dc.contributor.advisor |
Duruhan, Kemal |
|
dc.contributor.author |
Mala, Nur |
|
dc.date.accessioned |
2016-08-03T08:10:58Z |
|
dc.date.available |
2016-08-03T08:10:58Z |
|
dc.date.issued |
2011 |
|
dc.date.submitted |
2011 |
|
dc.identifier.citation |
Mala, N. (2011). Cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarının faydacı ve ilerlemeci ekole uygunluğu bakımından değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü . 1-239 ss. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11616/4035 |
|
dc.description |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı. 1-239 ss. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Türkiye'nin Cumhuriyet ile başlayan modernleşme atılımları, eğitim sistemini etkilemiş ve bu süreçte devletin kuruluş felsefesi ile eğitim sisteminin felsefi temelinin bütünleşmesi yönünden eğitimde olumlu gelişmelerin yaşanmasına neden olmuştur. Bu dönemde teokratik-monarşik bir ideolojiye göre düzenlenen eski ders programları yerini, pozitivist felsefe temelli, pragmatist bir tutumla ve en önemlisi de Cumhuriyet'in sahip olduğu ideolojiye göre hazırlanmış yeni ders programlarına bırakır; dinsel eğitimin yerini laik eğitim alır. Ancak, süreç içerisinde, eğitim felsefesinin etkin bir şekilde kullanılamayışı, birtakım sorunların yaratmış olduğu sonuçların kurumlaşmasına neden olmuş ve bu durum, eğitim sisteminde günümüzde bile geçerliliğini koruyan problemlere kaynaklık etmiştir. Cumhuriyet dönemi ilköğretim programlarının, program ögeleri açısından incelenerek, eğitim sistemimizin temel felsefesi kabul edilen faydacı ve ilerlemeci ekole uygunluğunun değerlendirilmesini esas alan bu araştırmada ilk olarak, çağdaş kültürün ve eğitimin felsefi temelleri incelenmiştir. Bulgular bölümünde Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları program ögeleri açısından incelenerek faydacı ve ilerlemeci ekole uygun olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca görüşme formu kullanılarak 2005 ilköğretim programına yönelik öğretmen görüşleri değerlendirilmiştir. Görüşme formu, Kars ili resmi ilköğretim okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinden merkez, Sarıkamış ve Selim ilçelerinde farklı okullarda görev yapan 60 öğretmene uygulanmıştır. Literatür taraması ve görüşme formundan elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Sonuçta Cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarının teoride faydacı ve ilerlemeci ekole uygun olarak oluşturulduğu ancak uygulamada temel alınan felsefeye uyum sağlanamadığı ortaya çıkmıştır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
KABUL ve ONAY SAYFASI................................................................................................................................................I
ONUR SÖZÜ................................................................................................................................................II
ÖN SÖZ................................................................................................................................................................................................................III
ÖZET................................................................................................................................................................................................V
ABSTRACT........................................................................................................................................................VI
TABLOLAR VE ŞEKİLLER LİSTESİ....................................................................................................................X
KISALTMALAR LİSTESİ..........................................................................................................................................................XI
BÖLÜM
1. GİRİŞ......................................................................................................................................................................................................................1
Problem..........................................................................................................................................................................1
Araştırmanın Amacı..................................................................................................................................4
Araştırmanın Önemi................................................................................................................................4
Sayıltılar............................................................................................................................................................5
Sınırlılıklar....................................................................................................................................................................6
Tanımlar........................................................................................................................................................................6
2. KURAMSAL BİLGİLER VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR....................................8
Kuramsal Bilgiler......................................................................................................................................8
Eğitimin Tanımı ve Konusu..............................................................................................................8
Felsefenin Tanımı ve Konusu................................................................................................................................11
Felsefe ve Eğitim Arasındaki İlişki..............................................................................................17
Felsefe Ekolleri ve Eğitim..................................................................................................................22
İdealizm (Ülkücülük) ve Eğitim................................................................................................22
Realizm (Gerçekçilik) ve Eğitim..............................................................................................24
Natüralizm (Doğacılık) ve Eğitim............................................................................................26
Varoluşçuluk ve Eğitim............................................................................................................28
Diyalektik Materyalizm ve Eğitim....................................................................................................................31
Pragmatizm (Faydacılık) ve Eğitim......................................................................................32
Eğitim Akımları............................................................................................................................................................49
Daimicilik (Değişmezlik-Evrenselcilik)....................................................................................................49
Esasicilik (Özcülük-Temelcilik)..............................................................................................51
İlerlemecilik............................................................................................................................................53
Toplumsal Yeniden Yapılanmacılık..............................................................................................................56
Politeknik Eğitim......................................................................................................................................................................57
Varoluşçuluk............................................................................................................................................59
İlgili araştırmalar........................................................................................................................................................61
3. YÖNTEM......................................................................................................................................................64
Araştırmanın Modeli..........................................................................................................................................................................64
Verilerin Toplanması ve Analizi......................................................................................................65
4. BULGULAR VE YORUMLAR.................................................
Cumhuriyetten Günümüze İlköğretim Programlarının Faydacı ve
İlerlemeci Ekole Uygunluğu..............................................................................................................67
Cumhuriyetin Kuruluş Dönemi İlköğretim Programları (1924-1926)... 67
1924-1926 İlkokul Programlarının Hazırlık Aşaması..........................................68
1924 İlkokul Programı Ögeleri..........................................................................................73
1926 İlkokul Programı Ögeleri......................................................................................................................77
1924 ve 1926 İlkokul Programlarının Faydacı ve İlerlemeci Ekole
Uygunluğu..........................................................................................................................................83
1936 İlkokul Programı....................................................................................................................94
Programın Hazırlanış Aşaması..............................94
1936 İlkokul Programının Ögeleri..............................................................................98
1936 İlkokul Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu 104
1948 İlkokul Programı....................................................................................................................108
Programın Hazırlık Aşaması......................................................................................................................108
1948 İlkokul Programının Ögeleri......................................................................................................114
1948 İlkokul Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu 122
1968 İlkokul Programı....................................................................................................................127
Programın Hazırlanış Aşaması................................................................................................127
1968 İlkokul Programı Ögeleri......................................................................................134
1968 İlkokul Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu 149
2005 İlköğretim Programı..............................................................................................................156
Programın Hazırlanış Aşaması......................................................................................156
2005 İlköğretim Programının Ögeleri..................................................................164
2005 İlkokul Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğu 175 2005 İlköğretim Programının Faydacı ve İlerlemeci Ekole Uygunluğuna
Dair Öğretmen Görüşleri......................................................................................................................187
5. SONUÇ VE ÖNERİLER..................................................................................................................196
Sonuçlar............................................................................................................................................................196
Öneriler......................................................208
KAYNAKÇA....................................................................................................................................................211
EKLER
EK-1 Görüşme Formu..............................................................................................................................223
EK-2 Görüşme Formu İzin Belgesi....................................................................................................225 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
ilköğretim programları |
tr_TR |
dc.subject |
faydacılık |
tr_TR |
dc.subject |
ilerlemecilik |
tr_TR |
dc.title |
Cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarının faydacı ve ilerlemeci ekole uygunluğu bakımından değerlendirilmesi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
An evaluation of the primary education curricula in accordance with pragmatism and progressivism from the foundation of Republic to today |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |