Yazar "Dönmez, Burhanettin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 39
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 19 Mayıs atatürk'ü anma, gençlik ve spor bayramı hakkında beden eğitimi öğretmenlerinin görüşleri(2014) Şahin, Münir; Dönmez, BurhanettinBu çalışmada, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin 19 Mayıs Atatürkü Anma, Gençlik ve Spor Bayramının kutlanış biçimine ilişkin görüşleri ve bu görüşler doğrultusunda bayramın okul kültürüne katkılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunun oluşturulmasında amaçlı ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu Malatya ilinde 19 Mayıs Atatürkü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı etkinliklerine en az 3 kez katılmış, en az 5 yıl kıdeme sahip ortaöğretim okullarında çalışan beden eğitimi ve spor öğretmen- lerinden oluşturulmuştur. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan nitel araştır- ma tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış- tır. Verilerin çözümlenmesinde, içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Buna göre elde edilen veriler düzenlenerek kodlanmış, kodlanan verilerden temalar belir- lenmiş ve bu doğrultuda bulgular tanımlanmış ve yorumlanmıştır. Sonuç ola- rak, 19 Mayıs Atatürkü Anma, Gençlik ve Spor Bayramının okul kültürüne kat- kısı sınırlıdır. Toplu gösteri yapma, birlikte hareket etme gibi biçimsel özellikle- re önem verilmektedir. Halk oyunları ve temsil dışında etkinliklerin mili birlik ve beraberliğe, Türk gelenek ve göreneklerine uygun olmadığı tespit edilmiştir.Öğe 19 Mayıs atatürkü anma, gençlik ve spor bayramı hakkında beden eğitimi öğretmenlerinin görüşleri(Milli Eğitim, 2014) Şahin, Münir; Dönmez, BurhanettinÖz:Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin 19 Mayıs Atatürk ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramının kutlanış biçimine ilişkin görüşleri ve bu görüşler doğrultusunda bayramın okul kültürüne katkılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunun oluşturulmasında amaçlı ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu Malatya ilinde 19 Mayıs Atatürk ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı etkinliklerine en az 3 kez katılmış, en az 5 yıl kıdeme sahip ortaöğretim okullarında çalışan beden eğitimi ve spor öğretmen- lerinden oluşturulmuştur. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan nitel araştır- ma tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış- tır. Verilerin çözümlenmesinde, içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Buna göre elde edilen veriler düzenlenerek kodlanmış, kodlanan verilerden temalar belir- lenmiş ve bu doğrultuda bulgular tanımlanmış ve yorumlanmıştır. Sonuç ola- rak, 19 Mayıs Atatürk ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramının okul kültürüne kat- kısı sınırlıdır. Toplu gösteri yapma, birlikte hareket etme gibi biçimsel özellikle- re önem verilmektedir. Halk oyunları ve temsil dışında etkinliklerin mili birlik ve beraberliğe, Türk gelenek ve göreneklerine uygun olmadığı tespit edilmiştir.Öğe AVRUPA BİRLİĞİ SÜRECİNDE YÜKSELEN AĞ TOPLUMU VE EĞİTİM YÖNETİCİLERİ(Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 2008) Dönmez, Burhanettin; Sincar, MehmetÖz: Bu makalenin amacı, yükselen ağ toplumunun ışığında, eğitim yöneticilerinin liderlik ettikleri eğitim kurumlarını, bu ağın merkezine yerleştirebilmelerinin önemine dikkat çekmek ve bu konuda bir farkındalık yaratmaktır. Küreselleşen dünyada hızla yükselen ağ toplumu, ekonomide olduğu gibi eğitimde de sınırların kaldırılmasına, birleşmelere ve doğal olarak yeniliklerin yapılmasına olanak sağlamaktadır. Gelişen enformasyon teknolojilerinin oluşturduğu bir ağ şemsiyesi altında Türkiye’de eğitim politikaları ulusal ve küresel analizler yapılarak geliştirilmeli, Avrupa Birliği sürecinde hızlı adımlarla ilerlemek isteyen Türkiye’nin, bu vizyonun gereği olarak eğitim yöneticisi profilindeki değişime ivme kazandırılmalıdır. Bu nedenle okullar, okul yöneticileri, öğretmenler ve öğrenciler ağ toplumu ışığında rollerini yeniden tanımlamak durumundadırlar. Konuya eğitim yöneticileri açısından bakıldığında, çok yakın bir gelecekte, “Teknoloji Liderliği” eğitim yöneticilerinin en önemli rollerinden biri olacaktır. Avrupa Birliği süreci dikkate alındığında, farklı ülkelerden, farklı dillerde eğitim veren eğitim kurumları ile zorunlu bir etkileşim, hatta bilgi paylaşımı ve insan gücü hareketliliği söz konusu olacaktır. İşte bu noktada eğitim yöneticisi, doğru düğümlerle doğru bağlantıları kurarak, en sağlam ağı örebiliyorsa “ağ toplumunun eğitim yöneticisi” olabilecektir.Öğe Bir Okul Geliştirme Modeli Olarak Laboratuvar Okulları Uygulamasının Değerlendirilmesi(2002) Dönmez, BurhanettinÖz: Bu araştırmanın amacı, okul yöneticileri ve öğretmenlerin algılarına göre MLO uygulamasını değerlendirmektir. Araştırma, Malatya 1li merkezinde bulunan 11 MLO'da (7 .ilköğretim okulu, 4 lise) görev yapan okul yöneticisi ve öğretmenlerden elde edilen verilere dayalı olarak yapılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, aritmetik ortalama ve standart sapmalara göre tablolar oluşturulmuş, cinsiyet, görev türü ve kıdem değişkenlerine göre karşılaştırmalar yapılırken, varyans analizi ve t-testi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, proje kapsamında MLO'lara bazı teknik olanaklar sağlandığını, fakat personel niteliklerinin yeterince geliştirilmediğini göstermektedir.Öğe Classroom Management Concerns: A Scale Development Study(İnönü Üniversitesi, 2019) Özkul, Ramazan; Dönmez, BurhanettinÖz Son yıllarda yapılan araştırmaların çoğu öğretmenlerin bir kısmının sınıfı yönetmede zorlandıklarını göstermektedir. Bu nedenle mezuniyet aşamasına gelen öğretmen adaylarının önemli bir kısmının sınıf yönetimi kaygısı yaşadıkları düşünülmektedir. Durum böyle olmakla birlikte alan yazında öğretmen adaylarının sınıf yönetimi kaygılarını ölçmeyi amaçlayan bir ölçek bulunmamaktadır. Bu nedenle öğretmen adaylarının sınıf yönetimi kaygılarına ilişkin görüşlerini belirlemek üzere geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri İnönü Üniversitesinde, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Eğitim Fakültesi son sınıfta okuyan ve formasyon eğitimi alan 363 öğretmen adayından elde edilmiştir. Geçerlik çalışmaları kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, ayrıca madde-test kolerasyon katsayıları ve alt-üst grup ortalama puanlarına ilişkin farklılıklar incelenmiştir. Güvenirlik çalışmaları ile ilgili Cronbach Alpha iç tutarlılık ve test-tekrar test katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin üç boyut ve yirmi üç maddeden oluşan bir yapıya sahip olduğu ve ölçekte yer alan maddelerin faktör yüklerinin “.449” ile “.828” arasında değer aldığı belirlenmiştir. Ölçeğin, toplam varyansı açıklama oranının % 65.835 olduğu belirlenmiştir. Daha sonra ölçeğin üç faktörlü yapısı doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum indeksi değerleri (CMIN=449.78, df=221, RMSEA=0.053, GFI=0.91, AGFI= 0.88, CFI=0.96, NFI=0.93, IFI=0.96, RMR=0.044) ölçeğin yapı geçerliğine sahip olduğunu göstermiştir. Güvenirlik çalışmaları ile ilgili yapılan analizler sonucunda ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı “.960” olarak hesaplanmıştır. İki hafta ara ile 30 öğretmen adayından elde edilen veriler üzerinden yapılan test-tekrar test güvenirlik katsayısı (.827), ölçeğin zamana karşı tutarlı olduğunu göstermiştir. Analizlerin sonucu, Sınıf Yönetimi Kaygısı (SYK) Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Öğretmen Adayları, Sınıf Yönetimi, Kaygı, Ölçek GeliştirmeÖğe Development and Validation of Organizational Socialization Scale(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019) Erdoğan, Ufuk; Dönmez, BurhanettinÖz: The purpose of this study is to develop a valid and reliable scale for determining teachers' organizational socialization levels. The study group consists of 814 teachers working in primary and secondary schools in Malatya. In the items' development process, firstly the literature review was carried out and the scale items were prepared based on the literature review. Then, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted to evaluate the construct validity of the scale. The internal consistency of the scale was assessed by calculating Cronbach's ? for each subscale. Exploratory factor analysis revealed that 24 items loaded on five factors, with factor loadings that ranged from .46 to .84. Confirmatory analysis results clearly indicated that the fivefactor model was a good fit for the data. The results showed that Cronbach’s ? coefficients ranged from .84 to .91, indicating high internal consistency. The findings obtained as a result of the validity and reliability studies suggest that the scale developed can be used as a valid and reliable instrument in determining teachers' organizational socialization levels.Öğe Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2018) Balı, Onur; Dönmez, BurhanettinÖz: Bu çalışmanın amacı, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalındaki doktora öğrencilerinin, doktora eğitimi süresince karşılaştıkları problemleri ve öğrencilerin çözüm önerilerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 22 doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile görüşme tekniği kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yöntemi kullanarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre Eğitim Bilimleri Bölümü doktora öğrencilerinin; ders seçiminde tercih haklarının olmaması, ders çeşitliliğinin yetersiz olması, derslerin çoğunlukla öğrenciler tarafından yürütülmesi, derslerin iş hayatı ile birlikte yorucu olması, danışman seçim sürecinde söz hakkı olmaması, genel bir eğitim planının olmaması, yeterlik sınav alanının çok geniş olması, yeterlik döneminin stresli olması, yeterlik döneminde danışman yönlendirmesinin eksikliği, tez konusu belirleme, tez için ihtiyaç duyulan kaynaklara ulaşamama ve uygulama izin sürecinin uzun sürmesi gibi konularda problemler yaşadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin bu problemlere ilişkin önerilerinin ise seçmeli ders sayısının arttırılması, derslerde hem öğretim üyeleri hem de öğrencilerin aktif olması, danışman seçim yönteminin değiştirilmesi, yeterlik sınav kapsamının belirlenmesi, tez döneminde ihtiyaç duyulan kaynakların kütüphane tarafından temin edilmesi olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle öğrencilerin doktora eğitimi sürecince çeşitli sorunlar yaşadığı sonucuna ulaşılmış ve hem uygulayıcılar hem de araştırmacılar için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Öğe Eğitim bilimleri anabilim dalı doktora öğrencilerinin karşılaştıkları problemler ve çözüm önerileri(İnönü üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2018) Balı, Onur; Dönmez, BurhanettinBu çalışmanın amacı, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalındaki doktora öğrencilerinin, doktora eğitimi süresince karşılaştıkları problemleri ve öğrencilerin çözüm önerilerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 22 doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile görüşme tekniği kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yöntemi kullanarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre Eğitim Bilimleri Bölümü doktora öğrencilerinin; ders seçiminde tercih haklarının olmaması, ders çeşitliliğinin yetersiz olması, derslerin çoğunlukla öğrenciler tarafından yürütülmesi, derslerin iş hayatı ile birlikte yorucu olması, danışman seçim sürecinde söz hakkı olmaması, genel bir eğitim planının olmaması, yeterlik sınav alanının çok geniş olması, yeterlik döneminin stresli olması, yeterlik döneminde danışman yönlendirmesinin eksikliği, tez konusu belirleme, tez için ihtiyaç duyulan kaynaklara ulaşamama ve uygulama izin sürecinin uzun sürmesi gibi konularda problemler yaşadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin bu problemlere ilişkin önerilerinin ise seçmeli ders sayısının arttırılması, derslerde hem öğretim üyeleri hem de öğrencilerin aktif olması, danışman seçim yönteminin değiştirilmesi, yeterlik sınav kapsamının belirlenmesi, tez döneminde ihtiyaç duyulan kaynakların kütüphane tarafından temin edilmesi olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle öğrencilerin doktora eğitimi sürecince çeşitli sorunlar yaşadığı sonucuna ulaşılmış ve hem uygulayıcılar hem de araştırmacılar için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Öğe Eğitim denetimini yeniden düşünmek(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009) Beycioğlu, Kadir; Dönmez, BurhanettinThe history of educational (school) supervision has been influenced by the history of the interaction of intellectual movements in politics, society, philosophy and industrial movements. The purpose of this conceptual and theoretical study is to have a brief look at the concept of educational supervision with related historical developments in the field. The paper also intends to see the terms and issues critically, and to conceptualize some issues associated with educational supervision in practice. In the paper, the issues are discussed and a number of suggestions are addressed for debate.Öğe Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri(Milli Eğitim, 2009) Dönmez, Burhanettin; Özer, NiyaziÖz: Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeylerini belirlemektir. Bu bağlamda, öğrencilerin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeylerinin; cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı fark gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2006–2007 öğretim yılında öğrenim görmekte olan 4271 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem, evrenden oranlı tabakalı örnekleme yolu ile bütün bölümlerden ve sınıflardan seçilen 1029 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan bir anket aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, frekans, yüzde ve Kay-kare teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin; genelde üniversite özelde ise fakülte yönetiminde rol oynayan kurulların yapısı, işleyişi ve görevleri hakkında yetersiz bilgi sahibi oldukları belirlenmiştir. Ayrıca üniversite yönetimine ilişkin doğru bilgi düzeyinin, erkek öğrencilerde daha yüksek olduğu, sınıf düzeyi yükseldikçe öğrencilerin yönetime ilişkin bilgi düzeylerinin arttığı belirlenmiştir.Öğe Eğitim Yönetiminde Kuramsal Bilginin Üretimine ve Uygulamasına İlişkin Bir Değerlendirme(Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2006) Beycioğlu, Kadir; Dönmez, BurhanettinÖz: Eğitim yönetimi, geride bıraktığımız yüzyılın ikinci yarısında kendi kimliğini oluşturma sürecine girmiş ve ayrı bir çalışma alanı olarak değerlendirilmeye başlanmıştır. Eğitim yönetimi, bu özgünleşme döneminde çeşitli alanlarda gözlenen kuramsal gelişmelerden ve bu kuramların yönetim alanına yansımalarından etkilenmiştir. Bu çalışmanın amacı, eğitim yönetimi alanında görülen kuramsal bilgi üretimi ve uygulama sürecine biraz daha yakından bakmaktır. Bu doğrultuda, kuramsal bilgi elde etmede ve uygulamada gözlenen sorunları daha iyi anlayabilmek bakımından, kuram, kuramsal bilgi, kuram-uygulama ilişkisi ve eğitim yönetimini etkileyen kuramsal dönemler kısaca incelenmiş, kuramsal bilgi üretimi sürecinde karşılaşılan yaygın sorunlara değinilmiş ve bazı öneriler tartışmaya açılmıştır.Öğe EKOLOJİK SİSTEMLER KURAMI ÇERÇEVESİNDE YÖNETİCİLERİN KARAR VERME DAVRANIŞINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ(2017) Yıldız Demir, Canan; Dönmez, BurhanettinÖz: Bu çalışmada, yöneticiyi karar verme sürecinde etkileyen çevresel kuramı faktörleri, hedeflenmiştir. Ekolojik sistemler kuramı, dış dünya ve organizma arasındaki etkileşimi incelemektedir. Bütün yöneticiler, çeşitli derecelerde dış çevre unsurlarını ve eylemlerini göz önünde bulundururlar. Dolayısıyla yöneticiler, örgütün eylemlerini etkileyen çevresel güçleri belirlemeli, değerlendirmeli ve cevap vermelidirler. Çevresel faktörler, örgüt üzerindeki etkileri açısından yönetimde oldukça önemli görülmektedir. Bu bağlamda araştırmada nitel bir yaklaşım benimsenmiştir. Araştırma, Gaziantep ili Şahinbey ilçe merkezinde farklı düzeydeki gerçekleştirilmiştir. Okul müdürlerinin seçiminde, okul müdürlerinin en az 2 yıl yöneticilik yapması temel ölçüt olarak belirlenmiştir. Bu temel ölçüte göre, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında görev yapan 19 okul müdürü ile gönüllülük esasına göre yüzyüze görüşmeler yapılmıştır. Katılımcılara kendilerini etkileyebilecek çevresel faktörleri içeren bir liste verilmiştir ve bunlardan kendilerini etkileyen faktörleri belirlemeleri ve önem sırasına koymaları istenmiştir. Daha sonra bu faktörlerin kendilerini nasıl etkilediği sorulmuştur. Elde edilen veriler nitel araştırma tekniklerinden "betimsel analiz" yoluyla ve frekans değerleri verilerek analiz edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda yöneticiyi en çok etkileyen faktörlerin MEB, yasalar ve etik kurallar olduğu ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla karar verme sürecinde yöneticilerin ekolojik sistemler kuramına göre yakın çevreyi içeren mikrosistemin değil, daha çok ekzosistem ve makrosistemin etkisinde kaldığı söylenebilirÖğe Friedman okul müdürleri tükenmişlik ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2012) Özer, Niyazi; Dönmez, Burhanettin; Cömert, MelikeThe purpose of this study is to adapt Friedman’s “Burnout Scale for Principals [BSP]” into Turkish by testing its validity and reliability. The validity and reliability studies regarding the adaptation of the scale into Turkish language and culture were done using the data obtained from 196 principals who worked in Diyarbakır province and voluntarily participated to the study during 2009-2010 school year. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were used to test the construct validity of the Burnout Scale for Principals. To test the reliability of the instrument item-total correlations, Cronbach Alpha internal consistency coefficients and test-retest correlation coefficients were estimated. The validity and reliability studies on the Turkish form of Principal Burnout Scale revealed 20 items reduced under three factors (depersonalization, exhaustion and professional achievement) as in the original form.Öğe Genel liselerdeki okul yöneticisive öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülük düzeylerine ilişkin algıları(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2006) Dönmez, Burhanettin; Genç, MetinÖz: Bu çalışmanın amacı, genel liselerdeki okul yöneticisi ve öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülük düzeylerini kendi algılarına dayalı olarak belirlemek ve algıların görev, cinsiyet, kıdem ve yaş değişkenlerine göre fark gösterip göstermediğini saptamaktır. Araştırmanın evrenini 2004–2005 öğretim yılında Malatya ili şehir merkezinde bulunan 24 genel lisede görev yapan 1062 öğretmen ve 74 yönetici oluşturmaktadır. Örneklem, evrenden tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen 267 öğretmen ve 18 yönetici olmak üzere 285 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Rosenbaum’un “Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği”, verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Gruplar arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını saptamak amacı ile tek yönlü varyans analizi ve t testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Bütün boyutlar açısından bir bütün olarak yapılan değerlendirme aritmetik ortalamanın 3.60 olduğunu, farkın yaşa göre ortaya çıktığını ve 36–45 yaş grubundan önce ve sonra öğrenilmiş güçlülük düzeyinin düştüğünü göstermektedir. Bu nedenle, eğitim personelinin eğitimi ve çalışma koşulları açısından düzenleme yapılırken bu durumun dikkate alınması önerilmiştir.Öğe Gevşek yapılı sistemler olarak ilköğretim okullarında karar verme, liderlik ve çatışma: nitel bir araştırma(Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011) Dönmez, Burhanettin; Uğurlu, Celal Teyyar; Cömert, MelikeÖz: Okullar, insanların yoğun olarak giriş-çıkış yaptıkları değişken ve sorunlu sosyal kurumlardır. İlişkilerin kontrolünü mekanik kurallarla yönetmek ve amaçları kestirmek her zaman mümkün olmayabilir. Bu nedenle, günümüzde daha özerk yapılı okulların gerekliliği hissedilir olmuştur. Bu bağlamda, örgütlerde ortak ve önemli üç kavramın karar verme, liderlik ve çatışma olduğu düşünülmektedir. Bu kavramlar okul için gerekli olan özerkliğin inşaasında ayrı bir katkı gücüne sahiptir. Bu çalışma, söz konusu gücü okulun yönetim yapısına katmak üzere yeniden yorumlanma gerekliliğinden doğmuştur. Çalışmanın yönteminde “Weick’in Gevşek Yapılı Sistemler Teorisi”nin bu kavramları okul için yeniden yorumlamada bir temel olabileceği anlayışı vardır. Araştırmanın yönteminde yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu amaçla Malatya ve Sivas illerinde 6 ilköğretim okulunda 24 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Çalışmada karar verme, liderlik ve çatışma kavramlarının okulların iş ve işleyişlerinde özerk bir yapıyı gerekli kıldığı sonucuna ulaşılmıştır Başlık (İngilizce): Desicion-making, leadership and conflict in primary schools as loosely coupled system Öz (İngilizce): Schools are in an intense interaction with the society and they are dynamic social institutions. Schools are loosely coupled systems with a lot of problems. In these systems, it is difficult to manage the relationships by using mechanic and strict rules as well as it may not be possible to presume the purposes of the people in these relationships. Therefore, the need for autonomously structured schools is increased in recent days. In order to achieve more autonomous schools, leadership, authority, and the conflict management are important concepts. These concepts have fundemental strength to contribute to settle autonomy in the school system. This study aims to reinterpret the mentioned concepts to investigate the integration of autonomy to the school system. In the method of the study, “Weick’s smoothly structured systems theory” was used as a basis to interpret the mentioned concepts in order to understand the school structure. As a result of the study, it was concluded that authority, leadership and conflict management requires more autonomy in the school systems within its work process and operation.Öğe Göreve Yeni Başlamış ve Emekli İlköğretim Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşleri ve Bu Değerlerdeki Değişimin İncelenmesi(2012) Köybaşı Şemin, Fatma; Dönmez, BurhanettinÖz: Bu araştırmanın amacı, son beş yılda emekli olan ve göreve başlayan ilköğretim öğretmenlerinin görüşlerine göre mesleki değerlerin ne olduğunu ve bu değerlerdeki değişimi ortaya koymaktır. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmada ölçüt örnekleme yöntemine başvurulmuş ve çalışma grubu son beş yılda emekli olan 10 ilköğretim öğretmeni ile son beş yılda göreve başlayan 10 ilköğretim öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Bulgular, betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, son beş yılda emekli olan ilköğretim öğretmenleri ile son beş yılda göreve başlayan ilköğretim öğretmenlerinin mesleki değerler ve bu değerlerdeki değişme konusunda görüş farklılıklarının olduğunu göstermektedir. Özellikle iş doyumunun yeterli ve öğretmenlik mesleğinin saygın olduğu konusunda emekli ilköğretim öğretmenleri, son beş yılda göreve başlayan ilköğretim öğretmenlerinden daha olumlu görüşler belirtmişlerdir. Diğer bir sonuç da emekli ilköğretim öğretmenleri ile son beş yılda göreve başlayan ilköğretim öğretmenleri öğretmenlik mesleğine verilen değerin azaldığını ve toplumun eğitim seviyesinin yükselmesiyle öğretmenlik mesleğine verilen değerin artacağını düşünmeleridirÖğe Güvenlik kamera sistemlerinin yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi(Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2010) Dönmez, Burhanettin; Özer, NiyaziÖz: Bu çalışmanın amacı ilköğretim ve ortaöğretim okullarında kullanılmaya başlanan güvenlik kamera sistemlerine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesidir. Yönetici ve öğretmen görüşlerinin cinsiyet, okul türü, görev türü, kamera sisteminin kullanılma süresi ve okul büyüklüğü değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi araştırmanın alt amaçları olarak alınmıştır. Araştırmanın verileri, 2007–2008 eğitim-öğretim yılında, Malatya ili merkez ilçedeki kamera sisteminin kullanıldığı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenler arasından, gönüllü olarak araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 523 yönetici (n=84) ve öğretmenden (n=439) toplanmıştır. Araştırmada, Dönmez ve Özer (2008) tarafından geliştirilen, yöneticiler ve öğretmenlerin okullarda kullanılan kamera sistemlerini, güvenlik ve disiplin açısından nasıl algıladıklarını betimlemeye çalışan “Güvenlik Kamera Sistemleri Okul Güvenliği Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda görev türü ve okul türü değişkeni açısından katılımcıların görüşlerinin anlamlı biçimde farklılaştığı, ancak cinsiyet, kamera sisteminin kullanılma süresi ve okul büyüklüğü değişkenleri açısından farklılaşmadığı belirlenmiştir.Öğe İnönü Üniversitesi'nin örgütsel iklimi(İnönü Üniversitesi, 1992) Dönmez, Burhanettin[Abtsract Not Available]Öğe İnönü Üniversitesinde örgütsel iklim(İnönü Üniversitesi, 1992) Dönmez, Burhanettin[Abtsract Not Available]Öğe Kolaylaştırıcı okul yapısı ölçeğinin Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin yeniden değerlendirilmesi(2013) Özer, Niyazi; Dönmez, BurhanettinÖz: Bu araştırma ile okullardaki bürokratik yapının kolaylaştırıcı mı engelleyici mi olduğunu belirlemek üzere geliştirilen “Kolaylaştırıcı Okul Yapısı Ölçeği”nin psikometrik özelliklerinin incelenmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında, Malatya ili merkez ilçe belediye sınırları içerisinde yer alan 75 farklı ilköğretim okulunda görev yapan toplam 1018 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada geçerlik çalışmaları kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ve düzeltilmiş madde-toplam korelasyon katsayıları hesaplanmış, güvenirlik çalışmaları kapsamında iç tutarlık katsayıları hesaplanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarından elde edilen bulgular sonucunda, tek faktörlü bir yapıya sahip olan orijinal ölçek formunun aksine, Türkçe formunun kolaylaştırıcı bürokrasi ve engelleyici bürokrasi olmak üzere iki faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Engelleyici bürokrasi boyutunda yer alan maddelerin faktör yükleri “.557” ile “.832” arasında değişirken, kolaylaştırıcı bürokrasi boyutunda yer alan maddelerin faktör yüklerinin “.485” ile “.785” arasında değişmektedir. Oniki maddeden oluşan ölçekte yer alan maddeler toplam varyansın yaklaşık olarak % 51’ini açıklamaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları kolaylaştırıcı bürokrasi boyutu için “.806”, engelleyici bürokrasi için ise “.774” olarak hesaplanmıştır. Analizler sonucunda elde edilen bu değerlerden hareketle ölçeğin Türkçe formunun, tek faktörlü değil iki faktörlü olarak kullanılmasının daha uygun olduğu söylenebilir.