Yenilik yapmak, işletmeler için son derece önem arz eden bir konudur. Dolayısıyla işletmelerin yenilik yönetim sürecinde başarılarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesi önemlidir. Bundan dolayı bu çalışmada, işletmelerin yenilikçi olmalarında rol oynayan girişimsel ve stratejik faktörlerin ortaya konması hedeflenmektedir. Bu doğrultuda çalışma; literatür taramasının ve araştırma uygulamasının yer aldığı iki bölümden meydana getirilmiştir. Literatür taramasının yer aldığı birinci bölüm; iç girişimcilik, yenilik yönetimi ve stratejik bilinç kavramlarının açıklığa kavuşturulduğu üç temel başlıktan oluşturulmuştur. İkinci bölümde ise; araştırmanın amacına, uygulandığı evrene ve örnekleme dair bilgilere, sınırlılıklarına ve ön kabullerine, modeline ve hipotezlere, yöntemine, araştırmada uygulanan çeşitli istatistiki analizlere ait bulgulara ve önerilere yer verilmiştir. Araştırma, İstanbul ilinde reklam ve tasarım faaliyetlerinde bulunan işletmeler üzerinde, anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bunun için; Naktiyok (2004)'un geliştirdiği ''iç girişimcilik'' ölçeği ve Bülbül (2012)'ün geliştirdiği ''yenilik yönetim'' ölçeği kullanılmıştır. "Stratejik Bilinç" ölçeği için ise Pisapia vd. (2005) tarafınca geliştirilen model kullanılmıştır. Elde edilen bulguların ilki; işletmelerin yaratıcı düşünmeyi teşvik edici politikaları başlı başına bir iç girişimcilik faktörü olarak görmeleridir. Araştırmada elde edilen bulgulardan biri ise işletme yöneticilerinin yenilik yönetimi faktörlerine; mevcut yenilikçi uygulamalardan aldıkları güçle ve yaratıcı düşünmeyi teşvik edici politikalardan ileri gelen anlayışla yöneldikleridir. Ayrıca stratejik bilinç faktörlerinin tamamının iç girişimcilik faktörlerinin yenilik yönetimi faktörleri üzerindeki etkisinde moderatör rolü oynadığı ortaya çıkmıştır. Buna karşın; bu yöneticilerin stratejik bilinç faktörleri'nin moderatör etkisini, yenilik yönetimi üzerinde anlamlı düzeyde etkili olamayan faktörlere de yönlendirdikleri saptanmıştır. Öte yandan iç girişimcilik faktörlerinden yenilenme eğilimi ve proaktif davranış sergilemenin ise yenilik yönetimi üzerinde düşük düzeyde etkili oldukları tespit edilmiştir.
Innovation is a very important issue for businesses. Therefore, it is important to identify the factors that affect the success of enterprises in innovation management process. Therefore, in this study, it is aimed to reveal the entrepreneurial and strategic factors that play a role in the innovation of enterprises. In this direction, the study consists of two chapters including literature review and research application. The first chapter including literature review is composed of three main titles where intrapreneurship, innovation management, strategic consciousness are clarified. In the second part; the information about the aim of the research, research universe and the sample, its limitations and pre-assumptions, its model and hypotheses, its method, the findings of the various statistical analyzes applied in the research and recommendations are given. The research has been carried out by using survey method on the enterprises that are engaged in advertising and design activities in Istanbul. For this; The 'intrapreneurship' scale developed by Naktiyok (2004) and the 'innovation management' scale developed by Bülbül (2012) were used. Also, for the "Strategic Consciousness" scale, model developed by Pisapia vd. (2005) was used. The first of the findings is the fact that enterprises see policies that encourage creative thinking as an intrapreneurship factor. Another finding of the study is that business managers are directed to innovation management factors with the power, they receive from existing innovative practices, and with the understanding that emerges from policies encouraging creative thinking. In addition, it was revealed that all strategic coinscousness factors play a moderator role in the impact of intrapreneurship factors on innovation management factors. However; it is determined that the moderator effect of these managers' strategic consciousness factors direct to the factors that do not have a significant effect on innovation management. On the other hand, it is established that self-renewal and proactive behavior among intrapreneurship factors have low impact on innovation management.