖz: Bilgisayar bilimlerinin Türkiye’de temel eğitim ve orta öğretim öğrencilerine katkılarının artırılması, çeşitli yaş grupları ve farklı altyapıdaki ortamlarda nasıl öğretileceğinin ilkelerinin belirlenmesi, disiplinler arası bakış açısıyla bilgisayar bilimlerinin matematik, fen, sosyal bilimler gibi diğer alanlarla nasıl bütünleştirilebileceğinin çerçevesinin çizilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu gereklilik sonucunda ülkemiz adına endüstri 4.0 alanında eğitim stratejisinin belirlenmesine yardımcı olmak ve aynı zamanda 65. Hükümetin 2016 Yılı Eylem Planı 130 sayılı (İcraatlar ve Reformlar) başlığı çerçevesinde Bilgisayar bilimleri dersi ve Müfredatı geliştirmede örnek ders uygulamaları ve planlamalarıyla eğitim sistemimize katkıda bulunmak amacıyla; Harezmi eğitim modelinin ülkemizin tüm okullarında uygulanması hedefi belirlenmiştir. İnönü Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından da normal araştırma projesi kapsamında desteklenen bu çalışmada temel amaç, modelin etkililiğine ilişkin alan uzmanlarının görüşleri belirlenip NVivo paket programıyla değerlendirilip modele ilişkin öneriler sunmaktır. Yapılan çalışmada çalışma grubu üyeleri Harezmi eğitim modeline ilişkin gerekli yeterliliklere sahip olan akademisyenlerden seçilmiştir. Çalışma grubu üyelerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla modele ilişkin görüşlerini almak amacıyla uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından hazırlanan birkaç soru yöneltilip sorulara verilen cevaplar NVivo 11 paket programıyla değerlendirilip içerik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan çalışma sonucunda, çalışma grubunu oluşturan akademisyenlerin (alan uzmanları) konuya ilişkin, konunun dikkat çekici özelliğinin ve konuyu aktarmada öğretmenlere düşen sorumluluklar konusunda farklı algılara sahip oldukları belirlenmiştir. Alan uzmanlarının konuya ilişkin farklı algılara sahip olması yapılan bu çalışmanın niteliğini belirlemek açısından önemli veridir. Başlık (İngilizce): ANALYSIS OF DOMAIN EXPERT OPINION ARE IN LINE WITH THE HAREZMI EDUCATION MODEL PILOT PROCESS IN TURKEY Öz (İngilizce): Increasing the contribution of computer science to basic education and secondary education in Turkey, the determination of the principles of how to teach in an environment of various age groups and different backgrounds, mathematics interdisciplinary perspective of computer science, science, drawing of how integration could frame with other areas such as social sciences has emerged as a necessity. As a result of this necessity, in order to help the determination of the training strategy in the field of industry 4.0 on behalf of our country and to contribute to our education system through the application of the lesson plans and developments in computer science course and curriculum in the framework of the 65th Government 2016 Year Action Plan number 130 (Executions and Reforms) The target of the implementation of the maze training model in all schools of our country has been determined. The main objective of this study, which is supported by Inonu University Scientific Research Projects Coordination Unit under the normal research project, is to determine the opinions of field experts on the effectiveness of the model and to evaluate them with the NVivo package program and to present suggestions on the model. The working group in the study was selected from academicians who have the necessary competencies in the model of the mosque education. In order to get opinions about the model through the semi-structured interview form from the members of the study group, several questions prepared by the researcher were taken by expert opinion and the answers given to the questions were evaluated by NVivo 11 package program and subjected to content analysis. As a result of the study, it was determined that the academicians (field experts) who constituted the study group had different perceptions about the subject, the remarkable features of the subject and the responsibilities of the teachers in the subject matter transfer. The fact that field experts have different perceptions about the topic is an important factor in determining the nature of this work.Öğe TÜRKİYE’DE, SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN ALAN EĞİTİMCİLERİNİN SORUNSAL TESPİTLERİ(2019) Koçoğlu, Erol; Egüz, ŞuleÖz: Sosyal Bilgiler eğitimi çalışma alanı, bireyi toplumsallaştıran, geçmişi hatırlatarak bugünü yaşamasını ve yarını da kucaklamasını öğreten bir disiplinler topluluğudur. Hayatın kendisini konu alan bu dersin öğretimi, insanların topluluk halinde yaşamaya başlamasından günümüze kadar süre gelmiştir. Giderek küresel bir yapıya bürünen dünyamızda gelecek nesillerin yetiştirilmesinde Sosyal Bilgiler dersi önemli bir rol oynayacaktır. Yarının insanını yetiştirmede önemli olan Sosyal Bilgiler dersinin öğretilmesi konusunda Cumhuriyetten günümüze kadar çeşitli programlar uygulanmıştır. Programların bir kısmı yayınlandığı dönemde başarıyla uygulanmışsa da bazı programların uygulanması konusunda ciddi sorunlarla karşılaşılmıştır. Bu sorunlar genelde yeterli altyapının oluşmaması, ülkemizin içinde bulunduğu şartların göz önünde bulundurulmaması ve program içeriğinin sağlıklı bir şekilde oluşturulmaması olarak sıralanabilir. Sosyal bilgiler eğitimi alanında yaşanan bu sorunları en az seviyeye indirmek amacıyla Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı Lisans Programı çeşitli üniversitelerin Eğitim Fakültesi bünyesinde kurulmuş ve öğretmen adayı yetiştirmeye devam etmektedir. Kurulan bu bilim dalı, birçok disiplini içerisinde barındırması alan uzmanlarının yeterlilik düzeylerinin çeşitlenmesi gerekliliğini beraberinde getirmiştir. Bu yeterliliklerin istenilen seviyelerde olmaması yaşanılan birçok sorunun kaynağı olarak gösterilmektedir. Yapılan bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler eğitimindeki problemlere ilişkin uzmanlarının algılarını belirlemektir. Sosyal bilgiler eğitimi alanında doktora eğitimini tamamlamış 15 alan eğitimcinin katıldığı bu araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmış olup verilerin analizinde Nvivo 11 analiz programı kullanılmıştır.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Göç ve Mülteci Sorununa İlişkin Tutumları(Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2018) Koçoğlu, Erol; Salur, MuratÖz: Bireysel veya kitlesel yer değiştirme hareketi olarak tanımını yaptığımız göç, toplumları önemli ölçüde etkilemiş ve kimi zaman da büyük değişikliğe uğratmıştır. Göç neticesinin doğal bir uzantısı olarak mülteci veya sığınmacı olguları da en az göçün kendisi kadar önemli etkiler yarattığını ve birçok açıdan toplumları etkisi atına aldığını söyleyebiliriz. Dolayısıyla bu denli önemli etkilere sahip olan göç ve mülteci meselesi, küresel anlamda büyük neticeler doğurduğunu ve sürekli tartışmalara konu olduğunu görebiliriz. Bu araştırmanın genel amacı ise Eğitim ve İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin göç ve mülteci sorununa ilişkin tutumlarını belirlemektir. Araştırmanın evrenini, Malatya İnönü Üniversitesi oluştururken; örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim ve İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören; 200 Eğitim ile 200 İlahiyat Fakültesi olmak üzere toplamda 400 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin algıları, beşli likert tipi ölçek aracılığıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde ve modellerin oluşturulmasında SPSS 23 paket programlarından yararlanılmıştır. Çalışmanın sonuçları incelendiğinde, örneklem grubunun üyelerinin göç ve mülteci sorunu ile ilgili çalışmada belirlenen değişkenlere ilişkin farklı algılara sahip oldukları belirlenmiştir.











