Yazar "Sumbas, Ezgi" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği)(2019) Erdemir, Nuri; Sumbas, Ezgi; Umur Erkuş, Zeynep; Tunca, AslıÖz: Bu araştırmanın amacı Malatya ili Battalgazi ve Yeşilyurt merkez ilçelerindeki 8. sınıf öğrencilerin okul psikolojik danışmanı kavramına ilişkin görüşlerini inceleyerek öğrencilerin okul psikolojik danışmanı kavramına yönelik zihinsel imgelerini ortaya koymaktır. Bunun için araştırmacılar tarafından seçilen ortaokullarda öğrenim gören, ankette okul psikolojik danışmanından yardım aldığını belirten, 8. sınıf öğrencilerinden araştırmaya gönüllü katılan, 137 öğrenciyle çalışılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler 8. sınıf öğrencilerine sorulan “Okulumdaki psikolojik danışman …….....… benziyor. Çünkü………” biçiminde açık uçlu sorularla toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrenciler tarafından üretilen metaforlardan Yakışıklı / güzel / karizmatik biri olarak okul psikolojik danışmanı, ailemizden biri olarak okul psikolojik danışmanı, dost / arkadaş / sırdaş olarak okul psikolojik danışmanı, psikolog / psikiyatrist / danışman / uzman olarak okul psikolojik danışmanı, bilgin / bilgi toplayan / bilgi veren bir kişi olarak okul psikolojik danışmanı, koşturan, hareketli bir kişi olarak okul psikolojik danışmanı ve bir lider, yol gösteren olarak okul psikolojik danışmanı olmak üzere 7 tema oluşturulmuştur. Bu temalarının, okul psikolojik danışmanlarının daha çok olumlu yönlerini vurguladığını söylemek mümkündür. Buna ek olarak bazı temaların psikolojik danışmanının iş alanına yönelik bilgileri de içerdiği görülmektedir.Öğe Ergenlerin yetişkinleri algılamalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2016) Sumbas, EzgiBu araştırmanın amacı, ergenlerin yetişkinleri algılamalarını ölçmek amacıyla bir ölçek geliştirilmesi ve ergenlerin yetişkinleri algılamalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu nedenle tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Döneminde, Malatya ili Battalgazi ilçesindeki Devlet ve Özel Anadolu liselerine devam eden 6.588 sayıdaki öğrenci oluşturmaktadır. Ölçek geliştirme çalışmasının örneklemini bu ilçe sınırları içerisinde bulunan ve seçkisiz örneklem yolu ile seçilmiş olan okullara devam eden gönüllü 1.008 öğrenci oluşturmaktadır. İkinci çalışmanın örneklemi ise bu ilçe sınırları içinde bulunan ve tabakalı örnekleme yolluyla belirlenen okullara devam eden ve uygulama gününde okulda bulunan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen 905 öğrenci oluşmaktadır. Bu öğrencilerin 434'ü kız ve 471'i erkektir. Veri toplamak amacı ile dört ölçek kullanılmıştır: Ergenler İçin Yetişkinlere Yönelik Algı Ölçeği, Anne Baba Tutum Ölçeği, Ergenlerde Risk Alma Ölçeği ve Yaşam Doyum Ölçeği. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 20.0 ve LİSREL 9.2 paket programları kullanılmış; ölçek geliştirme sürecinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, ikinci çalışma için betimsel analiz, t-tesiti ve Varyans Analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. Sonuçlar ölçeğin ergenlerin yetişkinleri algılamalarını olumlu ve olumsuz iki faktörle ölçtüğünü ortaya koymaktadır. Ergenler İçin Yetişkinlere Yönelik Algı Ölçeği geçerli ve güvenilir bir ölçektir. Araştırmada demografik değişkenler açısından bakıldığında ergenlerin yetişkinleri algılamalarının cinsiyete göre farklılaştığı görülmektedir. Kız öğrenciler erkek öğrencilere göre yetişkinleri daha olumsuz algılamaktadırlar. Yetişkinleri algılamaları ergenlerin yaşı, kardeş sayısı, doğum sırası, okul başarısı, okul türü ve anne baba eğitim düzeyleri açısından ise bir farklılık göstermemektedir. Araştırma ergenlerin yetişkinleri algılamalarının; anne baba tutumları, risk alma davranışı düzeyi ve yaşam doyumu düzeyine göre farklılaştığını göstermektedir. Yetişkinleri olumlu algılayan ergenler anne babalarını daha demokratik algılamakta, risk alma davranışları azalmaktadır. Yetişkinleri olumlu algılayan ergenlerin yaşam doyumları yetişkinleri olumsuz algılayan ergenlerden anlamı olarak daha yüksektir. Anahtar Sözcükler: Ergen, Ergenlerin Yetişkinleri Algılamaları, Anne Baba Tutumu, Risk Alma, Yaşam DoyumuÖğe Ergenlerin, genç yetişkinlerin ve orta yetişkinlerin kardeş ilişkilerinin incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2020) Sumbas, EzgiBu araştırmanın amacı ergenlik, genç yetişkinlik ve orta yetişkinlik döneminde olan bireylerin kardeş ilişkilerini çeşitli değişkenler açısından incelemek ve kardeş ilişkilerini derinlemesine araştırmaktır. Bu nedenle araştırmada hem nitel hem de nicel modellerden faydalanılarak karma yöntem (mixed method) kullanılmıştır. Araştırmanın deseni 'Eş Zamansız Karma Model'dir. Araştırmanın nicel boyutunda veri toplamak amacıyla "Kardeş İlişkileri Ölçeği", "Öznel İyi Oluş Ölçeği", "Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği", "UCLA Yalnızlık Ölçeği", "Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri ve "Ebeveyne ve Arkadaşlara Bağlanma Envanteri Kısa Formu" kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu kapsamında kardeş ilişkilerinin daha derinlemesine incelenmesi ve sonuçların nedenlerine dair bilgi toplamak için görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın evreni Malatya'da yaşayan ortaokula ve liseye devam eden ergenler, üniversiteye devam eden genç yetişkinler ile ortaokul, lise ve üniversiteye devam eden öğrencilerin velileri olan yetişkinlerdir. Araştırmada nicel verileri toplamak için basit rastgele örnekleme yöntemi ve nitel verileri toplamak için amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutundan elde edilen veriler için İlişkisiz Örneklemler için t-Testi (Independent Samples t-Test) ve İlişkisiz Örneklemler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA) ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Nitel boyut için yapılan görüşmelerden elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda ergenler için kardeş ilişkileri; cinsiyet, babanın öğrenim durumu, kardeş sayısı ve yakın hissedilen kardeşe göre farklılaşmamaktadır. Ergenler için kardeş ilişkileri; yaş, annenin öğrenim durumu, doğum sırası, değerlendirilen kardeş, değerlendirilen kardeşle birlikte yaşama durumu ve yaş farkına göre farklılaşmaktadır. Genç yetişkinler için kardeş ilişkileri; anne ve babanın öğrenim durumu, doğum sırası, değerlendirilen kardeşle birlikte yaşama durumuna göre farklılaşmamaktadır. Genç yetişkinler için kardeş ilişkileri cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, yakın hissedilen kardeş ve değerlendirilen kardeşe göre farklılaşmaktadır. Orta yetişkinler için kardeş ilişkileri cinsiyet, yaş, kendi öğrenim durumları, kardeş sayısı, doğum sırası, değerlendirilen kardeş, yakın hissedilen kardeş, yaş farkı, anne ve babanın hayatta olma durumu, kardeş ile aynı şehirde yaşama ve kardeş ile görüşme durumuna göre farklılaşmamaktadır. Orta yetişkinlik döneminde kardeş ilişkileri kardeşle telefonla görüşme sıklığına göre farklılaşmaktadır. Kardeş ilişkileri ergenlik döneminde arkadaşa bağlanmanın; genç yetişkinlik döneminde kaçınan bağlanmanın; orta yetişkinlik döneminde ise kaçınan bağlanmanın ve kaygılı bağlanmanın anlamlı bir yordayıcısıdır. Genç yetişkinlik döneminde kardeş ilişkileri kaygılı bağlanmanın bir yordayıcısı değildir. Kardeş ilişkileri ergenlik döneminde, genç yetişkinlik döneminde ve orta yetişkinlik döneminde yalnızlığın anlamlı bir yordayıcısıdır. Son olarak kardeş ilişkileri ergenlik döneminde, genç yetişkinlik döneminde öznel iyi oluşun anlamlı bir yordayıcısı iken orta yetişkinlik döneminde kardeş ilişkileri öznel iyi oluşun bir yordayıcısı değildir. Nicel bulgulara göre bağlanmayı en güçlü yordayan nitelikler sırası ile ilişkinin olumluluğu, kıskançlık ve annenin farklılaşan tutumu'dur. Diğer kardeş ilişkisinin nitelikleri anlamlı bir yordayıcı değildir. Ergenlerle yapılan görüşmeler sonucunda ise; annem kafamı karıştırıyor, bitmeyen kavgalar, iyi ki var, kabullendim her şeyi ve kıskanıyorumdur alt boyutlara götüren temalara ulaşılmıştır. Katılımcılar bağlanma ile ilgili yanıtlarda genellikle kıskançlık, ilişkilerinin olumluluğu ve bunun diğer insanlarla ilişkilerine ne ölçüde ve nasıl yansıdığına değinmişlerdir. Ergenlikte yalnızlığı yordayan nitelikler sırası ile ilişkinin olumluluğu ve kıskançlıktır. Diğer kardeş ilişkilerinin nitelikleri anlamlı bir yordayıcı değildir. Nitel görüşmelerden elde edilen temalar; babam yüzünden ve her şeye rağmen iyi ki var olmuştur. Ergenler yalnızlık söz konusu olduğunda kardeşleri ile ilişkilerinin genellikle olumlu yönünü görme eğilimindedirler. Nitel analizlerde öznel iyi oluş bağlamında; bir danışman, bir dost ve daha fazlası, bu haldeyiz çünkü ve can sıkıcı durumlar temalarına ulaşılmıştır. Ergenler öznel iyi oluşlarını kardeşlerinin genellikle olumlu yönde etkilediğini ve kardeşlerinin varlığının önemli olduğunu belirtmektedirler. Genç yetişkinlikte kardeş ilişkilerinin niteliği kaygılı bağlanmayı yordamaktadır. Kıskançlık güçlü bir yordayıcıdır. Kardeş ilişkilerinin kaygılı bağlanmayı nasıl yordadığıyla ilgili nitel analiz sonucunda; annem benimle gurur duyuyor, fırtınalı bir ilişki, kıskanıyorum ve suçlu hissediyorum sebebi annem temaları elde edilmiştir. Genç yetişkinlik döneminde yalnızlığın en güçlü yordayıcıları sırası ile ilişkinin olumluluğu ve kıskançlıktır. Diğer nitelikler anlamlı bir yordayıcı değildir. Nitel analiz sonucunda; konuşabileceğim birinin olması iyi, tek çocuk olmak nasıl olurdu ve var olması yetiyordur temaları bulunmuştur. Genç yetişkinlikte kardeş ilişkilerinin niteliği öznel iyi oluşun anlamlı birer yordayıcısıdır. Nitel sonuçlar genç yetişkinlikte kardeş ilişkilerinin öznel iyi oluşu yordadığına dair analizleri doğrular niteliktedir. Elde edilen temalar sırasıyla; beklentiler-beklentiler, bu haldeyiz çünkü ve değerli hissediyorum'dur. Kardeşlerinin varlığı onları değerli hissettirmekte, maddi ve manevi destek olmaları onlara iyi gelmektedir. Orta yetişkinlikte kardeş ilişkilerinin niteliği kaygılı ve kaçınan bağlanmanın anlamlı birer yordayıcısıdır. Yapılan nitel analizler nicel sonuçları destekler niteliktedir. Yapılan görüşmelerde bağlanma ile ilgili; anlaşamıyoruz, annem taraf tutuyor, dert ortağım o benim, kardeşim için herkesi karşıma alırım ve kıskanıyorum temalarına ulaşılmıştır. Nicel bulgulara göre bağlanmanın en güçlü yordayıcısı kıskançlıktır. Nitel temalar bu buldularla paralellik göstermektedir. Orta yetişkinlik döneminde kardeş ilişkilerinin niteliği yalnızlığın anlamlı bir yordayıcısıdır. Nicel bulgulara göre orta yetişkinlik döneminde yalnızlığın en güçlü yordayıcısı babanın farklılaşan tutumudur. Diğer nitelikler yalnızlığı anlamlı olarak yordamamaktadır. Nitel analizde; her şeye rağmen yanımda olsun, kıskanıyorum ve kimse anlamasa beni o anlar olmuştur temaları elde edilmiştir. Katılımcılar kardeşlerinin varlığının olumlu yönlerine vurgu yapmış ve kardeşleri ile paylaşımlarını sürdürdüklerini ifade etmişlerdir. Orta yetişkinlikte kardeş ilişkilerinin öznel iyi oluşun yordamadığı bulunmuştur. Elde edilen nitel temaların da bu doğrultuda olduğu gözlenmektedir. Temalardan ilki etkisi yok ama olsundur. Orta yetişkinlikte bireyler kardeşleri ile telefonla iletişimlerini devam ettirmektedirler. Ancak anneleri, eşleri, uzaklık ya da kardeşler ile anlaşmazlıkları sonucunda kardeşlerinin hayatlarında bir etkisinin kalmadığını sözlerine eklemektedirler. İlerde yapılacak araştırmalarda ergen, genç ve orta yetişkinliğe ek olarak daha geniş yaş grupları ile çalışılabilir. Bu kesitsel bir araştırmadır, boylamsal ve daha kapsamlı araştırmalar ile kardeş ilişkileri farklı açılardan ele alınabilir. Anahtar Sözcükler: Ergen, Genç Yetişkin, Orta Yetişkin, Kardeş İlişkileri, Bağlanma, Yalnızlık, Öznel İyi OluşÖğe FLÖRT ŞIDDETİNİ KABUL İLE ALGILANAN SOSYAL DESTEK VE BAĞLANMA ARASINDAKI İLIŞKİNİN İNCELENMESİ(2023) Sumbas, Ezgi; Akyol, Canan Çitil; Çoban, GülçinBu araştırma, genç yetişkinlerde flört şiddetini kabul ile bağlanma ve sosyal destek arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından toplanmış ve verilerin toplanmasına geçmeden önce öğrencilere çalışma ile ilgili bilgilendirme yapılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin flört şiddetini kabul düzeylerini ölçmek amacıyla Flört Şiddetini Kabul Ölçeği, öğrencilerin bağlanma tarzlarını belirlemek amacıyla İlişki Ölçekleri Anketi ve öğrencilerin sosyal destek düzeylerini belirlemek amacıyla Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 288 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t testi, varyans analizi ve basit doğrusal korelasyon analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin flört şiddetini kabul düzeyleri ile saplantılı bağlanma arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki ve düşük düzeyde ve algılanan sosyal destek ile arasında negatif yönlü düşük düzeyde anlamlı ilişkilerinin olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen diğer bir bulgu ise cinsiyete göre öğrencilerin flört şiddetini kabul düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olduğudur. Elde dilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.Öğe Lise öğrencilerinin yaz tatillerini kullanım biçimlerinin bazı değişkenler açısında incelenmesi(İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Sezer, Özcan; Sumbas, EzgiBu araştırmanın amacı, lise öğrencilerin yaz tatillerini kullanım biçimlerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul başarısı, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi demografik değişkenlerine ve sorumluluk alma, kaynakların doğru şekilde yönetilmesi ve mutlu olmalarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Örneklemi 2017-2018 Eğitim Öğretim Güz Döneminde Malatya ilinde Anadolu liselerine devam eden 554 (Kız= 250 Erkek=304) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada araştırmacılar tarafından geliştirilen öğrencilerin demografik özelliklerini ve yaz aylarını nasıl değerlendirdiklerini belirlemek için hazırlanan Kişisel Bilgi Anketi, Sorumluluk Tutum Ölçeği, Akademik Öz Düzenlemeli Öğrenme Ölçeğinin Zaman Yönetimi Alt Ölçeği ve Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin büyük bir çoğunluğu yaz tatillerini aileye ait tarla, bahçe dükkan, işyeri vb yerlerde veya ücret karşılığı bir işyerinde çalışarak geçirmekteler ve yine öğrencilerin büyük bir çoğunluğu yaz tatilini hobileriyle uğraşarak, arkadaşlar ile vakit geçirerek, kitap okuyarak ve seyahat ederek geçirmek istemektedirler. Araştırma bulguları lise öğrencilerinin mutluluk, kaynakların yönetimi ve sorumluluk alma puanlarının, liseye başlamadan önce ve başladıktan sonra yaz tatillerini nasıl geçirdiklerinin ve yaz tatilini çalışarak geçirme konusundaki düşüncelerine göre farklılaştığını ortaya koymaktadır. Öğrencilerin aileleri ile nitelikli zaman geçirmeleri, yaz tatillerini değerlendirmeleri ve olumlu deneyimler kazanmaları için öğrencileri bilgilendirme konusunda rehber öğretmenlere görev düşmektedir. Anahtar Kelimeler: Lise öğrencileri, yaz tatili, zaman yönetimi, sorumluluk, mutlulukÖğe Ortaokul Öğrencilerinde Anne Babaya Bağlanmanın İncelenmesi(Ege Eğitim Dergisi, 2017) Sumbas, Ezgi; Sezer, ÖzcanÖz: Bu araştırmada, önce ortaokul 6. ve 7. sınıfa devam etmekte olan öğrencilerin anne ve babalarına güvenli bağlanmalarında; cinsiyet, okulöncesi çağda bakım alma durumları, kardeş sayısı, sınıf düzeyi, okul başarı durumları ve anne babaların eğitim düzeylerine göre fark olup olmadığı incelenmiş, daha sonra çocukların anne ve babalarına bağlanma düzeyleri ile umut düzeyleri ve sosyal karşılaştırma düzeyleri arasında bir ilişkinin olup olmadığına bakılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 Eğitim Öğretim Bahar Döneminde Kayseri Melikgazi İlçesinde çeşitli devlet ortaokullarına devam eden 685 (Kız = 368, Erkek = 317) öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada veri toplama araçları olarak Kerns Güvenli Bağlanma Ölçeği, Sosyal Karşılaştırma Ölçeği, Çocuklarda Umut Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bulgulara göre; çocukların annelerine güvenli bağlanmalarının annelerin ve babaların eğitim düzeyleri ve çocukların okul başarıları açısından anlamlı olarak farklılaştığı, babalarına güvenli bağlanmalarının ise sadece okul başarısı açısından anlamlı olarak farklılaştığı saptanmıştır. Çocukların anne babalarına güvenli bağlanmaları ile umut düzeyleri ve sosyal karşılaştırma düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için yapılan korelasyon analizi sonucunda; çocukların anne babalarına güvenli bağlanmaları ile umut düzeyleri ve sosyal karşılaştırmaları arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Regresyon analizi sonucuna göre anneye bağlanma toplam puanları umut toplam puanlarının ve sosyal karşılaştırma toplam puanlarının anlamlı bir yordayıcısıdır. Anneye bağlanma toplam puanı, umut toplam puanının %11'ini, sosyal karşılaştırma toplam puanlarının %10'unu yordamaktadır. Regresyon analizi sonucuna göre babaya bağlanma toplam puanları umut toplam puanlarının ve sosyal karşılaştırma toplam puanlarının anlamlı bir yordayıcısıdır. Babaya bağlanma toplam puanı, umut toplam puanının %11'ini, sosyal karşılaştırma toplam puanlarının %10'unu yordamaktadır. Başlık (İngilizce): The Examination of Middle School Students' Attachment to Their Parents Öz (İngilizce): In this research, firstly whether students' attending secondary schools' 6th and 7th grades secure attachment to their parents changes according to their parents' gender, preschool care status, number of siblings, grade level, school achievement status and educational level of parents were investigated. Then whether there is a relationship between the level of attachment of children to their parents and the levels of hope and social comparison were examined. The sample of the research was composed of 685 (Female = 368, male = 317) students attending to various state secondary schools in Kayseri Melikgazi District in 20142015 Education Spring Semester. Kerns Secure Attachment Scale, Social Comparison Scale, Hope in Childhood Scale and Personal Information Form were used as data collection tools in this study. According to findings; it has been found that the secure attachment of children to their mothers differed significantly in terms of educational levels of mothers and fathers and children's school achievement and that their secure attachment to their fathers was significant only in terms of school success. The result of simple regression analysis conducted to determine the relationship between secure connections of children to their parents,levels of hope and social comparison indicateda positive relationship between children's secure attachment to their parents, their level of hope and social comparisons.Öğe ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN VE ÖĞRETMENLERİNİN PSİKOLOJİK DANIİMA VE REHBERLİK HİZMETLERİ SERVİSİNDEN BEKLENTİLERİ (MALATYA İLİ)(2019) Erdemir, Nuri; Sumbas, Ezgi; Umur Erkuş, Zeynep; Genç, Hulisi; Tunca, AslıÖz: Araştırmanın amacı ortaokullarda müdürü, müdür yardımcısı ve öğretmenlerin psikolojik danışma ve rehberlik servisine yönelik görüşlerinin ve beklentilerinin değerlendirilmesidir. Bu araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2016-2017 Eğitim Öğretim yılında Malatya ili ve ilçelerinde ortaokullarda görev yapmakta olan 175 yönetici ve öğretmen oluşturmaktadır. İlk olarak “Okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri servisi sizin için ne ifade ediyor?” sorusu kullanılmaktadır. Alınan cevaplar sonucunda; “Yol gösteren”, “Yardım eden”, “Yönlendiren”, “Bilgi veren”, “Önlem alan”, “Öğrenciyi tanıma faaliyetlerinde bulunan” ve “Öğretmen veli idare ilişkilerinde köprü / işbirliği sağlayan” temalarına ulaşılmıştır. İkinci olarak “Öğrencilerinizi okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri servisine hangi durumlarda yönlendiriyorsunuz?“ sorusu kullanılmıştır. Cevaplar; “Sınıf rehber öğretmeni sorunu çözemediğinde”, “Sorunu olan öğrenciler”, “Sorunu olmayan öğrenciler” ve “Okul idaresi sorunu çözemediğinde” şeklindedir. Üçüncü olarak; “Okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri servisinden mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik konusunda beklentileriniz nelerdir?“ sorusu kullanılmıştır. Cevaplar; İşini severek yapma”, “Alanında uzmanlık”, “Daha çok mesleki rehberlik”, “Daha çok eğitsel rehberlik”, “Daha çok kişisel rehberlik”, “Velilerle daha çok iletişim” ve “Öğrencilere PDR servisinin ne olduğunu kavratma” şeklindedir. Müdür, müdür yardımcısı ve öğretmenlerin işbirliği içinde çalışması ve beklentilerin karşılanabilmesi için; okul psikolojik danışmanlarının rehberlik servisini tanıtıcı hem okul yönetimi ve öğretmenler hem de öğrencileri kapsayan seminerler verebilir.Öğe Psychodrama as an intervention management instrument for internal/external adolescent problems: A systematic literature review(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2023) Ulusoy, Yagmur; Sumbas, Ezgi; Sertkaya, BetulIt is likely that adolescents who have difficulties in coping with internalized or externalized problems seek psychotherapy. Psychodrama, which provides individuals with the opportunity of staging problems instead of talking about them, is a very suitable psychotherapy option for adolescents. The present study aimed to conduct a systematic review that would meticulously summarize the empirical evidence presented in earlier studies on the effectiveness of psychodrama in solving internalizing/externalizing problems of adolescents. Peer-reviewed studies conducted on psychodrama interventions for adolescents, published in English between 1 January 2001 and 31 December 2021, indexed in five databases (EBSCOHOST, Scopus, Web of Science, PubMed, and Science Direct) were searched. After the review, it was concluded that 7 empirical studies met the inclusion criteria. The characteristics and methodological features of these studies were reviewed, the efficiency of psy-chodrama was evaluated and the problem areas of focus were determined. Four studies were conducted in Turkey, one in Israel, one in Palestine, and one in Iran. The effectiveness of psychodrama was tested on 11-17 years, old adolescents. It was seen that the Experimental/Quasi-Experimental Design was used in the included studies, in-group/intergroup effects were compared, and psychodrama interventions varied between 9 and 22 sessions, the effect size was clearly expressed in some of them and was not stated in most of them. It was found that the risk in terms of selection, performance, and attrition bias was unclear or low in these studies. The studies mostly investigated the effects of psychodrama on aggression, and the findings demonstrated that the method was effective on internalized behavior such as loneliness, introversion, anxiety, depression, commitment, con-fidence, self-disclosure, loyalty, self-awareness, tension, suicidal ideation, and externalized behavior such as smoking, alcohol and substance use, leaving home, risky sexual intercourse, and conflict resolution skills. It is considered that the results of this study will increase the awareness that psychodrama is functional in the intervention of adolescents' internal and external problems. Suggestions for improvement in future studies that will uncover the effectiveness of psychodrama are discussed.Öğe Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinde Kişi-Durum Yaklaşımına Göre Yardım Etme Eğilimi(2022) Sumbas, Ezgi; Öztürk, NilgünBu çalışmanın amacı, psikolojik danışman adaylarının kişi-durum yaklaşımına göre yardım etme eğilimlerini ortaya koymaktır. Araştırmanın katılımcıları bir kamu üniversitesinin rehberlik ve psikolojik danışmanlık programının farklı sınıf düzeylerinde eğitimlerine (1. Sınıf, 2. Sınıf, 3. Sınıf ve 4. Sınıf) devam eden lisans öğrencileridir. Bu araştırmada amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 269’u (%71,7) kız, 106’sı (%28,3) erkek olmak üzere toplam 375 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Romer, Gruder ve Lizzadro (1986) tarafından geliştirilen ve Duru (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Yardım Yönelimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada, psikolojik danışman adaylarının yardım etme eğilimlerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre değişip değişmediğini belirlemek için t testi ve ANOVA yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, PDR öğrencilerinin kişi-durum yaklaşımına göre yardım etme eğilimlerinin sınıf düzeyi değişkenine göre değişmemekle birlikte cinsiyet (yalnız bencillik alt ölçeği) değişkenine göre değiştiğini göstermektedir.Öğe Self-Compassion’s Correlation with Attachment for Middle School Adolescents(2021) Sumbas, Ezgi; Öztürk, NilgünThe present study was conducted to investigate the correlation between self-compassion and attachment in adolescents. The data were collected by the authors and the students were informed about the study before proceeding to the data collection stage. In the study, the Self-Compassion Scale (Short Form) was used to measure the self-compassion levels of the students, and the Relationships Questionnaire (Adolescent Form) was used to determine the attachment styles of the students. The study group included 355 students attending 6th, 7th and 8th grades in public secondary schools in Turkey. Descriptive statistics, t-test, analysis of variance and simple linear correlation analysis were used in data analysis. The study findings demonstrated that there were low, negative and significant correlations between self-compassion levels of the students and their obsessive attachment and fearful attachment levels. Findings also demonstrated that there was no significant difference between self-compassion levels of the students based on gender, however there was a significant difference based on the age variable.Öğe SOSYAL MEDYADA ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ALGISI: EKŞİ SÖZLÜK ÖRNEĞİ(2023) Sumbas, Ezgi; Erkuş, Zeynep UmurBu araştırmada ekşi sözlük isimli sosyal medya kaynağında, araştırma görevlisi konusunda kullanıcılar tarafından yapılan paylaşımlar yoluyla ortaya koyulan araştırma görevlisi algısının betimlenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada doküman incelemesi yapılmıştır. Araştırmanın ham verileri Ocak 2017 – Aralık 2022 tarihleri arasında ekşi sözlükte “araştırma görevlisi”, “araştırma görevliliği” ve “asistan” anahtar sözcüklerini içeren konu başlıkları altında yer alan 202 farklı sözlük yazarına ait toplam 209 yorumu (sözlük içi dilde “entry” olarak ifade edilmektedir) içermektedir. Araştırma verileri Nvivo programı yardımıyla içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda “Araştırma görevliliği”, “Bilgi alışverişi – örgütlenme”, “Türkiye’de bilime ve akademisyen yetiştirmeye dair…”, “Ekşi sözlükteki içeriğe ilişkin” olmak üzere dört farklı tema belirlenmiştir. Ekşi sözlük kullanıcılarının araştırma görevliliği hakkında ürettikleri içeriğin %73’ü araştırma görevliliğini tanımlamaya yönelik olup bu görüşlerin ise %87’si olumsuzdur. Bunun yanında ekşi sözlükte Türkiye’deki bilim ve akademisyen yetiştirme politikalarına da değinilmiştir. Ayrıca kullanıcıların bilgi alışverişinde bulunmak ya da örgütlenmek niyetiyle de ekşi sözlükte içerik oluşturdukları görülmektedir. Ekşi sözlükte araştırma görevliliği hakkında oluşturulan içerik çoğunlukla olumsuz ve eleştirel bir dile sahiptir. Buna rağmen, bazı yazarlar bu konuda ekşi sözlükte üretilen içeriğin abartılı olduğunu genellikle kendi deneyimlerinden hareketle verdikleri karşıt örneklerle ortaya koyarak bir anlamda sözlükteki içeriğe ilişkin öz değerlendirme yapmışlardır. Bu sonuçlar alanyazındaki diğer araştırma sonuçları ile karşılaştırılarak Türkiye’de akademisyen yetiştirme politika ve uygulamalarının gözden geçirilmesi yönünde çeşitli öneriler geliştirilmiştir.Öğe SPECIAL EDUCATION TEACHERS' VIEW OF ONLINE EDUCATION DURING THE PANDEMIC PERIOD IN TÜRKİYE(2023) Sumbas, Ezgi; Çoban, GülçinThe aim of this research is to reveal the views of special education teachers on online education during the pandemic process. In this context, interviews were conducted with special education teachers using the phenomenology pattern. The data of the research was analyzed by using content analysis technique. According to the results of the research, most of the special education teachers think that online education is not suitable for special education. Special education teachers encounter problems in interpersonal relations in the online education process, try to cope with educational problems, and technological problems hinder their education processes. The special education teachers were caught unprepared for the online education process. Special education teachers state that the family has an effect on online education during the pandemic process. The majority of the special education teachers think that the online education process should continue after the pandemic. According to the last finding of the study, the special education teachers believe that the online education process can become more effective by providing training to families and teachers, adapting the technological tools.