Yazar "Sarman, Abdullah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Akıllı Telefon Kullanan Adölesanlarda Gündüz Uykululuğu(2020) Sülün, Ayşe; Günay, Ulviye; Dertli, Semiha; Sarman, AbdullahAmaç: Bu çalışmanın amacı ülkemizdeki adölesanlarda gündüz uykululuğu ve adölesanlarda akıllı telefonkullanım bağımlılığı arasındaki ilişkiyi incelemektir.Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı bir araştırmadır. Örneklem, Malatya İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı lisearasından basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen üç okulda 467 adölesandan oluşmuştur. Verilerintoplanmasında sosyodemografik veri formu, Pediatrik Gündüz Uykululuk Ölçeği ve Akıllı TelefonBağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır.Bulgular: Çalışmaya katılan adölesanların % 53.3’ünün 17-19 yaş aralığında, % 53.3’ünün erkek olduğu, %30.8’inin 12. sınıfa devam ettiği, % 52’sinin 2000 TL ve üzeri gelire sahip olduğu, % 58.9’unun 1-3 kardeşesahip olduğu, % 54.8’inin akıllı telefon kullanımı nedeniyle okul başarısının etkilendiği ve bunların %84’ünün etkilenme durumunun olumsuz olduğu belirlenmiştir. Yapılan korelasyon analizine göre akıllıtelefon bağımlılığı ile gündüz uykululuk durumu arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur.Sonuç: Çalışmaya katılan adölesanlarda, akıllı telefon bağımlılığı riski arttıkça gündüz uykululukdurumunun arttığı ortaya çıkmıştır.Öğe Covid-19 Pandemisinde Genç Ergenlerin Uzaktan Eğitim ile İlgili Görüş ve Yaşadığı Durumların Belirlenmesi(2022) Sarman, Abdullah; Günay, UlviyeAmaç: Bu çalışma, Covid 19 pandemi sürecinde ön lisans öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşlerini ve yaşanan sorunları belirlemek amacı ile yapıldı. Yöntem: Araştırma kesitsel-tanımlayıcı türde, Doğu Anadolu bölgesinde yer alan bir üniversitenin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencileri ile 27 Temmuz – 20 Ağustos 2021 tarihleri arasında yapıldı. Çalışmaya 1246 öğrenci katıldı. Çalışmanın verileri, literatür doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanan öğrencilerin demografik verileri, uzaktan eğitime yönelik görüşlerini ve yaşadığı sorunları içeren 32 soruluk anketin web tabanlı olarak doldurtulması yoluyla toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin %29,2’sinin yaşının 21, %72,8’inin kadın, %97,6’sının bekar, %12,8’inin Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı’nda olduğu, %54,3’ünün birinci sınıfta eğitim gördüğü belirlendi. Öğrencilerin %80,3’ü uzaktan eğitimin yüz yüze eğitim kadar etkili olmadığını, %44,2’si pandemi sürecinde uzaktan eğitimin yüz yüze eğitimle birlikte harmanlamış şekilde yapılmasının yararlı olabileceğini bildirmiştir. Öğrencilerin %24,4’ü uzaktan eğitimin teorik bilgi düzeyine, %37,4’ü genel kültür düzeyine, %54,6’sı mesleki uygulama becerilerine hiçbir katkısının olmadığını belirtti. Öğrencilerin %89,7’sinin pandemiden önce herhangi bir uzaktan eğitim deneyimi olmadığı, %56,1’inin evde interneti olmadığı, %80’sinin mobil internet kullanıcısı olduğu, %42,3’ünün telefonundaki mobil internet altyapısıyla derslere katıldığı belirlendi. Öğrencilerin %49,4’ünün uzaktan eğitim programlarını hafta içi her gün birden fazla kez kullandıkları belirlendi. Öğrencilerin %78,9’u uzaktan eğitimle ilgili en az bir sorun yaşadığını belirtti. En çok yaşanan sorun %15,8 ile internet kesintileri olarak bildirildi. Sonuç ve Öneriler: Bu araştırmanın bulguları, öğrencilerin uzaktan eğitimi yüz yüze eğitim kadar etkili bir öğrenme yöntemi olarak görmediğini, uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitimin bir arada kullanılmasının daha yararlı olacağının düşünüldüğünü ortaya koymaktadır. Uzaktan eğitimin öğrencilerin geribildirimlerine göre değerlendirilmesi, bu tip eğitimlerin uygun yapılandırılması için önemli olabilir.Öğe The Effect of Calligraphy as an Art Therapy Intervention Containing Religious Motifs, on the Anxiety and Depression in Adolescent Psychiatric Patients(Springer, 2023) Sarman, Abdullah; Gunay, UlviyeThis research was conducted to determine the effect of calligraphy on the anxiety and depression levels of adolescent psychiatric patients. It was conducted with adolescent psychiatric patients ages 14-17 in Turkey's Eastern Anatolia Region. They were allocated a calligraphy (n = 40) or a wait-list (n = 39) group. Those in the calligraphy group participated in 60-min calligraphy sessions for three weeks. The state anxiety levels of adolescents who applied calligraphy decreased gradually when compared with adolescents in the control group. The difference between the third-week mean post-test state anxiety scores of the adolescents in the calligraphy and control groups was significant (t = 2.34, p = .02). The trait anxiety scale and depression scale mean post-test scores of the adolescents in the calligraphy group were lower than in the control group. The difference between two groups was significant. Calligraphy can be potentially used as a beneficial method for reducing anxiety and depression.Öğe The effects of goldfish on anxiety, fear, psychological and emotional well-being of hospitalized children: A randomized controlled study(Elsevier Science Inc, 2023) Sarman, Abdullah; Guenay, UlviyeAim: This study aimed to determine the effect of goldfish intervention on anxiety, fear, psychological and emo-tional well-being of hospitalized children.Materials and methods: Between November 2020 and August 2021, an open-label, single-center randomized con-trolled experimental study was conducted in Turkiye's Eastern Anatolia region. The study included 112 children aged 8 to 10 years old (56 in the study group and 56 in the control group). The study and control groups were randomly assigned to strata using a table of random numbers. The children in the study group observed after goldfish intervention for three days. As data collection tools, the State-Trait Anxiety Inventory for Children, Child Fear Scale, and the Stirling Children's Well-being Scale were used.Results: The mean state anxiety scores of the children in the study group who looked after goldfish intervention decreased significantly compared to the control group. When the two groups were compared, the difference be-tween the post-test measurements were significant (p < 0.05). The mean score of the fear scale in the post-test measurements of the study group children was significantly lower than the control group (p < 0.05). Finally, the emotional, and psychological well-being post-test scale mean scores of the study group children were higher than the control group (p < 0.01).Conclusion: Goldfish intervention was found to be effective in decreasing the state anxiety and fear levels and in-creasing the psychological and emotional well-being levels of the children in the study group.(c) 2022 Elsevier Inc. All rights reserved.Öğe The Effects of the Activity of Making Jewelry From Beads on the Anxiety Levels of Children With Cancer: A Randomised Controlled Study(Sage Publications Inc, 2022) Gunay, Ulviye; Sarman, Abdullah; Salman, Uygar; Yilmaz, Aydan SelenBackground: Children hospitalized for cancer treatment are known to experience high levels of anxiety. This study aimed to examine the effects of making jewelry from beads on the state and trait anxiety levels of children with cancer. Methods: This parallel group, randomized controlled trial was conducted on 62 children aged 7-18 who were being treated for cancer. The children were selected using the random sampling method. The jewelry-making sessions with the children in the intervention group were held twice a week for four weeks. Data were analysed using the chi-square test, the Student's t-test, the independent samples t-test and linear regression. Results: The state anxiety levels of the children in the intervention group decreased both in the first week and the fourth week after making jewelry. The difference in the average post-test scores between the two groups was found to be significant (p < .05). The fourth week average trait anxiety score of the children in the intervention group decreased (M = 33.2) in comparison to the average score of the control group (M = 36.5). The difference between the two groups was found to be significant (p < .001). Discussion: This study found that the activity of making jewelry from beads was effective in reducing the state and trait anxiety levels of children with cancer.Öğe Hastanede yatan çocuklara uygulanan hayvan destekli uygulamanın çocukların kaygı, korku, psikolojik ve duygusal iyi oluşu üzerine etkisi(2022) Sarman, AbdullahAmaç: Araştırma, hastanede yatan çocuklara uygulanan hayvan destekli uygulamanın çocukların kaygı, korku, psikolojik ve duygusal iyi oluşu üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Materyal ve Metot: Araştırma, Doğu Anadolu bölgesinde yer alan Sağlık Bakanlığı'na bağlı bir hastanenin çocuk kliniğinde Kasım 2020-Ağustos 2021 tarihleri arasında ön test-son test kontrol gruplu deneysel çalışma olarak yapıldı. Araştırmanın örneklemini çocuk kliniğinde tedavi gören ve yaş aralığı 8-10 olan, 112 (çalışma grubu n=56, kontrol grubu n=56) çocuk oluşturdu. Çalışma grubundaki çocuklarla 3 gün süreyle hayvan destekli uygulama yapıldı. Verilerin toplanmasında; Çocuklar için Durumluk Kaygı Ölçeği, Çocuk Korku Ölçeği ve Stirling Çocuklar İçin Duygusal ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama, yüzdelik, ki-kare, bağımsız gruplarda t-testi, tekrarlı ölçümlerde tek yönlü varyans analizi kullanıldı. Bulgular: Çocukların yaş ortalamasının 8.98±0.805 olduğu, % 69.6'sının daha önce hastanede yattığı ve % 27.7'sinin üriner enfeksiyon tanısı aldığı belirlendi. Çalışma ve kontrol grubundaki çocukların tanıtıcı özellikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptandı. Çalışma ve kontrol grubundaki çocukların Çocuklar için Durumluk Kaygı Ölçeği son test puan ortalamalarının karşılaştırılmasında, aradaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu görüldü (p=0.018). Çalışma ve kontrol gruplarındaki çocukların Çocuk Korku Ölçeği son test ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğu saptandı (p=0.001). Çalışma ve kontrol grubundaki çocukların Stirling Çocuklar İçin Duygusal ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği son test ortalamalarının karşılaştırmasında aradaki farkın anlamlı olduğu görüldü (p=0.002). Sonuç: Hayvan destekli uygulamanın çocuklarda durumluk kaygı ve korku düzeyini azaltmada, psikolojik ve duygusal iyi oluş düzeylerini yükseltmede etkili olduğu belirlendi.Öğe Hat sanatı/kaligrafi uygulamasının çocuk ve ergen psikiyatri kliniğinde tedavi gören çocukların kaygı ve depresyon düzeyine etkisi(İnönü Üniversitesi, 2018) Sarman, AbdullahAmaç: Araştırma, hat sanatı/kaligrafi uygulamasının çocuk ve ergen psikiyatri kliniğinde tedavi gören çocukların kaygı ve depresyon düzeyine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Materyal ve Metot: Araştırma, Doğu Anadolu bölgesinde yer alan biri Sağlık Bakanlığına, diğeri üniversite hastanesine bağlı çocuk ve ergen psikiyatri kliniklerinde Ekim 2017-Haziran 2018 tarihleri arasında ön test-son test kontrol gruplu deneysel çalışma olarak yapıldı. Araştırmanın örneklemini çocuk ve ergen psikiyatri kliniklerinde tedavi gören 14-17 yaş aralığında 84 (deney grubu n=42, kontrol grubu n=42) çocuk oluşturdu. Deney grubundaki çocuk ve ergenlere, 3 hafta süreyle hat sanatı/kaligrafi uygulatıldı. Verilerin toplanmasında; Çocuklar için Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri (ÇDSKE) ve Çocuklar için Depresyon Ölçeği (ÇDÖ) kullanıldı. Bulgular: Çocukların yaş ortalamasının 15.96 olduğu, % 66.5'inin anksiyete bozukluğu tanısı aldığı belirlendi. Deney ve kontrol grubundaki çocukların Durumluk Kaygı Envanteri ön test puan ortalamaları arasındaki farkın önemli olmadığı saptandı (p=.28), ancak son test puan ortalamalarının karşılaştırılmasında farkın istatistiksel olarak önemli olduğu görüldü (p=.03). Deney ve kontrol gruplarındaki çocukların Sürekli Kaygı Envanteri ön test ortalamaları (p=.89) arasında önemli fark bulunmazken, son test ortalamaları arasındaki farkın önemli olduğu saptandı (p=.04). Deney ve kontrol grubundaki çocukların Depresyon Ölçeği ön test puan ortalamaları arasındaki fark önemli bulunmadı (p=.62), ancak son test karşılaştırmasında önemli olduğu görüldü (p=.01). Sonuç: Hat sanatı/kaligrafi uygulamasının çocuklarda durumluk kaygı, sürekli kaygı ve depresyon düzeyini azaltmada etkili olduğu belirlendi. Anahtar Kelimeler: Çocuk, depresyon, ergen, hat sanatı, hemşire, kaligrafi uygulaması, kaygı.Öğe The spiritual state of children with academic mothers(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Gunay, Ulviye; Sarman, Abdullah; Yayan, Emriye Hilal; Salman, Uygar; Polat, SevincChildren who spend quality time with their mothers are able to have positive spiritual development However, mothers who work are often unable to spend enough quality time with their children. This qualitative phenomenological study was conducted to examine the spirituality of children with academic mothers in Turkey. The children were asked how their mothers' academic careers affected their spiritual states. The data were collected through in-depth face-to-face interviews and evaluated using content analysis. A total of 21 children participated in the study. Three main themes and five subthemes were determined in the analysis. These themes were (1) the negative effects of mothers' academic careers on the spiritual statuses of their children (negative emotions, decreased communication in their families, and disruption of home routines), (2) the positive effects of mothers' academic careers on the spiritual statuses of their children (positive emotions and financial independence), and (3) the children's expectations of their mothers.