DSpace@İnönü

Cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarının faydacı ve ilerlemeci ekole uygunluğu bakımından değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Duruhan, Kemal
dc.contributor.author Mala, Nur
dc.date.accessioned 2016-08-03T08:10:58Z
dc.date.available 2016-08-03T08:10:58Z
dc.date.issued 2011
dc.date.submitted 2011
dc.identifier.citation Mala, N. (2011). Cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarının faydacı ve ilerlemeci ekole uygunluğu bakımından değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü . 1-239 ss. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/4035
dc.description İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı. 1-239 ss. tr_TR
dc.description.abstract Türkiye'nin Cumhuriyet ile başlayan modernleşme atılımları, eğitim sistemini etkilemiş ve bu süreçte devletin kuruluş felsefesi ile eğitim sisteminin felsefi temelinin bütünleşmesi yönünden eğitimde olumlu gelişmelerin yaşanmasına neden olmuştur. Bu dönemde teokratik-monarşik bir ideolojiye göre düzenlenen eski ders programları yerini, pozitivist felsefe temelli, pragmatist bir tutumla ve en önemlisi de Cumhuriyet'in sahip olduğu ideolojiye göre hazırlanmış yeni ders programlarına bırakır; dinsel eğitimin yerini laik eğitim alır. Ancak, süreç içerisinde, eğitim felsefesinin etkin bir şekilde kullanılamayışı, birtakım sorunların yaratmış olduğu sonuçların kurumlaşmasına neden olmuş ve bu durum, eğitim sisteminde günümüzde bile geçerliliğini koruyan problemlere kaynaklık etmiştir. Cumhuriyet dönemi ilköğretim programlarının, program ögeleri açısından incelenerek, eğitim sistemimizin temel felsefesi kabul edilen faydacı ve ilerlemeci ekole uygunluğunun değerlendirilmesini esas alan bu araştırmada ilk olarak, çağdaş kültürün ve eğitimin felsefi temelleri incelenmiştir. Bulgular bölümünde Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları program ögeleri açısından incelenerek faydacı ve ilerlemeci ekole uygun olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca görüşme formu kullanılarak 2005 ilköğretim programına yönelik öğretmen görüşleri değerlendirilmiştir. Görüşme formu, Kars ili resmi ilköğretim okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinden merkez, Sarıkamış ve Selim ilçelerinde farklı okullarda görev yapan 60 öğretmene uygulanmıştır. Literatür taraması ve görüşme formundan elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Sonuçta Cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarının teoride faydacı ve ilerlemeci ekole uygun olarak oluşturulduğu ancak uygulamada temel alınan felsefeye uyum sağlanamadığı ortaya çıkmıştır. tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL ve ONAY SAYFASI................................................................................................................................................I ONUR SÖZÜ................................................................................................................................................II ÖN SÖZ................................................................................................................................................................................................................III ÖZET................................................................................................................................................................................................V ABSTRACT........................................................................................................................................................VI TABLOLAR VE ŞEKİLLER LİSTESİ....................................................................................................................X KISALTMALAR LİSTESİ..........................................................................................................................................................XI BÖLÜM 1. GİRİŞ......................................................................................................................................................................................................................1 Problem..........................................................................................................................................................................1 Araştırmanın Amacı..................................................................................................................................4 Araştırmanın Önemi................................................................................................................................4 Sayıltılar............................................................................................................................................................5 Sınırlılıklar....................................................................................................................................................................6 Tanımlar........................................................................................................................................................................6 2. KURAMSAL BİLGİLER VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR....................................8 Kuramsal Bilgiler......................................................................................................................................8 Eğitimin Tanımı ve Konusu..............................................................................................................8 Felsefenin Tanımı ve Konusu................................................................................................................................11 Felsefe ve Eğitim Arasındaki İlişki..............................................................................................17 Felsefe Ekolleri ve Eğitim..................................................................................................................22 İdealizm (Ülkücülük) ve Eğitim................................................................................................22 Realizm (Gerçekçilik) ve Eğitim..............................................................................................24 Natüralizm (Doğacılık) ve Eğitim............................................................................................26 Varoluşçuluk ve Eğitim............................................................................................................28 Diyalektik Materyalizm ve Eğitim....................................................................................................................31 Pragmatizm (Faydacılık) ve Eğitim......................................................................................32 Eğitim Akımları............................................................................................................................................................49 Daimicilik (Değişmezlik-Evrenselcilik)....................................................................................................49 Esasicilik (Özcülük-Temelcilik)..............................................................................................51 İlerlemecilik............................................................................................................................................53 Toplumsal Yeniden Yapılanmacılık..............................................................................................................56 Politeknik Eğitim......................................................................................................................................................................57 Varoluşçuluk............................................................................................................................................59 İlgili araştırmalar........................................................................................................................................................61 3. YÖNTEM......................................................................................................................................................64 Araştırmanın Modeli..........................................................................................................................................................................64 Verilerin Toplanması ve Analizi......................................................................................................65 4. BULGULAR VE YORUMLAR................................................. Cumhuriyetten Günümüze İlköğretim Programlarının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu..............................................................................................................67 Cumhuriyetin Kuruluş Dönemi İlköğretim Programları (1924-1926)... 67 1924-1926 İlkokul Programlarının Hazırlık Aşaması..........................................68 1924 İlkokul Programı Ögeleri..........................................................................................73 1926 İlkokul Programı Ögeleri......................................................................................................................77 1924 ve 1926 İlkokul Programlarının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu..........................................................................................................................................83 1936 İlkokul Programı....................................................................................................................94 Programın Hazırlanış Aşaması..............................94 1936 İlkokul Programının Ögeleri..............................................................................98 1936 İlkokul Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu 104 1948 İlkokul Programı....................................................................................................................108 Programın Hazırlık Aşaması......................................................................................................................108 1948 İlkokul Programının Ögeleri......................................................................................................114 1948 İlkokul Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu 122 1968 İlkokul Programı....................................................................................................................127 Programın Hazırlanış Aşaması................................................................................................127 1968 İlkokul Programı Ögeleri......................................................................................134 1968 İlkokul Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu 149 2005 İlköğretim Programı..............................................................................................................156 Programın Hazırlanış Aşaması......................................................................................156 2005 İlköğretim Programının Ögeleri..................................................................164 2005 İlkokul Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu 175 2005 İlköğretim Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğuna Dair Öğretmen Görüşleri......................................................................................................................187 5. SONUÇ VE ÖNERİLER..................................................................................................................196 Sonuçlar............................................................................................................................................................196 Öneriler......................................................208 KAYNAKÇA....................................................................................................................................................211 EKLER EK-1 Görüşme Formu..............................................................................................................................223 EK-2 Görüşme Formu İzin Belgesi....................................................................................................225 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject ilköğretim programları tr_TR
dc.subject faydacılık tr_TR
dc.subject ilerlemecilik tr_TR
dc.title Cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarının faydacı ve ilerlemeci ekole uygunluğu bakımından değerlendirilmesi tr_TR
dc.title.alternative An evaluation of the primary education curricula in accordance with pragmatism and progressivism from the foundation of Republic to today tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster