Yazar "Uz, Abdullah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Anayasal bir hak olarak kamu hizmetine girme hakkı ve liyakat ilişkisi(İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2011) Uz, Abdullah1982 Anayasasının 70 inci maddesine göre, “Her Türk, kamu hizmetlerine girme hakkına sahiptir. Hizmete alınmada, görevin gerektirdiği niteliklerden başka hiçbir ayırım gözetilemez.” Bu, personel istihdamında liyakate dayalı bir sisteme işaret eder. Yağma sisteminin karşıtı olan liyakat sisteminde, kişinin siyasi referanslarına göre değil, görevin gerektirdiği niteliklere sahip olmasına göre istihdamı ve görevde yükselmesi söz konusudur. Hukuki bir bakış açısına göre, bütün kamu personel sistemlerinin liyakate dayanması ve kamu hizmeti görevlilerinin siyasal etkilerden uzak olması gerekir. Liyakat sistemine dayalı bir istihdamda, bütün atamalar ve görevde yükselmelerde, geçerli ve güvenilir bir yarışma sınavına ya da objektif diğer kriterlere göre belirlenebilecek ilgili hizmete en uygun niteliğin esas alınması söz konusudur. Böyle bir atama ve görevde yükseltilme, ırk, din, cinsiyet, medeni durum ve benzeri diğer ayrımcılığı reddeder ve adil ve eşit bir uygulama sunar. Görüldüğü üzere, liyakat kavramı, idarenin ihtiyaçları ve beklentileri ile adayın bilgi, beceri, deneyim ve kabiliyetlerinin mümkün olduğunca yüksek oranda örtüşmesine işaret eder. Önemli olmakla birlikte liyakat ilkesinin anlamı ve kapsamı konusu halen tartışmalıdır. Bu çalışmada öncelikle kamu hizmetine girme hakkı incelenecek daha sonrasında da liyakat ilkesinin anlamı ve hukuksal çerçevesi ulusal ve uluslararası düzenlemelerden hareketle irdelenecektir.Öğe Anayasal bir hak olarak kamu hizmetine girme hakkı ve liyakat ilkesi(2011) Uz, AbdullahÖz:1982 Anayasasının 70 inci maddesine göre, “Her Türk, kamu hizmetlerine girme hakkına sahiptir. Hizmete alınmada, görevin gerektirdiği niteliklerden başka hiçbir ayırım gözetilemez.” Bu, personel istihdamında liyakate dayalı bir sisteme işaret eder. Yağma sisteminin karşıtı olan liyakat sisteminde, kişinin siyasi referanslarına göre değil, görevin gerektirdiği niteliklere sahip olmasına göre istihdamı ve görevde yükselmesi söz konusudur. Hukuki bir bakış açısına göre, bütün kamu personel sistemlerinin liyakate dayanması ve kamu hizmeti görevlilerinin siyasal etkilerden uzak olması gerekir. Liyakat sistemine dayalı bir istihdamda, bütün atamalar ve görevde yükselmelerde, geçerli ve güvenilir bir yarışma sınavına ya da objektif diğer kriterlere göre belirlenebilecek ilgili hizmete en uygun niteliğin esas alınması söz konusudur. Böyle bir atama ve görevde yükseltilme, ırk, din, cinsiyet, medeni durum ve benzeri diğer ayrımcılığı reddeder ve adil ve eşit bir uygulama sunar. Görüldüğü üzere, liyakat kavramı, idarenin ihtiyaçları ve beklentileri ile adayın bilgi, beceri, deneyim ve kabiliyetlerinin mümkün olduğunca yüksek oranda örtüşmesine işaret eder. Önemli olmakla birlikte liyakat ilkesinin anlamı ve kapsamı konusu halen tartışmalıdır. Bu çalışmada öncelikle kamu hizmetine girme hakkı incelenecek daha sonrasında da liyakat ilkesinin anlamı ve hukuksal çerçevesi ulusal ve uluslararası düzenlemelerden hareketle irdelenecektir.Öğe Kamu görevlilerinin ceza kovuşturmasına tabi tutulabilmesi için yetkili idari merci tarafından verilebilecek kararların hukuki niteliği ve denetimi üzerine(İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2011) Uz, AbdullahAnayasa’da memurlar ve diğer kamu görevlilerinin işlemiş olduğu suçlardan dolayı kovuşturulmalarının, istisnalar dışında, idari makamların iznine bağlı olduğu düzenlenmiştir. Memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında özel soruşturma usullerinin uygulanması, çok uzun süredir tartışılmaktadır. Bu çalışmada, izin sisteminin genel esaslarının açıklanması ile doktrin ve Danıştay kararlarından hareketle, soruşturma iznine ilişkin kararların hukuki niteliği ve denetimine dair değerlendirmeler yapılması amaçlanmıştır.Öğe Uyuşmazlığa İlişkin mevzuat değişikliği temyiz aşamasında bozma nedeni olabilir mi ?(Bir yargı sürecinden hareketle idari yargılama hukuku değerlendirmesi)(İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2011) Uz, AbdullahAt this study we will discuss whether reasons of reversal of decision at the stage of appeal are limited or not in terms of administrative justice law. According to Procedure of Adminisrative Justice Act (No. 2577) “As a result of appellate review, the Council of State shall set aside the decision examined because of the following reasons: a) the court lacked jurisdiction, b) the decision is against the law, c) procedural provisions were not complied with.” (Art.49) From the point of view of doctrine and judicial practice we will focus on whether it is possible to reversal of decision based on the amendment of related provisions to be applied. Moreover it is is necessary to mention to principle of legal certainty and other principle derived from it for reaching a legally sound result.Öğe Uyuşmazlığa ilişkin mevzuat değişikliği temyiz aşamasında bozma nedeni olabilir mi? (Bir yargı sürecinden hareketle idari yargılama hukuku değerlendirmesi)(2011) Uz, AbdullahÖz:Bu çalışmada, idari yargılama hukuku bakımından temyiz aşamasında ilk derece mahkemesinin kararını bozma nedenlerinin sınırlı olup olmadığı tartışılacaktır. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunun 49 uncu maddesine göre; Temyiz incelemesi sonunda Danıştay: a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması, b) Hukuka aykırı karar verilmesi, c) Usul hükümlerine uyulmamış olunması, sebeplerinden dolayı incelenen kararı bozabilir. Bu düzenlemeden hareketle, doktrin ve yargı içtihatları da dikkate alınarak, temyiz aşamasında uyuşmazlığa ilişkin mevzuatta yapılan değişikliğin kararı bozma nedeni olup olamayacağı hususu ayrıntılı olarak incelenecek, bunun yanı sıra hukuken doğru sonuçlara ulaşabilmek için başta hukuk güvenliği ilkesi olmak üzere, bu ilkenin türevi diğer ilkeler üzerinde durulacaktır.