Yazar "Yolcu, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Hasan et-Turâbî ve “Et-Tefsîru’t-Tevhîdî” adlı eserindeki metodu(Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 2011) Yolcu, MehmetÖz: Hasan et-Turâbî, incelediğimiz Fâtiha sûresinin yorumunda, tefsir kıstasları açısından aklı öne çıkaran, tefsîrde Arapçanın orijinal haliyle referans olarak kullanılmasını öneren, nassın asıl manasını ve ana fikrini merkeze alan bir metot izlemiştir. Ona göre Kur’ân her dönemde hem Müslümanlar hem de gayrimüslimler için yeniden yorumlanmalıdır. Kur’ân nasıl akide, helal-haram, hukuk, şeriat ve ibadet alanlarında özlü açıklamalarla yetiniyorsa, tefsirler de bu hususta onun beyan üslubunu benimsemelidir. Onun için tefsirler; fıkhî, kelâmî ve tarihî ihtilaflara girmemeli ayrıca felsefi yaklaşımlara karşı da mesafeli bir duruşu sembolize eden bir açıklama yolunu seçmelidir. Tefsirinde şahsa ve cemiyete olumlu veya olumsuz yönde şekil verecek her değeri, düşünce ve hareket mantığını önemseyen Turâbî, Fâtiha tefsirinde bu türden konulara genişçe değinmeye çalışmıştır. O, tefsir metodu olarak öncelikle sûrenin konularını özetlediği bir “giriş” (Hulâsatu Hedyi’s-Sûre) ile sûreyi tanıtmaktadır. Ardından ayetlerin izahına geçmektedir. Burada “Tertîlu’l-Âyât” başlığı altında başta işaret ettiği ayetleri birer birer izah etmektedir. Sonunda “Umûmu’l-Âyât” başlığıyla başta işaret ettiği ayetlerin ana fikrini, temel kavramlarını ve en önemli mesajını özetlemektedir. Turâbî böylece okumaya çokça vakti olmayanlara bu özetlerle Kur’ân Mesajını kısaca vermeyi amaçlamaktadır.Öğe İlk dönem tefsîr kitapları ve müellifleri (en-nedîm’in el-fihrist’indeki “tesmiyetu’l-kutub el-musannefe fî tefsiri’l-kur’ân” adını taşıyan listesi bağlamında )(2015) Yolcu, MehmetÖzet: Muhammed b. İshâk en-Nedîm (v.380/990) yaklaşık dört asırlık bir dönemi kapsayan ve bir İlk Dönem İslâm Kültür Tarihi Atlası sayılabilecek “el-Fihrist” adlı eseriyle Arapça dilbilim, Kaligrafi, Sarf-Nahv, Tefsir, Hadis ve Fıkıh’tan Kelâm, Dinler Tarihi, Felsefe ve Tıbba kadar pek çok ilim dalına önemli katkılar sağlamıştır. Onun verdiği bilgiler birçok ilmi disiplinin birinci el kaynakları hakkında aydınlatıcı niteliktedir. Bu bağlamda Kur’ân İlimleri ve Tefsîr’in ilk dört asrında gün yüzüne çıkan eserleri ve müelliflerini de tanıtan en-Nedîm, “el-Fihrist”in I. Mekâlesinin 3. Fenni’nde yer alan “Tesmiyet el-Kutub el-Musannefe fî Tefsîr el-Kur’ân” başlığı altında 45 kitap ve müelliflerinden kısaca söz eder. (Ebû’l-Ferac Muhammed b. İshâk en-Nedîm, Kitâb el-Fihrist, thk. Fuâd Eymen Seyyid, Al- Furkan İslamic Heritage Foundation, London 2009, I, 88-89.) Bu araştırmada el-Fihrist’in “Tesmiyet el-Kutub el-Musannefe fî Tefsîr el-Kur’ân” başlığı altında kaydettiği 45 eser ve müellifleri incelenmiştir. Burada öncelikle en-Nedîm’in bahsettiği kişiler ve eserleri hakkında derli toplu bilgi verilmiştir. Böylece bu âlimlerin ilmî şahsiyetleri gün yüzüne çıkarılmıştır. Zira el-Fihrist onlar hakkında çok az bilgi vermiştir. dından en-Nedîm’in bu müellifler ve eserleri listelerken hangi mantaliteden işe koyulduğu, herhangi bir hizbin tesirinde kalıp kalmadığı tetkik edilmiştir. Son olarak da bu Tefsîrler ve Müfessirler Listesi hakkında Dimitry Frolov gibi ehl-i vukûf kişiler tarafından ileri sürülen görüşlerin tutarlılık derecesi çözümlenmiştir.Öğe Süleyman Ateş Ve Abdullah Parlıyan?In Meallerinin Karşılaştırılması(İnönü Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Malatya., 2018) Yolcu, Mehmet; Bıçak, Ayşenur; Tokay, AyşeÖz: Müslümanların en büyük gayelerinden biri de Kur?ân?ı en doğru Şekilde anlamak ve onu hayatta yaşamaktır. Bu amaçla Kur?ân birçok dile çevrilmiş bulunmaktadır. Zamanla pek çok sayıda meâlin ortaya çıkması onların titizlikle incelenmelerini gerektirmiştir. Bu çalışmada, üslup ve yöntem açısından birbirinden farklı Süleyman Ateş?in Kur’ân-ı Kerîm’in Yüce Meâli ile Abdullah Parlıyan?nın Açıklamalı Kur’ân-ı Kerîm Meâli (Özlü Tefsir) adlı eserleri incelenmiştir. Bu çalışmada bu iki eserin hem ortak hem de farklı yönleri üzerinde durulmuş ve asıl manayı vermede ne ölçüde başarılı oldukları ortaya konmak istenmiştir. S. Ateş?in mealinde akli ve çağdaş bilimlere ilgi vardır. İsrailiyat türü rivayetlere ve neshe ili?kin görüşlere karşı mesafeli durulmuştur.Yazar, genelde mutedil klasik görü?ün dışına çıktığında buna ilmi bir gerekçe gösterme ihtiyacı duymuştur (Hz. Âdem?in Cenneti ile Kıyametten sonraki Cennetin farklı olduğu görüşü gibi). Bununla tevillerine bir yere kadar katılmanın zeminini hazırlamıştır. A. Parlıyan?ın mealinde ise parantez hiç kullanılmamıştır ama gerektiğinde bir kelime veya cümlenin taşıyabileceği birkaç manası art arda sıralanmıştır. Ayrıca kimi tefsirlerde dile getirilmiş görüşler Kur?ân?ın sarih (zahir) manasıyla karıştırılarak verilmiştir. Bu nedenle okur, neyin meal, neyin açıklama ve neyin tefsir olduğunu seçemez konuma düşürülümüştür. Hem tevillerde hem de farklı görüşleri cem etmede bir açıklamaya yapma gereği duymamıştır. Parantez de kullanılmadığından her ifade ettiği mana İlahi Mesaj?ın içinde mülahaza edilmiştir. Bu ise onun çalışmasını bir ölçüde zaafa uğratmıştır.Öğe انخشىع ان طًهىب ي ان ؤًي يُ فى انصهىج وانحياج(İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2010) Yolcu, MehmetMüslümanın Namaz ve Hayatında Huşu- Bu makalede Kur’ân ve Sünnetin önem verdikleri, dînî duyarlılık konusunda bir sembol haline gelen Sahabiler’in özellikle dikkat çektikleri “huşû” konusu ele alınmıştır. Cemiyet hayatında buharlaşması, Selef-i Salihîn tarafından can yakıcı bir kayıp olarak tasvir edilmiş ve “ibadetin ruhu” sayılmış içli bir devinmeyi ifade eden “huşu” konusu bu incelemede öncelikle semantik açıdan tetkik edilmiştir. Bundan elde edilen sonuçlara göre “huşû”un iman, ibadet, ahlak ve karşılıklı insani muamelelerimiz gibi pek çok alanda ne kadar önemli olduğu delilleriyle sergilenmiştir. “Sonuç” kısmında incelememizden elde edilen tespitler özet halinde verilmiştir.